Els jocs: una activitat lúdica amb diverses dimensions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,1 KB

Joc

Activitat física i/o mental on l'ésser humà es diverteix de manera lliure i voluntària amb un objectiu lúdic. Un entreteniment que està reglat per una normativa i situat en un context concret; espai, temps, persones, material, etc...

Tipus de joc segons la cultura:

Tradicional (Xarranca) Popular (Mocador) Autòcton (Bitlles catalanes)

Donen informació sobre:

  • Les persones que fan l'acció
  • Amb quins elements es duu a terme
  • El moment què succeeix l'acció
  • Com es relacionen amb l'entorn
  • Els motius pels què succeeix
  • Com es comuniquem

Diferència entre joc motor i tradicional:

A nivell de continguts i coneixement cultural.

Quin és l'origen dels jocs?

  1. Descoberta lúdica de l'entorn
  2. Supervivència i vida laboral
  3. Sedentarització i conflictes bèl·lics
  4. Pel culte i creences

Evolució del joc tradicional:

  • Fenòmens que fan que el joc evolucioni: Tradicional

Infantilització: Adaptació que fan els adults en el joc perquè la població infantil pugui gaudir-les. PE: joc amb patacons.

Desacralització: Pèrdua dels rerefons religiosos, és a dir, canvia el significat. PE: Barrabàs.

Esportivització: Procés pel qual el joc passa a ser un esport, quan implantem una reglamentació. PE: matar -> Dodge Ball.

  • Fenòmens que fan que el joc evolucioni: Contemporani

Virtualització: Per les causes digitals i suports multimèdia canvien el tipus de pràctica, i fins i tot l'absència d'aquesta.

Mediatització: Canvis de la normativa o reglament per causa dels mitjans de comunicació. PE: Basquetbol.

Desruralització: És algun element rural que el pots transformar amb un joc o activitat. PE: Skate.

Fenòmens socials que es veuen involucrats en el joc:

  • Enculturació: El joc passa de generació en generació. PE: Jugar a metges.
  • Difusió cultural: Moment on dues cultures es troben un joc 'semblant' i creen un barrejant-lo. PE: Indiaka.
  • Aculturació: Cultura que veu que un joc no acaba de funcionar i ho canvia fent-lo seu. PE: Lacrosse.

Objectiu lúdic:

És el que ha de fer el jugador per guanyar la partida.

Objectiu didàctic:

Contingut d'aprenentatge que el joc té incorporat en la seva dinàmica pel qual l'educador/dinamitzador l'escull.

Classificació del joc:

Lògica externa: No té en compte l'interacció que s'estableix entre el reglament i com és jugat.

Bantulà (en funció de l'objectiu de treball)

  • Jocs amb objectius físics: velocitat, força, resistència...
  • Jocs psicomotrius: relaxació, respiració, sensorials...
  • Jocs socio-afectius: populars, recreatius...

Benavent (en funció de l'objectiu a assolir)

  • Jocs sensorials: objectius desenvolupant els sentits; visual, tàctil i auditiu.
  • Jocs motors: objectius desenvolupant habilitats motors bàsiques; saltar, llençar, girar...
  • Jocs de desenvolupament motor: objectius desenvolupant anatòmic; força, resistència, velocitat...
  • Jocs preesportius: objectius desenvolupant habilitats motores específiques.

Lògica interna: Té en compte l'interacció que s'estableix entre el reglament i com és jugat.

Criteris d'interacció: Energètica, afectiva i motriu.

Parlebas (interacció motriu)

  • Jocs sensorials: mirar, tocar...
  • Jocs no tàctils sense interacció motriu: prescindible la presència d'altres jugadors per actuar. Ex: desplaçament, saltar...
  • Jocs no tàctils amb interacció motriu: imprescindible la presència d'altres jugadors per actuar. A) No tàctics de cooperació: Rotllana (tots els companys) B) Tàctics d'oposició: Mocadors (adversaris) C) Tàctics de cooperació i oposició: Cadena (companys i adversaris)

CAI: Company, adversari i medi.

Entradas relacionadas: