Jocs Alternatius i Tradicionals: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,03 KB

Suports Segurs i Ajudes en Activitats Físiques

En la pràctica d'activitats físiques, és crucial conèixer els suports segurs i les tècniques d'ajuda per garantir la seguretat i el correcte desenvolupament de les activitats.

Suports Segurs

  • Mai a la meitat de l'esquena.
  • Mai sobre el quàdriceps.

Ajudes

Les ajudes poden ser de tres tipus:

  1. Ajuda material:
    • Delimitar l'àrea.
    • Utilitzar matalassos.
    • Sense sabatilles ni plantilles.
    • Amb seqüència per elaborar figures.
  2. Ajuda manual:
    • Lateral: per a recepcions.
    • Davant: per mantenir posicions.
    • Darrere: per a recepcions de salts i rotacions enrere.

    Tipus d'ajuda manual:

    • Reforços: garantir estabilitat postural.
    • Impulsions: suplir la falta de força o tècnica en l'orientació.
    • Retenció: detenir el moviment en cas de caiguda.
  3. Ajuda preventiva:
    • Portadors sempre quiets perquè caiguin els àgils.
    • Àgils: caure sobre els peus i flexionats.
    • Girar el cap en posició invertida.
    • Mai agafar un company quan cau.

Lacrosse: Un Joc Tradicional i Educatiu

El lacrosse té el seu origen en les tribus índies del nord d'Amèrica, com els Cherokees. S'utilitzava un pal amb una xarxa en un extrem per recollir, desplaçar-se i llançar una petita pilota, generalment de fusta recoberta de cuir.

És un joc esportiu molt original que fomenta la motivació entre l'alumnat, el desenvolupament d'habilitats motrius i capacitats físiques, així com valors i conductes socials.

Objectius del Lacrosse

  1. Desenvolupar les capacitats físiques i motrius, especialment la resistència, la velocitat de desplaçament, la velocitat gestual i l'agilitat.
  2. Afavorir la coordinació òculo-manual a través de tasques de precisió (passades, recepcions i llançaments).
  3. Possibilitar l'ús de materials reciclats per a l'elaboració del crosse i les pilotes.
  4. Estimular el treball en petits grups a través d'una competició sana (parelles, trios, etc.).
  5. Afavorir el treball cohesionat d'alumnes.
  6. Propiciar la creació de jocs i tasques per part de l'alumnat, implicant-los en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge.
  7. Recuperar i conèixer jocs practicats des de temps immemorials.

Classificació dels Jocs

Segons el Tipus de Joc

  • Jocs espontanis: sense regles fixes.
  • Jocs reglats o dirigits: preparats pel grup o l'animador, responen a fites concretes.
  • Jocs d'exterior o aire lliure: en espais amplis, poden incloure elements de la naturalesa, generalment de caire físic.
  • Jocs d'interior: es poden jugar també a l'aire lliure.

Segons la Relació Grupal o Social

  • Jocs de presentació: per a començar amb un nou grup, escalfament, animació, etc.
  • Jocs d'afirmació: per a reforçar l'autoestima i l'acceptació dins del grup.
  • Jocs de confiança: per a millorar les relacions amb el grup.
  • Jocs de cooperació: per a aprendre a treballar en equip.
  • Jocs d'expressió: per a fomentar la creativitat, la comunicació, etc.
  • Jocs de competició:
    • La competició és present a la vida quotidiana.
    • Simulació de l'esport.
    • Canalitzar cap a un àmbit amistós.
    • Treure importància al fet de guanyar o perdre.
    • Intentar evitar l'eliminació.

Segons els Aspectes Cognitius

  • Jocs de manipulació: per a estimular el desenvolupament del pensament, la concentració, la imaginació, etc.
  • Jocs d'atenció i memòria.
  • Jocs lingüístics: per a potenciar la comunicació.

Segons la Utilització del Material

  • Sense material.
  • Amb material:
    • Convencional, malabars, indiàques, etc.

Segons les Qualitats Físiques

  • Jocs sensorials: auditius, visuals, tàctils, olfactius, gust, orientació, etc.
  • Jocs motrius: desplaçaments, equilibris, llançaments i recepcions, salts, rítmics, etc.

