Jocs Alternatius i Tradicionals: Guia Completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,03 KB
Suports Segurs i Ajudes en Activitats Físiques
En la pràctica d'activitats físiques, és crucial conèixer els suports segurs i les tècniques d'ajuda per garantir la seguretat i el correcte desenvolupament de les activitats.
Suports Segurs
- Mai a la meitat de l'esquena.
- Mai sobre el quàdriceps.
Ajudes
Les ajudes poden ser de tres tipus:
- Ajuda material:
- Delimitar l'àrea.
- Utilitzar matalassos.
- Sense sabatilles ni plantilles.
- Amb seqüència per elaborar figures.
- Ajuda manual:
- Lateral: per a recepcions.
- Davant: per mantenir posicions.
- Darrere: per a recepcions de salts i rotacions enrere.
Tipus d'ajuda manual:
- Reforços: garantir estabilitat postural.
- Impulsions: suplir la falta de força o tècnica en l'orientació.
- Retenció: detenir el moviment en cas de caiguda.
- Ajuda preventiva:
- Portadors sempre quiets perquè caiguin els àgils.
- Àgils: caure sobre els peus i flexionats.
- Girar el cap en posició invertida.
- Mai agafar un company quan cau.
Lacrosse: Un Joc Tradicional i Educatiu
El lacrosse té el seu origen en les tribus índies del nord d'Amèrica, com els Cherokees. S'utilitzava un pal amb una xarxa en un extrem per recollir, desplaçar-se i llançar una petita pilota, generalment de fusta recoberta de cuir.
És un joc esportiu molt original que fomenta la motivació entre l'alumnat, el desenvolupament d'habilitats motrius i capacitats físiques, així com valors i conductes socials.
Objectius del Lacrosse
- Desenvolupar les capacitats físiques i motrius, especialment la resistència, la velocitat de desplaçament, la velocitat gestual i l'agilitat.
- Afavorir la coordinació òculo-manual a través de tasques de precisió (passades, recepcions i llançaments).
- Possibilitar l'ús de materials reciclats per a l'elaboració del crosse i les pilotes.
- Estimular el treball en petits grups a través d'una competició sana (parelles, trios, etc.).
- Afavorir el treball cohesionat d'alumnes.
- Propiciar la creació de jocs i tasques per part de l'alumnat, implicant-los en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge.
- Recuperar i conèixer jocs practicats des de temps immemorials.
Classificació dels Jocs
Segons el Tipus de Joc
- Jocs espontanis: sense regles fixes.
- Jocs reglats o dirigits: preparats pel grup o l'animador, responen a fites concretes.
- Jocs d'exterior o aire lliure: en espais amplis, poden incloure elements de la naturalesa, generalment de caire físic.
- Jocs d'interior: es poden jugar també a l'aire lliure.
Segons la Relació Grupal o Social
- Jocs de presentació: per a començar amb un nou grup, escalfament, animació, etc.
- Jocs d'afirmació: per a reforçar l'autoestima i l'acceptació dins del grup.
- Jocs de confiança: per a millorar les relacions amb el grup.
- Jocs de cooperació: per a aprendre a treballar en equip.
- Jocs d'expressió: per a fomentar la creativitat, la comunicació, etc.
- Jocs de competició:
- La competició és present a la vida quotidiana.
- Simulació de l'esport.
- Canalitzar cap a un àmbit amistós.
- Treure importància al fet de guanyar o perdre.
- Intentar evitar l'eliminació.
Segons els Aspectes Cognitius
- Jocs de manipulació: per a estimular el desenvolupament del pensament, la concentració, la imaginació, etc.
- Jocs d'atenció i memòria.
- Jocs lingüístics: per a potenciar la comunicació.
Segons la Utilització del Material
- Sense material.
- Amb material:
- Convencional, malabars, indiàques, etc.
Segons les Qualitats Físiques
- Jocs sensorials: auditius, visuals, tàctils, olfactius, gust, orientació, etc.
- Jocs motrius: desplaçaments, equilibris, llançaments i recepcions, salts, rítmics, etc.
