1.Gaia. 1.Sarrera:
-Hezkuntzak oin. Konp. Eskaini haurrak modu integratuan
Gizarteratzeko. -Umearen garap.
Psiko-ebolutiboaren esparruak aztertu, ikuspegi
Globala izan t gara integr. Bermatzeko.
2.Haurraren
Psikologia-eta eboluzio-garapenaren oinarrizko ezaugarriak: -
Hezk.Proz.
Guztiek umeen garap.-prozesuekin lotura. -Haurraren ezaug. Psiko-ebolutiboen
Ikuspegi globala izateak, esparru kog., mot., afekt. T sozial, hezkuntza
Interbentzio eraginkorra ahalbidetu. -Umeen ezaug. Psiko-ebolutiboak
Ezagutzeko alderdiak aztertu. Garapenaren unea, premiak edo beharrak,
Estimulazio eta arazo posibleak. Horretarako aztertu:
2.1.Garapena, heldutasuna eta ikaskuntza:
Garap.: bizitzako aldaketen multzoa. Hizkuntzarekin, arretarekin eta
Memoriarekin loturiko gait. Martxan jarri. Ezaug:-Aldaketa etengabe ordenatua.
–Integratzailea, aldaketak elkarren menpe. –Inguruko fakt. Eta fakt. Genetikoek
Eragina. –Heldutasunaren eta ikaskuntzaren menpekoa. –Bakoitzak ezaug.
Propioak. –Garap. Maila altua=gaitasunen ugaritasuna (batzen, buruketak…).
–Espezializaziorantz jo. -Faktoreak: -Kanpokoak: elikadura, ohitura
Sozialak, familia, estimuluak… -Barnekoak: nerbio-sistemaren heldutasuna,
Berezko gaitasunak,segurtasuna,
Autoestimua, ikasteko grina…
Motibazioa:
Kanpokoa edo barnekoa. Heldutasuna:
Norbanakoak bizitzako eboluzioan izandako aldaketak (biologiko eta fisikoak,
Nerbio sistemaren baitan). Ikaskuntza:
Norbanakoak inguruarekin duen elkarreragineko prozesua, jokabidea etengabe aldarazten
Duena. Kulturaren eta gizartearen ezagupen, balore eta gaitasun berriak
Barneratu.
2.2.Garap. Teoriak:
Berdinen arteko desberdintasunak herentziagatik
(genetika)eta inguruagatik sortu.
Teoria kontrajarriak:-Innatistak /genetistak: kanpoko ingurunea baztertu eta
Heldutasunean eta genetikan oinarritu. –Anbientalistak/soziokulturalak:
Inguruak giza garap. Eragiten duela defendatu.-Interakzionistak: biak
Batzen dituena, inguruaren eta genetikaren elkarreragina. Psikologian eta hezkuntzan:
Konstruktibismoa. Pentsaera
Konduktistaren (estimulu-erantzuna) eta innatistaren (umearen barnean zerbait
Aurreikusita dago) aurkakoa.
2.2.1.Piaget
(konstrukt. Kognitibista):
Ikaskuntza eraikuntza aktiboa eta bakarkako
Jarduera da. -Informazio eraikuntza egokia eskaini, barneko eraikuntza aktib.
Bultzatuz. -Aurretiazko ezaguerak edo eskemak berreraiki. -Prozesu anitzen
Bidez, aurrekoa berriaren loturak eginez eman.
2.2.2.Vygotski (konstrukt.
Soziala):
Ikaskun. Testuinguru sozialaren elkarrekintzarekin bat eginda.
–Giza elkarreragina garapenaren motorea. Inguruaren eraginari eta hizkuntzaren
Agerpenari garrantzia. -Hiru garap. Mota:1.Erreala: norbanakoak lortutako garap. Maila, bera bakarrik egiteko gai
Dena. 2.Potentziala: oraindik eskuratu ez duena. Momentuz bera bakarrik egiteko
Gai ez dena. 3.Garap. Hurbileko zonaldea: aurreko bien arteko distantzia. Bera
Bakarrik egiteko gai ez dena, baina laguntzarekin bai.
