El Joc: Funcions, Teories i Valors

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,53 KB

Funcions del joc

A nivell social:

  • Antigament el joc tenia una funció de:
    • Socialització: Procés social bàsic a través del qual un individu s'integra en un grup social aprenent la cultura del grup i el seu rol.
    • Ordre Jeràrquic: La persona que controlava el joc tenia el poder més alt (estatus més alt).
  • Actualment té una funció de:
    • Ordre jeràrquic (Status)
    • Socialització
    • Sociabilitzadora: modificar les normes dels jocs per aconseguir que es produeixi la socialització.

A nivell individual:

  • Fisiològica: Un increment de les activitats físiques bàsiques (força, resistència, flexibilitat, velocitat) i de les activitats físiques complementàries (coordinació, ritme,...).
  • Biològica: Increment de la salut. Benestar psíquic, físic i social.
  • Psicològica: Pensar – raonar. Presa de decisions.
  • Sociocultural: Generadora de cultura.

Teories del joc (orígens – aparició)

Hi ha tres teories:

  • Causa eficient:
    • Spencer: eliminar energia supèrflua.
    • Hall: Reviuen accions ancestrals, això fa que augmenti l'aprenentatge.
  • Causa final:
    • Gross: El joc és la preparació del nen cap a la vida adulta (socialitzadors).
    • Freud: El joc és la manifestació de desitjos ocults.
  • Altres:
    • Piaget: El joc és una adaptació al context que l'envolta.
    • Huizinga: El joc és una manera de difondre la cultura d'un lloc.

Característiques del joc (segons Callois)

  • Lliure
  • Separat del món real: espai i temps.
  • Incert (quant a resultat).
  • Improductiu: finalitat en si mateix.
  • Reglamentat.
  • Fictici.

Les 3 "D"

  • Desenvolupament: els jocs tenen un desenvolupament major per als jugadors.
  • Diversió
  • Descans: ajuda a descansar del món real.

Valors educatius del joc (segons Parlebas)

  • Objectius actitudinals.
  • Socialitzador: prepara al que juga per a la vida adulta.
  • Incrementa l'autoestima i l'autosatisfacció.
  • Incrementa la creativitat.
  • Hàbits saludables.
  • Coeducació: els jugadors s'eduquen entre si.
  • Millora les habilitats motrius bàsiques, específiques i condició física.
  • Allibera tensions
  • Afavoreix el desenvolupament integral.

Xarxa d'interacció de marca

  • Antagònica (oposició).
  • Cooperació (cooperació).
  • Mixta (cooperació – oposició).

Xarxa de comunicació motriu

  • Exclusiva estable: aquella que companys i adversaris sempre són els mateixos.
  • Exclusiva inestable: sempre estan clars quins són els companys però no sempre són els mateixos.
  • Ambivalent: companys i adversaris no està clar qui són.

Jocs no-zero

Objectiu: Que tothom que el faci surti content (recreació).

Grans jocs

Són gimcanes a gran escala on s'implica tota una localitat. Hi ha una temàtica central per a totes les proves (pot ser qualsevol temàtica).

Entradas relacionadas: