Joomla i Moodle: Gestió de Continguts i Entorns Virtuals d'Aprenentatge
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,96 KB
Joomla
Unitat d'emmagatzemament
Manipulació d’arxius:
- Crear carpetes i arxius: permeten la creació de directoris i fitxers en el servidor.
- Reanomenar: permeten canviar el nom dels fitxers.
- Eliminar: es poden eliminar fitxers del servidor.
- Copiar: es poden fer còpies d’un fitxer a un altre.
- Moure: les carpetes i els fitxers es poden moure d’una ubicació a una altra.
- Cerca d’arxius: molts ofereixen la possibilitat de cercar fitxers d’acord amb atributs del fitxer i fins i tot dins del propi fitxer.
- Edició de fitxers: dins del propi gestor s’obre una finestra amb el contingut del fitxer, normalment de tipus text, en el qual se’n permet l’edició sense obrir aplicacions externes. Alguns incorporen destacat de paraules segons els llenguatges de programació.
Administració i seguretat
- Canvi dels permisos dels fitxers i carpetes: fa possible un control d’accés per part dels usuaris a fitxers i carpetes.
- Administració dels usuaris: permet la creació, modificació i esborrat de comptes d’usuari.
- Càrrega/Descàrrega: aquesta funció és la que permet copiar arxius de l’ordinador local al servidor de l’aplicació web.
- Selecció múltiple d’arxius: alguns permeten fer càrregues múltiples d’arxius en el servidor.
Característiques addicionals:
- Preferències d’usuari.
- Paperera de reciclatge.
- Compressió de fitxers abans de la descàrrega.
- Canviar l’idioma de la interfície.
- Sistema d’autenticació d’usuaris (serial, ldap, basic http auth…).
Emmagatzemament en la xarxa
Des de les diferents organitzacions, entitats i empreses es treballa amb les noves tecnologies i es fa ús de la xarxa per emmagatzemar la informació que ha d'estar disponible per als diferents usuaris i treballadors. A més, els usuaris es connecten des de tot tipus de dispositius i accedeixen a la informació independentment de la interfície utilitzada. La xarxa no es redueix a l'entorn local sinó que s'utilitzen les connexions remotes.
Emmagatzemament d'arxius multimèdia
Els arxius multimèdia (imatge, àudio i vídeo) necessiten un espai considerable pel que requereixen serveis d'emmagatzemament específics.
Què és un sistema de gestió de continguts?
- Programari que permet crear, organitzar i publicar continguts de forma col·laborativa.
- Els sistemes de gestió de continguts estan formats per un conjunt d'aplicacions web que operen tant a Internet com en una Intranet.
- El principal avantatge és que els CMS permeten organitzar i mostrar continguts sense necessitat de grans coneixements en programació web.
Característiques:
- Frontend: àrea visible del CMS per als usuaris que accedeixen com a convidats o usuaris registrats.
- Backend: àrea d'administració del CMS per a fer les tasques d'actualització, configuració i gestió del lloc.
- Mòduls per a la configuració, gestió i personalització del lloc.
- Gestor d'usuaris, perfils i drets d'accés.
- Plantilles per a personalitzar l'aspecte o el disseny del lloc web.
- Extensions que augmenten la funcionalitat del CMS.
- Possibilitat de diversos idiomes i localització.
Joomla, què és?
- CMS dinàmic que permet la creació de llocs web per a la publicació de notícies, difusió d'informació, portals corporatius, etc.
- És una aplicació web que es distribueix amb la llicència GPL, escrit en PHP.
Característiques de Joomla: gestió senzilla per web, organització dels continguts mitjançant categories, creació i edició amb un editor WYSIWYG, edició i configuració de tots els serveis.
Elements de Joomla: MySQL, PHP, Apache.
Instal·lació de Joomla
Crear carpeta joomla en l'arrel del servidor apache: $ sudo mkdir /var/www/html/joomla
Descomprimir l'arxiu en la carpeta creada: cd /var/www/html/joomla
sudo unzip /home/usuari/Baixades/Joomla_3.4.8-Stable-Full_Package.zip
Canviar el propietari sudo chown -R www-data:www-data .
Canviar els permisos de les carpetes i arxius: sudo find . -type f -exec chmod 644 {} \;
sudo find . -type d -exec chmod 755 {} \;
Crear usuaris des del back-end
Per a crear 2 grups d'usuaris, anirem a panell de control. Una vegada en panell de control, fem clic en l'apartat usuaris, < Nou usuari.