3.Haurren ald. Kogn., mot. Eta afekt-sozialak: 3.1.Garap. Kognitiboa:
Piageten garapen kognitiboaren 4 estadioak.1. Sentitze-mugitzeko adimena (0-2 urte): -Mugimenduaren, hautemateen eta
Ingurunearen inguruko ekintzen bidezkoa.- Objektuen
Iraunkortasun-nozioaz konturatu; eskemak formalizatu.2. Adimen eragile-aurrekoa (2-7 urte):-Hizkuntza-adimena,
Buru-eskema, buru-irudikapen eta kontzeptu-sisteman oinarritu.-Egoerak imitazioaren, jolas sinbolikoaren zein marrazkien bidez gauzatu.- Hizkuntzaz jabetzen denez, ekintza-posibleen ondorioak pentsatzeko gai.3. Adimen eragile-konkretua (7-12 urte):-Egozentrismoa alboratu eta
Atzera bueltatzeko aukera (itzulgarritasuna).-Pentsamendu objektiboagoa;
Modu logikoan arrazoitu.-Eragiketa konkretuak egin;
Objektu konkretuen gainean.-Emaitzak aurreikusteko
Gaitasuna.-Sailkapenak, ezagupen
Zientifikoak eta hipotesiak, ondorioak…burutzeko gaitasuna.-Animismoa, subjektibismoa alboratzen.-3 operazio kognitibo logiko egin.Kontserbazioa: gauza biren arteko lotura ulertu. Motak: antzekotasunak/desberdintasunak. Harremanak: desberdintasunen araberako
Sailkapenak.4.Adimen eragile-formala
(12 +):-Pentsamendua eta
Arrazoimena mailarik gorenean.-Pentsamendu formala edo
Deduktiboa garatu.-Gauza errealei zein irrealei
Buruzko hipotesiak egin eta arrazoitu.
3.2.Garap.
Mot.:
Garap. Psikomotorearen etapak (Paul Osterrieth): 1.Fasea: 0-15hil. 2.Fasea:
1-3 urte. 3.Fasea: 3-6 urte. 4-fasea:6-9urte. Naturaltasun motorra desagertu.
Zehaztasuna. 5.Fasea: 9-12 urte.
Psikomotrizitatearen kontrola areagotu. Gorputz-eskema hedatuta.
3.3.Garap.
Afektibo soziala:
Eskolak, eskola-kideek, lagunek…garrantzia hartu. Umea
Gizarteko izakia da. Etapak: 1.Etapa:bakarkako jarduera.2.Etapa: jolas
Paraleloak (besteekin ere). 3.Etapa: elkartze-jolasak. 4.Etapa: laguntza eta
Kolaborazio fasea: -6-7urterekin hasi. -Lankidetza eta arauak
Onartu.-8urterekin familia albo batera, berdinen arteko menpekotasuna. 10 urterekin sexu bakarreko lagun taldeak hasi.
11-12rekin interes sexualak tarteko, talde mistoak hasi. Momentu honetan euren
Bizitza afektiboa nahiko lasaia. Berdinekin eta nagusiekin izandako harremanen
Bidez zera lortu:-Euren burua eta besteak ezagutzea. -Bulkadak kontrolatzea. -Elkarbizitza
Arauak eta sistemak ezagutzea. -Arlo pertsonalean umeak bere nortasuna bilatu,
Berdinen taldean zein helduekin. Honek autoestimua eta autoebaluazioa
Eraikitzeko balio. -Talde harremanak garrantzitsuak, talde-arauak ikasi eta
Onartzeko.
4.Hezkun.-eta
Irakaste-prozesuaren garapenean duten eragina:
Haurren garapenerako, eboluziorako
Eta aldaketetarako baldintzak: 1.Umeak
Heldutasun maila bat (motore eta kognitiboa) bareganatuta izatea. 2.Interakzioak haurra dagoen
Puntutik hastea. Ikaskuntza etengabeko ekintza.3.Motibatuta egotea.
4.1.Hezkun. Prozesuan
Ematen diren inplik.:
Mugimen gaitas. Etaespazio denbora garatu beharra.
-Errealitatearen behaketa bultzatu. -Pentsamendu hausnartzailea eta kritikoa
Landu. -Ikasleen iritziak eta ideia sortzaileak sustatu. -Harreman pertsonalak
Landu (jolas, elkarrizketa eta lan kooperatiboen bidez). –Oin. Konp. Etengabe
Eta koherentziaz jasotzea bultzatu. Hezkuntzaren
Esku-hartzearen oinarrizko printzipioak: -1.Jarduera edo ekintza aproposak
Proposatu:-Hezitzailearen lana etapa
Bakoitzaren ezaugarriak garatzea denez esperientzia egokiak eskaini. -Asimilazio
Eta finkapenaren artean oreka lortu, hortaz ikasleen aurre ezagupenak
Ezagutu.-Informazioa gehiegizkoa bada
Urduritasuna eta frustrazioa sortu eta garapenak poliki aurreratu; informazio
Berriak pixkanaka barneratzen dira eta hauen finkapena ezin da derrigortu. 2.Garapen
Hurbileko eremua:- Ikaslearen gaitasunen baino pixkatxo bat gorago. -Eremu
Berri horren hurbiltasunak berezko motibazioa bultzatu.-Taldearen eztabaidetarako giro eta egoera
Aproposa egon behar. 3.Hezkuntza-ikaskuntza aktiboa: -Ikasleen jardueretatik
Atera behar da soluzioa edo erantzuna. 4.Gaitasunak bereganatzea: -Zenbatu,
Sailkatu, hitzak deszifratu, objektuak eraiki eta erabili…
4.2.Irakaste-ikaste prozesuan ematen diren inplik.:
4.2.1.Aspek. Kogn
Plano kognitiboan,
Ekintza hezitzailearen helburua autonomia moral, sozial eta intelektual maila
Gorena bultzatzea, eta ekintzak eta beraien antolamendua barneratzeko gaitasunak
Bultzatzea irudikapenari eta hizkuntzari esker. Hezitzailearen
Zeregina, ikaslearen maila ezagutuz eta horietatik abiatuz, esperientziak
Erabiliz (ezagutzen transmisio hutsean geratu gabe) gaitasun maila berriak
Suspertzea.
4.2.2.Aspek. Sozial eta
Afekt.:
Eskolan, ikasleen baitan, erlazio sozial ugariak: irakasle-ikasle,
Ikasle-ikasle, familia-ikasle… Sozializazioan eta indibidualizazioan ere
Heziketak parte hartzen du: - Harreman afektiboetan- Gizarte mailako egoeretan parte hartzeko
Gaitasunetan- Trebetasun sozialak
Lantzerakoan - Rol sexualak bereganatzerakoan- Identitate propioa eta autokontzeptua garatzerakoan.
4.2.3.Mugi. Aspek
Irakaslearen lana:
Ikaslea, dituen aukera motore, adierazpen-aukera eta aukera ludikoen jabe
Izatea, eta gorputzaren kontzientzia eta bere zaintza eta garapen orekatua
Sustatzea.
5.Ond. 6.Bibl
236/2015
DEKRETUA, abenduaren 22koa, Oinarrizko Hezkuntzaren curriculuma zehaztu eta EAEn
Ezartzen duena. -Palacios, J., Marchesi, A. Y Coll, C. (2004). Desarrollo psicológico y educación. 1
Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza Psicología. -Piaget, J.(1991). Psicología y Pedagogía. Barcelona:
Ariel.-Vigotsky, L.S.(1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores.
Barcelona: Crítica.