El Joc i el Lleure: Funcions, Tipus i Característiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,94 KB
El Joc i el Lleure: Una Introducció
Funció del lleure: Afavoreix la formació d’interessos i preferències personals. Contribueix a l’adquisició d’habilitats socials que afavoreixen l'establiment de relacions socials. Serveix per a oblidar problemes de la vida quotidiana. Incrementa la capacitat d’elecció i presa de decisions. Contribueix a la consolidació de l’autoconcepte i millora de l'autoestima.
Increment del Lleure: Factors Clau
Incrementar el lleure: Jubilació anticipada, disminució de les obligacions familiars, tecnologia, augment del temps de vida, augment de l'atur.
Tipus de Jocs Segons la Participació i Comunicació
Segons el grau de participació i comunicació:
- Jocs individuals / auto superació: Cap jugador pot afavorir ni perjudicar als altres participants.
- Jocs d’oposició: Les relacions de contra comunicació afectaran directament les accions motrius i, per tant, els interessos dels altres jugadors rivals.
- Jocs de col·laboració.
- Jocs de col·laboració/oposició: Els jugadors reben l’ajuda dels companys i l’oposició dels adversaris.
Classificació dels Jocs per Etapes (Domingo Blàzquez)
Domingo Blàzquez:
- Jocs d’organització simple (dels 0 als 6 anys): Poca interacció directa amb la resta de participants, poques regles i molt senzilles. Busquen un objectiu individual.
- Jocs Codificats (dels 6 als 12 anys): Participació grupal encara que sense o poca oposició directa. Regles simples, però són més nombroses i complexes que al període anterior.
- Jocs reglamentats (a partir dels 12 anys): Jocs amb una gran reglamentació i complexitat, gran participació grupal. En aquests jocs ja trobem la col·laboració i oposició (comunicació i contra comunicació motriu / tàctiques ofensives i defensives).
Característiques Essencials del Joc
Característiques del joc: És una activitat divertida, activitat creativa, requereix serietat, ha de ser lliure i espontani, un mitjà d'aprenentatge.
El Joc en l'Etapa 6-12 Anys
Característiques del joc 6-12 anys: Les regles es convertiran en la base específica dels jocs infantils. Implicar-se en jocs amb un grau elevat d’organització. La diversió prové no tant del joc en si mateix sinó del resultat o meta assolida. Se supera la imaginació d’estadis anteriors i s’entra en el domini de la realitat de l’espai i del temps. Pràcticament es prescindirà de les persones adultes.
Estadi Preoperacional i Joc Simbòlic
Estadi preoperacional i joc simbòlic: El joc simbòlic està considerat l'autèntic joc. És el moment en què apareix la capacitat de representació que li permet sortir de l'aquí i l'ara.
Presentació d'una Activitat Lúdica
Presentació d'activitat lúdica: Proposta motivadora, explicació clara, concisa, concreta, participants en semi cercle, assegurar-se que tots han entès el joc, no etiquetar les normes del joc.
Funcions de la Joguina
Funcions de la joguina: Interessar als infants a jugar, afavorir la progressió en les etapes evolutives, fomentar la creativitat i la imaginació, potenciar el joc però no substituir-lo, respondre a les necessitats dels infants.
Classificació de les Joguines
Classificació de les joguines:
- E. Joguines que proporcionen exercici: Un patinet, pilota, corda de saltar
- S. Joguines que proporcionen joc simbòlic: Les cuinetes, la caixa registradora, la perruqueria
- A. Joguines de construcció: Playmobil, Lego, maqueta de cotxe
- R. Joguines que faciliten el joc de regles: Dominó, parxís, cartes