Crear components
Des de Components, Contactes crea una nova Categoria anomenada, Des de Components, Enllaços web crear Categories, Des de Components, Banners cal seguir les següents passes: 1. Donar d'alta el client amb dades inventades 2. Crear una nova Categoria de Banner anomenada “Els meus anuncis” 3. Pujar una imatge per al Banner al Gestor de multimèdia, carpeta banner. (El nom de la imatge no pot tenir espais ni caràcters especials) 4. Crea el nou banner que enllaci amb un article.
Plantilles
Consistirà en 2 passes: 1. Descarregar la plantilla 2. Instal·lar l'extensió corresponent. Busca a Internet 3 plantilles diferents per al teu joomla. Adreça exemple: http://www.joomla24.com Descarrega-les en una carpeta del seu nom al directori joomla/templates. Per poder utilitzar-les hem d'instal·lar-les com a extensions: des del Gestor d'extensions, Instal·lar des de Directori, indicar el d'una plantilla i clicar en Instal·lar (fer la mateixa operació tantes vegades com plantilles a instal·lar).
Registre d'usuaris
L'ordre lògic de gestió d'usuaris consisteix en crear primer els grups, a continuació els nivells d'accés als quals s'assignen els grups creats prèviament i, per últim, els usuaris indicant el grup al qual pertanyen.
Còpia de seguretat de Joomla
Exportar:
- Còpia de seguretat de carpetes i arxius
- Fer un comprimit de tota l'estructura del joomla.
- Còpia de seguretat de base de dades
- Accedir al phpmyadmin, seleccionar la base de dades de joomla
- Marcar totes les taules i exportar l'arxiu.
Importar o restaurar:
- Carpetes i arxius
- Descomprimir l'estructura de carpetes des del comprimit a l'arrel (/var/www/joomla2)
- Base de dades
- Des de phpmyadmin, creem base de dades nova i importem la base anteriorment exportada
Corregir les rutes de l'arxiu configuration.php
Moodle
Instal·lació de Moodle
1. Comprovar els requisits al web del Moodle. 2. Crear una base de dades buida anomenada moodle. Cal que poseu el vostre usuari amb la paraula clau corresponent i tots els permisos assignats per a la base de dades de moodle. Crear directori de dades del moodle amb els permisos per a l'usuari:grup d'apache. sudo mkdir /var/moodledata
sudo chown -R www-data:www-data /var/moodledata
5. Reiniciar apache2: sudo service apache2 restart
.
Instal·lació de temes
Descarregar el tema i descomprimir-ho en un directori local. Pujar la carpeta que conté el tema al directori /moodle/theme/[Nom del tema] al servidor web on està instal·lat el Moodle on [Nom del tema] correspon al nom del tema que s'ha descarregat.
3. Caldrà reiniciar la sessió per finalitzar la instal·lació de la plantilla.
4. Previsualitzar i seleccionar el tema nou des del Selector de temes.
Categoria i cursos de Moodle
Anar al bloc Administració del lloc (per defecte situat a l'esquerra) i feu clic a l'opció Cursos. • Trieu ara l'opció Afegeix/edita cursos i visualitzareu totes les categories de cursos del vostre Moodle. Premeu el botó Afegeix una nova categoria per a iniciar el procés de crear una categoria de cursos nova. • Escriviu les següents dades: • Categoria mare. La categoria a la qual pertany la categoria que esteu creant.
Usuaris, camps necessaris
Nombre, login name, contrasenya, email, afegir a grup, tant en moodle com joomla és obligatori el correu. Gestió d'autenticació.
7. Depenent de l'usuari que siguis podràs accedir a frontend o backend.
- Front-end
Autor
Editor
Publicador
Registrat
- Back-end
Administrador
Gestor
Super usuari
9. Maneres d'accedir a Joomla
Joomla:
Frontend:
Localhost/joomla
Ip/joomla
Backend:
Localhost/joomla/administrator
Ip/joomla/administrator
Moodle:
Només hi ha frontend, localhost/moodle.
6. Quins són els arxius de configuració de Joomla i Moodle
Joomla = Configuration.php
Moodle = Config.php
4. Què és un gestor de contingut? Funcions
Software que permet crear, organitzar i publicar continguts de forma col·laborativa.
Algunes funcions són:
- Creació de continguts
- Gestió de continguts
- Publicació de continguts
- Presentació del gestor de continguts
3. Què és un entorn virtual d'aprenentatge? I 3 exemples Són programes que mitjançant un entorn web, tenen la finalitat de proporcionar un espai per a la informació, i creats per facilitar l'ensenyament a l'hora que permeten l'ensenyament més dinàmic i flexible que els sistemes tradicionals.
Claroline
Atutor
Moodle