Jocs Alternatius o amb Material Alternatiu
Són jocs que utilitzen material que no ha estat dissenyat per a activitats físiques i esportives, però que ens poden ser útils per jugar. Es caracteritzen per un baix cost econòmic.
Tipus de Jocs amb Material Alternatiu
- Jocs amb material de la vida quotidiana: tovalloles, gomes elàstiques, etc. (Exemple: escombres com a estics d'hoquei).
- Jocs amb material de rebuig: materials que ja han estat utilitzats (Exemple: jocs de relleus amb rodes de cotxe).
- Jocs amb material de construcció pròpia: construïm els nostres propis jocs a partir de materials no convencionals (Exemple: boles de malabars).
- Jocs amb elements de l'entorn: la utilització d'elements de l'entorn també possibilita la pràctica de diferents jocs (Exemple: jocs d'equilibri, jocs d'amagar).
Funcions dels Jocs amb Material Alternatiu
- Ofereixen grans possibilitats de diversificació.
- Proporcionen una relació entre alumne i objectes més lliure, menys estereotipada.
- Demostren que la pràctica no requereix obligatòriament material específic.
- Faciliten l'adquisició de material en entorns amb més dificultats econòmiques.
- Obren el camí a un nou plantejament.
Raons per a Utilitzar Material Alternatiu
- És fàcil d'adquirir.
- No és costós econòmicament.
- Desenvolupa la creativitat.
- Es dóna una segona oportunitat als materials.
- Es respecta i es col·labora amb el medi ambient.
- Genera satisfacció i plaer crear i jugar amb un material fet per un mateix.
Valor Educatiu dels Jocs
Aspectes Educatius
- Afavorir el desenvolupament de totes les capacitats de l'alumnat, en funció de les seves característiques, necessitats i motivacions.
- Participació activa de l'alumne, evitant la consideració d'alumne com a receptor de coneixements.
- Atenció a la diversitat i individualització de l'aprenentatge.
- Desenvolupar els aspectes crítics i reflexius, per tal que l'alumne trobi solucions als problemes plantejats.
Objectius a Aconseguir
- Conèixer el nostre cos, les seves possibilitats i limitacions. Aquest coneixement porta a l'acceptació, tant del nostre cos com del dels companys, afavorint l'autoestima.
- Desenvolupar les capacitats condicionals i coordinatives.
- Canalitzar l'agressivitat de forma positiva i alliberar tensions per mitjà del joc.
- Desenvolupar la sociabilitat del grup, proposta de jocs grupals.
- Desenvolupar la creativitat amb nou material, materials alternatius i nous espais.
- Comprendre les pròpies emocions i desenvolupar la capacitat d'empatia amb els sentiments i les emocions dels altres.
Jocs Populars
- De la majoria no se'n coneix l'origen; simplement van néixer de l'home. Són activitats creatives i motivadores.
- El seu reglament és molt variable i canvia d'una zona geogràfica a una altra amb facilitat. Fins i tot, poden ser coneguts amb noms diferents.
- Els jocs populars solen tenir poques regles específiques. Tots tenen els seus objectius i una manera determinada de dur-los a terme: perseguir, llençar, guanyar, etc.
- La seva pràctica no té una transcendència més enllà del propi joc; no està institucionalitzada. Busquen la diversió.
- Són una eina educativa, de salut i recreació.
- Aquesta tipologia pot ser una estratègia divertida en la qual les persones aprenen i es diverteixen al mateix temps.
Jocs Tradicionals
- El seu origen es remunta a temps llunyans. En la seva conservació i divulgació, hi han tingut molt a veure les institucions i entitats que s'han preocupat que no es perdessin en el temps.
- Els seus reglaments són iguals arreu.
- El material dels jocs és específic i està molt lligat a la zona, als costums i a les classes socials.
- Els seus practicants solen estar organitzats en clubs, associacions i federacions. Existeixen campionats oficials i competicions més o menys reglades.
- Alguns d'aquests jocs tradicionals, amb el temps, s'han convertit en esports, denominats "tradicionals" per la popularitat que tenen entre els habitants d'un territori o país.
L'origen dels jocs i esports tradicionals està lligat al propi origen d'un poble; per això, els anomenem jocs o esports autòctons.