John Dewey: Pragmatisme i Educació Progressista al Segle XX
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,32 KB
John Dewey: Introducció i Context (1859-1952)
John Dewey (1859-1952) és un autor que forma part de l'educació progressiva o progressista. Representant del pragmatisme, va ser influenciat per William James. Volia que l'educació mostrés valors democràtics i la participació de pares, alumnes, etc. La seva obra més important, Democràcia i educació (1916), és una de les més rellevants del segle XX.
Idees Clau del Pensament de Dewey
- El mestre és guia per als alumnes.
- Respecte per la individualitat i llibertat de les escoles progressistes.
- L'aprenentatge comprèn tres facetes: coneixements, destresa i caràcter.
- La ciència de l'educació, dues contribucions de les escoles progressistes:
- Desenvolupament de continguts.
- Estudi de les condicions favorables de l'aprenentatge.
- Clima d'informalitat.
Desenvolupament del Pensament de Dewey
Context Històric i Filosòfic
El context se situa a la segona meitat del segle XIX i les primeres dècades del XX. Va ser un període de moviment de les fronteres americanes i colonització, industrialització i creixement als EUA a finals del XIX i principis del XX. Cal situar Dewey dins del pragmatisme, un moviment creat als EUA per William James i Charles Sanders Peirce. El pragmatisme defensa que el concepte d'un objecte s'identifica amb els seus efectes pràctics concebibles. En els segles XIX i XX, trobem la tradició renovadora propugnada a Europa per Pestalozzi i Fröbel, que promovien el naturalisme de Rousseau.
El Corrent de l'Educació Progressista
Dewey pertany al corrent pedagògic d'educació progressiva o progressista. L'educació progressista té característiques molt similars a l'Escola Nova (Europa), però amb forts continguts de reforma social i una crítica a les limitacions de la democràcia i l'economia del moment. Es poden distingir tres fases:
- 1a fase: Finals del segle XIX - Primera Guerra Mundial.
- 2a fase: Finals de la Primera Guerra Mundial - Depressió del 29.
- 3a fase: 1929 - Segona Guerra Mundial.
Dewey va influir molt en la primera etapa.
Biografia i Obra de John Dewey
Nascut a Burlington el 1859 i mort el 1952. Va ser director del departament de filosofia a la Universitat de Chicago, on va fundar l'Escola Laboratori, i va ser catedràtic a la Universitat de Columbia. És un màxim representant del pragmatisme americà i inspirador de l'educació progressista.
Principals Obres
- Mi credo pedagógico
- Cómo pensamos
- Experiencia y educación
La més important és Democràcia i educació, on diu que l'educació és el mitjà per arribar a una societat nova i més justa. Reflexiona sobre qüestions com la funció social, els objectius de l'educació i els mètodes d'ensenyament.
Pensament Pedagògic: Els Tres Pilars
Experimentalisme
El nen ha d'aprendre per l'experiència. L'objectiu de les escoles experimentals era ensenyar al nen a viure en el món real i va crear tres models de professor.
Cientificisme
L'educació ha de ser científica; l'escola ha de ser un laboratori on les diferents maneres de pensar se sotmetin a proves. Han de construir el seu propi pensament sense imposicions. Aquest mètode planteja cinc fases.
Instrumentalisme
Són els "instruments" que ens ajudaran a la reconstrucció de situacions problemàtiques per aprendre d'una manera pràctica; és una teoria de l'epistemologia.
Aquests tres pilars donen sentit a la proposta de Dewey d'aprendre fent: el nen aprèn mentre practica la teoria.
Pràctica Educativa
La va dur a terme a l'Escola Laboratori.
Conclusió: L'Impacte del Pensament de Dewey
Aquest text és representatiu de Dewey, ja que podem veure clarament part del seu pensament educatiu. Exposa un model diferent al tradicional, amb propostes d'ensenyament i aprenentatge noves, i ho va posar en pràctica al seu laboratori.