El Joc Infantil: Teories, Característiques i Aplicació Educativa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,72 KB
El Joc Infantil
Definició del Concepte de Joc
S. XIX: Es defineix la infància com un concepte amb un estatus diferent al de l'adult, i sorgeixen estudis sobre el desenvolupament del nen i el fenomen del joc infantil.
Si preguntem a un nen per què juga, contestarà que per divertir-se i/o passar-s'ho bé.
Definicions de Joc
Existeixen molts punts de vista:
- Activitat lliure, sentida com a fictícia i situada al marge de la vida corrent, capaç d'absorbir l'atenció del jugador. Mancada de tot interès material i de tota utilitat.
- Activitat que es realitza amb la finalitat de divertir-se i, generalment, seguint algunes regles.
- "El joc per al nen té un significat equivalent al que representa el treball (activitat seriosa) per a l'adult" (Freinet).
- El joc és una activitat essencial per al desenvolupament integral del nen, i sens dubte també de l'adult.
Teories sobre el Joc
Teoria de l'esbarjo
La finalitat del joc és l'esbarjo. El plaer és un element constitutiu del joc.
Teoria del descans
El joc serveix per descansar i restablir energies consumides en les activitats serioses o útils.
Teoria de l'excés d'energia
El joc serveix per descarregar l'energia excedent que no ha estat esgotada en activitats útils.
Teoria de l'anticipació funcional
El joc és un preexercici de les funcions necessàries per a la vida adulta i contribueix a preparar l'infant per realitzar les activitats de la vida adulta, seguint les pautes generals de la vida animal.
Freud (1920): "El joc és una forma d'evasió. A través del joc es realitzen els somnis que no poden assolir-se en la vida real. El joc és un llenguatge de símbols que ha de ser interpretat com s'interpreten els somnis."
Característiques de l'Activitat Lúdica Infantil
- És una activitat que proporciona satisfacció, alegria, goig i plaer.
- És una activitat espontània, voluntària i lliurement escollida.
- És una activitat creadora.
- Té un caràcter de ficció; el fer "com si..."
- És acció i implica participació activa.
El Joc i la Seva Essència Educativa
Aprenent jugant i aprenent a jugar millor.
- Habilitats motrius i la creació motriu.
- Aprendre a jugar individualment i col·lectivament.
- El joc potencia la presa de decisions i la comunicació motriu; té un paper transcendental en el procés d'aprenentatge i adequació a l'entorn.
- Importància d'adaptar el joc a l'edat del nen.
Activitat 1
Feu un llistat de factors pels quals creieu que ara es juga menys.
Quins factors hi ha que dificultin el poder jugar més?
- Reducció i supressió dels espais de joc, a causa de l'especulació urbanística.
- Reducció del temps de joc, a causa de la poca valoració social del mateix.
- Pèrdua de les tradicions populars, i entre aquestes, dels jocs tradicionals, a causa dels forts moviments migratoris i als mitjans de comunicació de masses, que han uniformat les conductes i les actituds de la població.
- Creixent influència de la TV, a causa de la manca dels estímuls propis d'un ambient cultural inexistent.
- Sofisticació de les joguines, de les quals interessa més el seu consum, afavorit per la pressió publicitària, que les seves qualitats lúdiques.
Activitat 2
Quines mesures creieu que serien necessàries perquè es pogués promoure més el joc?
Per exemple, en funció dels espais i materials (Exemple 1).
Exemple 1
Promocionar als nens més espais de joc, principalment:
- Cases
- Ciutat
- Escola
A les cases | Disposar d'un racó de joc per petit que sigui, i promoure, si hi ha possibilitats, espais de joc d'ús comunitari per als veïns d'un mateix indret. |
A la ciutat | Creació i augment de zones verdes amb espais de joc i d'aventures, amb l'assistència d'un responsable que conegui els jocs i que tingui la suficient experiència per saber graduar les seves intervencions. Ampliar les zones de circulació prohibida de vehicles, que permetin la recuperació dels jocs de carrer. |
A l'escola | Aprofitar al màxim terrasses, patis, sales de motricitat, gimnasos, sortides als espais verds de la ciutat... |
El Joc com a Activitat d'Ensenyament i d'Aprenentatge
- El joc ajuda al:
- Desenvolupament físic i psicomotor.
- Desenvolupament intel·lectual.
- Desenvolupament social.
- Desenvolupament afectiu.
- El joc com a mitjà de:
- Aprenentatge / Recurs didàctic
El Rol del Professor
En relació al joc, el professor/a ha de:
- Triar el joc.
- Preparar el joc.
- Posar-lo en pràctica.
Normes generals per a la utilització del joc
- Prescindir d'explicacions complicades i llargues.
- Intervenció de tots en el joc.
- Compliment de les normes pels participants.
- No exigir als nens més del que puguin fer.
- Canviar el joc abans que s'arribi a l'avorriment.
Presentació del Joc
Prèviament, s'ha de tenir en consideració:
- La motivació.
- El desenvolupament evolutiu del nen/a.
- La capacitat de comprensió del nen/a.
- Conèixer bé el joc.
- Material necessari.
- La instal·lació.
A l'hora de posar en marxa la pràctica:
- Disposició dels participants.
- Distribució del material i la instal·lació.
- Explicació:
- Terreny de joc i els seus límits.
- Composició dels equips.
- Finalitat del joc.
- Regles principals.
- Estratègies.
- Rols...
- Demostració.
- Formació de grups i distribució de tasques.
Material
- Conèixer el material que disposem per poder organitzar-lo amb antelació.
- La manca de material no ha d'impedir el poder portar a terme un joc: imaginació.
- Tenir fet un inventari.
Instal·lació
- Seleccionar el lloc més adequat per poder fer els nostres jocs.
- Situació de la instal·lació respecte a les inclemències meteorològiques.
- Objectes o situacions de perill.
Explicació
- Aconseguir silenci i un bon nivell d'atenció.
- Col·locar-se en un lloc visible per a tothom.
- Parlar amb un llenguatge que tothom pugui escoltar bé.
- Ser breu, precís i ordenat.
- Posar exemples i fer demostracions per facilitar la comprensió: coordinar la demostració amb la paraula.
- Informar de les parts més bàsiques, per completar posteriorment els petits matisos.
- Assegurar-se, abans de jugar, que tothom ha entès l'explicació, fent, si cal, una prova real amb els alumnes.
Aplicació
- Animació / implicació del professor/a.
- Clima agradable i distès.
- Mantenir una activa observació.
- El professor/a ha de procurar que el joc no decaigui, i abans que ho faci, actuar o reconduir el joc.
- Direcció del joc: és important la objectivitat, el respecte a les normes i la seva acceptació.
Avaluació
Segons el tipus de joc:
- Eliminació (integrar l'eliminat en una altra fase del joc).
- Classificació (correcta execució del joc).
- Tanteig (eficàcia en les accions).
- Objectiu aconseguit (demostració de l'habilitat): joc individual o en grup.
- També permet avaluar aspectes de la personalitat (participació, col·laboració...).