Jocs Alternatius o amb Material Alternatiu

Són jocs que utilitzen material que no ha estat dissenyat per a activitats físiques i esportives, però que ens poden ser útils per jugar. Es caracteritzen per un baix cost econòmic.

Tipus de Jocs amb Material Alternatiu

  • Jocs amb material de la vida quotidiana: tovalloles, gomes elàstiques, etc. (Exemple: escombres com a estics d'hoquei).
  • Jocs amb material de rebuig: materials que ja han estat utilitzats (Exemple: jocs de relleus amb rodes de cotxe).
  • Jocs amb material de construcció pròpia: construïm els nostres propis jocs a partir de materials no convencionals (Exemple: boles de malabars).
  • Jocs amb elements de l'entorn: la utilització d'elements de l'entorn també possibilita la pràctica de diferents jocs (Exemple: jocs d'equilibri, jocs d'amagar).

Funcions dels Jocs amb Material Alternatiu

  • Ofereixen grans possibilitats de diversificació.
  • Proporcionen una relació entre alumne i objectes més lliure, menys estereotipada.
  • Demostren que la pràctica no requereix obligatòriament material específic.
  • Faciliten l'adquisició de material en entorns amb més dificultats econòmiques.
  • Obren el camí a un nou plantejament.

Raons per a Utilitzar Material Alternatiu

  • És fàcil d'adquirir.
  • No és costós econòmicament.
  • Desenvolupa la creativitat.
  • Es dóna una segona oportunitat als materials.
  • Es respecta i es col·labora amb el medi ambient.
  • Genera satisfacció i plaer crear i jugar amb un material fet per un mateix.

Valor Educatiu dels Jocs

Aspectes Educatius

  1. Afavorir el desenvolupament de totes les capacitats de l'alumnat, en funció de les seves característiques, necessitats i motivacions.
  2. Participació activa de l'alumne, evitant la consideració d'alumne com a receptor de coneixements.
  3. Atenció a la diversitat i individualització de l'aprenentatge.
  4. Desenvolupar els aspectes crítics i reflexius, per tal que l'alumne trobi solucions als problemes plantejats.

Objectius a Aconseguir

  1. Conèixer el nostre cos, les seves possibilitats i limitacions. Aquest coneixement porta a l'acceptació, tant del nostre cos com del dels companys, afavorint l'autoestima.
  2. Desenvolupar les capacitats condicionals i coordinatives.
  3. Canalitzar l'agressivitat de forma positiva i alliberar tensions per mitjà del joc.
  4. Desenvolupar la sociabilitat del grup, proposta de jocs grupals.
  5. Desenvolupar la creativitat amb nou material, materials alternatius i nous espais.
  6. Comprendre les pròpies emocions i desenvolupar la capacitat d'empatia amb els sentiments i les emocions dels altres.

Jocs Populars

  • De la majoria no se'n coneix l'origen; simplement van néixer de l'home. Són activitats creatives i motivadores.
  • El seu reglament és molt variable i canvia d'una zona geogràfica a una altra amb facilitat. Fins i tot, poden ser coneguts amb noms diferents.
  • Els jocs populars solen tenir poques regles específiques. Tots tenen els seus objectius i una manera determinada de dur-los a terme: perseguir, llençar, guanyar, etc.
  • La seva pràctica no té una transcendència més enllà del propi joc; no està institucionalitzada. Busquen la diversió.
  • Són una eina educativa, de salut i recreació.
  • Aquesta tipologia pot ser una estratègia divertida en la qual les persones aprenen i es diverteixen al mateix temps.

Jocs Tradicionals

  • El seu origen es remunta a temps llunyans. En la seva conservació i divulgació, hi han tingut molt a veure les institucions i entitats que s'han preocupat que no es perdessin en el temps.
  • Els seus reglaments són iguals arreu.
  • El material dels jocs és específic i està molt lligat a la zona, als costums i a les classes socials.
  • Els seus practicants solen estar organitzats en clubs, associacions i federacions. Existeixen campionats oficials i competicions més o menys reglades.
  • Alguns d'aquests jocs tradicionals, amb el temps, s'han convertit en esports, denominats "tradicionals" per la popularitat que tenen entre els habitants d'un territori o país.

L'origen dels jocs i esports tradicionals està lligat al propi origen d'un poble; per això, els anomenem jocs o esports autòctons.

Entradas relacionadas: