Jean-Jacques Rousseau: Pensament Pedagògic i Filosòfic

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,75 KB

Jean-Jacques Rousseau, intel·lectual suís de parla francesa nascut a Ginebra, és considerat un pare fundador en els camps de la Pedagogia i la Cultura. Va viure al segle XVIII, el gran segle de la Il·lustració i el liberalisme. És conegut com a pensador, filòsof, escriptor i jurista.

Convé deslligar el pensament i l'obra de la seva vida personal per comprendre'n la profunditat.

L'Emili o De l'educació: Una Obra Clau

El llibre que ens interessa principalment és L'Emili o De l'educació. Aquesta obra, publicada l'any 1762, és una novel·la, no un tractat de pedagogia en el sentit estricte. El seu propòsit és mostrar com s'ha de formar un ciutadà demòcrata capaç de viure en una República.

El Trencament de Rousseau amb l'Educació Tradicional

Rousseau suposa un punt d'inflexió, un abans i un després en el pensament educatiu, marcant un trencament amb la visió tradicional de l'educació. Proposa una mirada diferent entorn de l'educació que generarà múltiples controvèrsies. El seu objectiu és transmetre idees fonamentals, no pas maneres concretes d'ensenyar o d'educar.

Rousseau va ser autodidacta i no va assistir a cap escola formal. Creia fermament que calia combatre l'educació impartida, per exemple, al col·legi dels jesuïtes. El seu llibre L'Emili està dividit en diferents capítols (que ell anomena "llibres") segons l'edat de l'Emili. La idea fonamental és que s'ha de preparar les persones per a la vida.

L'Educació Negativa de Rousseau: Principis Fonamentals

Quan es parla de Rousseau, sovint es fa referència a la seva proposta d'educació negativa. Això significa que, per educar una persona, l'adult s'ha d'abstenir d'intervenir-hi el menys possible, deixant que l'aprenentatge sorgeixi de l'experiència directa.

Pilars de l'Aprenentatge segons Rousseau

  • El subjecte de l'aprenentatge és l'aprenent mateix.
  • Aprenentatge per contacte amb la natura: Per desenvolupar-nos, només necessitem relacionar-nos amb l'entorn natural (no manipulat per les persones).
  • La bondat natural de l'ésser humà: Les persones som bones per naturalesa; si ningú ens influís negativament, seríem bones persones. Ens hem tornat "dolents" per culpa dels altres, de la societat.
  • Importància de l'ofici manual: Quan l'Emili és adolescent i Rousseau considera que ja té la intel·ligència abstracta desenvolupada, és el moment que aprengui un ofici manual. Li fa aprendre l'ofici de fuster o ebenista. Per a Rousseau, l'ideal de persona adulta és un artesà, donant així un gran valor a la intel·ligència pràctica.

El Descobriment de la Infantesa i el Rol de l'Adult

S'ha dit que Rousseau és el descobridor de la infantesa, ja que va ser un dels primers a reconèixer que l'infant és un ésser diferent, amb les seves pròpies característiques i necessitats.

Ja que parlem d'una educació negativa, què ha de fer l'adult? L'adult ha d'observar i preparar l'ambient, protegint la natura de l'infant. I el nen, per la seva banda, ha d'experimentar, provar, equivocar-se. Aquest és l'aprenentatge veritablement bo, el que es fa quan es té el desig o la capacitat d'entendre allò. La clau és no forçar mai la natura de l'infant.

Importància de les Emocions i les Etapes del Desenvolupament

Rousseau dona molta importància a les emocions, els sentiments i la intuïció en el procés educatiu.

Hem d'educar l'infant no pensant en l'home que arribarà a ser, sinó pensant en l'infant que és ara. Està convençut que tots els nens passen per unes etapes de desenvolupament, sent capaços i competents en cadascuna d'elles.

Entradas relacionadas: