John Locke: Biografia, Pensament Polític i Estat de Naturalesa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,61 KB

John Locke (1632-1704)

Biografia

  • Neix a Anglaterra.
  • Estudia a Oxford: química, medicina, grec clàssic i filosofia.
  • Després de viure un temps a França i els Països Baixos, torna a Londres, on és assessor del partit liberal.

Context Històric i Filosòfic

Filòsof il·lustrat que, seguint a Hobbes, realitza una teoria contractualista (fugint de les teories teocràtiques de l’Edat Mitjana).

Inicis de la modernitat: l’ordre polític és una convenció humana, justificació racional (no teològica). Aparició teories contractualistes: acord o pacte social, lliure i voluntari.

Situació hipotètica: estat de naturalesa (jusnaturalisme) drets naturals. Termes del pacte que originarà l’estat civil: legitimació poder polític. Condicions i finalitats.

Hobbes a "Leviathan" va legitimar l'absolutisme. Locke critica els principis de l’absolutisme: Estat natura egoista, immoral. “L’home és un llop per a l’home”. Guerra de tots contra tots. El pacte és una renúncia als drets naturals i a la llibertat.

Què és el poder polític?

El dret a dictar les lleis amb la finalitat de regular i preservar la propietat, a fer ús de la força de la comunitat per assegurar que aquestes lleis es compleixin i per defensar l’estat davant possibles agressions d’altres estats.

És necessària una nova teoria política?

Locke vol elaborar una nova teoria política que expliqui l’origen del govern i el poder polític.

Tot amb l’objectiu d’assolir el bé públic.

L’Estat de Naturalesa

Estat de pau, bona voluntat, assistència mútua i conservació. L'estat de naturalesa es caracteritza per la llibertat i igualtat de tots els homes, en absència d'una autoritat comuna.

Els homes es mantindran en aquest estat fins que, per la seva pròpia voluntat, es converteixin en membres d'una societat política.

A diferència de Hobbes, per a Locke l'estat de naturalesa no s'identifica amb l'estat de guerra. Més aviat al contrari: l'estat de guerra constitueix una violació, una degeneració de l'estat de naturalesa, mitjançant la imposició de la força en absència de tot dret, una desvalorització del que l'estat de naturalesa hauria de ser.

Però, com sabem què ha de ser l'estat natural?

Perquè hi ha una llei moral natural que el regula, i aquesta llei pot ser descoberta per la raó. Aquesta llei és universalment obligatòria, promulgada per la raó humana com a reflex de Déu i els seus drets... Aquesta llei s'imposa als homes en absència de tot Estat i legislació.

La llei moral natural proclama, alhora, l'existència d'uns drets naturals i els seus deures corresponents. Entre ells, Locke destaca: el dret a la pròpia conservació, a defensar la seva vida, a la llibertat, i a la propietat privada...

El Dret Natural de la Propietat Privada

Ja que l'home té el dret i el deure de la pròpia conservació, tindrà dret a posseir les coses necessàries per a aquest fi. Per això, per a Locke, el dret a la propietat privada és un dret natural.

El títol de propietat és el treball. És cert que Déu no ha dividit la terra ni distribuït les seves riqueses, sinó que aquesta pertany per igual a totes les criatures; però la raó ens ensenya que l'existència de la propietat privada està d'acord amb la voluntat de Déu, ja que allò que l'home obté mitjançant el seu treball (d'aquest domini comú natural: la terra) li pertany tant com el seu propi treball.

Segons aquesta interpretació, el treball constitueix tant la font d'apropiació de béns com el seu límit, ja que només aquells béns sobre els quals l'home ha invertit el seu propi treball li pertanyen. D'altra banda, Locke admet també el dret a heretar la propietat, basant-se en què la família és una "societat natural", naixent ja els seus membres amb el dret a l'herència, es caracteritza per la llibertat i igualtat de tots els homes, en absència d'una autoritat comuna.

Els homes es mantindran en aquest estat fins que, per la seva pròpia voluntat, es converteixin en membres d'una societat política.

És a dir, com un home té dret a la propietat, pot donar-li aquesta propietat a qui vulgui (dret a herència), per tant, té dret a atorgar-se-la als seus fills, els quals han nascut amb el dret a herència.

I si no es respecta la llei natural, què?

  • Tot ésser humà té dret de jutjar i castigar: Dret natural de jurisdicció.
  • S’ha de seguir la raó i aplicar penes proporcionals al dany per reparar el dany i evitar la reiteració.
  • Es generen dos nous drets: el Dret de castigar (dissuadir, ho pot fer tothom) i el Dret de reparació (compensar al perjudicat).

Les Causes del Pacte: L’Estat de Natura pot convertir-se en un Estat de Guerra

A l’Estat de Naturalesa, la gran majoria dels éssers humans són bons i respecten la llei de la naturalesa, però de vegades hi ha persones que la violen. Aleshores el perjudicat ha d’exercir el seu dret de jurisdicció, però aquest càstig pot ser aplicat de manera injusta i desproporcionada. La qual, pot crear una “guerra de tots contra tots”, per tant l’estat natural passaria a ser un estat de guerra.

Per això, cal constituir una societat organitzada per acabar amb els inconvenients de l’estat de naturalesa i amb la més efectiva preservació dels seus drets i llibertats, mitjançant un pacte establert entre ells.

La constitució d'una societat civil suposa, no obstant això, renunciar a certs drets; però comporta uns beneficis que Locke resumeix en els següents termes:

La Finalitat del Pacte

  • Creació d’un Estat civil (Inconvenients estat naturalesa).
  • S’estableix un poder terrenal i unes lleis (Per evitar l’estat de guerra i preservar els drets naturals).
  • 3 requisits aplicació justa de la llei:
  1. Llei per consentiment comú, fixa i igualitària (sistema judicial que gaudeix del reconeixement general i evita arbitrarietats).
  2. Jutge públic amb autoritat, imparcial (Es crea un poder capaç de castigar crims, i d'obligar a executar les sentències).
  3. Poder que doni suport i força a la sentència (Es conserva la propietat privada).

Els Termes del Pacte

Per què abandonen l’Estat Natural?

Per protegir i garantir els seus drets naturals, assegurar la convivència i promoure el bé comú. Fundaran una societat política a través d’un pacte.

Trets característics del pacte?

  • Basat en el consentiment lliure (voluntari).
  • Renuncien a la llibertat natural i al dret natural de jurisdicció.
  • L’individu es sotmet a les decisions de la majoria i a ser guiat per aquesta: neix l’obligació política.
  • L’Estat té el monopoli de la violència física legítima.
  • Les normes són imparcials i idèntiques per tothom.

2 objeccions

Cap estat o govern no s’ha format mai d’aquesta manera. Es posa en qüestió que els individus tinguin dret a establir per acords una societat política.

Característiques del Poder Constituït

  1. El poder no pot ser absolut ni arbitrari. La cessió del poder de jurisdicció i la llibertat és provisional, delegada (representant) i condicional. Només el poble pot revocar el poder quan les lleis o els fins no es respectin.
  2. Divisió del poder per evitar abusos:
  • Legislatiu: Elabora i vetlla pel compliment de les lleis. Fi: bé públic. Sotmès a la voluntat popular i a la llei.
  • Federatiu: Establir aliances amb altres estats i resoldre conflictes.

3. El poder està lligat a la propietat. Els drets polítics estan vinculats a ser propietari. Igualment hi ha deures socials. Democràcia representativa restringida.

4. Respecte a la dissolució d'un govern, Locke afirma que un govern es dissoldrà sempre que es doni alguna de les següents situacions:

Dissolució per causes externes:

  • Quan la societat que governa no pugui perdurar després de ser conquerida per un Estat enemic.

Dissolució per causes internes:

  • Sempre que el legislatiu sigui modificat arbitràriament o sotmès a un poder absolut que li impedeixi actuar lliurement.
  • Si el detentor del poder executiu és incapaç de posar les lleis en vigor.
  • Si l'executiu o el legislatiu obren contràriament al mandat encomanat.

Quan un govern queda dissolt per qualsevol d'aquestes causes, la rebel·lió dels súbdits queda justificada.

Entradas relacionadas: