Els jocs: una activitat lúdica amb diverses dimensions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,1 KB
Joc
Activitat física i/o mental on l'ésser humà es diverteix de manera lliure i voluntària amb un objectiu lúdic. Un entreteniment que està reglat per una normativa i situat en un context concret; espai, temps, persones, material, etc...
Tipus de joc segons la cultura:
Tradicional (Xarranca) Popular (Mocador) Autòcton (Bitlles catalanes)
Donen informació sobre:
- Les persones que fan l'acció
- Amb quins elements es duu a terme
- El moment què succeeix l'acció
- Com es relacionen amb l'entorn
- Els motius pels què succeeix
- Com es comuniquem
Diferència entre joc motor i tradicional:
A nivell de continguts i coneixement cultural.
Quin és l'origen dels jocs?
- Descoberta lúdica de l'entorn
- Supervivència i vida laboral
- Sedentarització i conflictes bèl·lics
- Pel culte i creences
Evolució del joc tradicional:
- Fenòmens que fan que el joc evolucioni: Tradicional
Infantilització: Adaptació que fan els adults en el joc perquè la població infantil pugui gaudir-les. PE: joc amb patacons.
Desacralització: Pèrdua dels rerefons religiosos, és a dir, canvia el significat. PE: Barrabàs.
Esportivització: Procés pel qual el joc passa a ser un esport, quan implantem una reglamentació. PE: matar -> Dodge Ball.
- Fenòmens que fan que el joc evolucioni: Contemporani
Virtualització: Per les causes digitals i suports multimèdia canvien el tipus de pràctica, i fins i tot l'absència d'aquesta.
Mediatització: Canvis de la normativa o reglament per causa dels mitjans de comunicació. PE: Basquetbol.
Desruralització: És algun element rural que el pots transformar amb un joc o activitat. PE: Skate.
Fenòmens socials que es veuen involucrats en el joc:
- Enculturació: El joc passa de generació en generació. PE: Jugar a metges.
- Difusió cultural: Moment on dues cultures es troben un joc 'semblant' i creen un barrejant-lo. PE: Indiaka.
- Aculturació: Cultura que veu que un joc no acaba de funcionar i ho canvia fent-lo seu. PE: Lacrosse.
Objectiu lúdic:
És el que ha de fer el jugador per guanyar la partida.
Objectiu didàctic:
Contingut d'aprenentatge que el joc té incorporat en la seva dinàmica pel qual l'educador/dinamitzador l'escull.
Classificació del joc:
Lògica externa: No té en compte l'interacció que s'estableix entre el reglament i com és jugat.
Bantulà (en funció de l'objectiu de treball)
- Jocs amb objectius físics: velocitat, força, resistència...
- Jocs psicomotrius: relaxació, respiració, sensorials...
- Jocs socio-afectius: populars, recreatius...
Benavent (en funció de l'objectiu a assolir)
- Jocs sensorials: objectius desenvolupant els sentits; visual, tàctil i auditiu.
- Jocs motors: objectius desenvolupant habilitats motors bàsiques; saltar, llençar, girar...
- Jocs de desenvolupament motor: objectius desenvolupant anatòmic; força, resistència, velocitat...
- Jocs preesportius: objectius desenvolupant habilitats motores específiques.
Lògica interna: Té en compte l'interacció que s'estableix entre el reglament i com és jugat.
Criteris d'interacció: Energètica, afectiva i motriu.
Parlebas (interacció motriu)
- Jocs sensorials: mirar, tocar...
- Jocs no tàctils sense interacció motriu: prescindible la presència d'altres jugadors per actuar. Ex: desplaçament, saltar...
- Jocs no tàctils amb interacció motriu: imprescindible la presència d'altres jugadors per actuar. A) No tàctics de cooperació: Rotllana (tots els companys) B) Tàctics d'oposició: Mocadors (adversaris) C) Tàctics de cooperació i oposició: Cadena (companys i adversaris)
CAI: Company, adversari i medi.