Jan van Eyck: Simbolisme i Tècnica del Retrat dels Arnolfini

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,25 KB

Jan van Eyck: Simbolisme i Detallisme Exquisit

L'Escena Nupcial i els Símbols de la Unió

L’escena se situa a l’interior de la cambra nupcial, tractada amb un detallisme exquisit i plena de detalls simbòlics. Els personatges van descalços per indicar que ens trobem davant d’un lloc sagrat. L’única espelma encesa a la làmpada del sostre representa la presència de Déu i la flama de l’amor.

Elements Simbòlics Clau

  • El gos: Símbol de fidelitat i de l’amor terrenal.
  • El rosari i el mirall: Símbols de puresa.
  • Les mans agafades: Simbolitzen la unió matrimonial. Giovanni Arnolfini, amb la mà alçada, jura aquest enllaç.
  • L'absència d'un capellà: No fou obligatori que hi fos present fins al Concili de Trento.
  • El ventre arrodonit de la promesa: Desig de fertilitat o, simplement, la moda de l’època (igual que el pentinat).
  • Santa Margarida: Patronat dels parts, apareix al capçal del llit amb el seu atribut, el drac.
  • Les taronges: Simbolitzen la riquesa de la família i la prosperitat econòmica que els espera.

Construcció de l'Espai i la Tècnica del Mirall

L’espai està molt ben construït, amb la confluència dels plans laterals (la paret amb finestres de l’esquerra i el baldaquí del llit) i el pla inferior (el terra) amb la paret al fons. Jan Van Eyck fou un dels primers a representar de forma realista l’espai tridimensional.

Tanmateix, la presència d’un mirall convex, que representa deu escenes de la Passió de Crist al marc que l’envolta, permet al pintor mostrar-nos l’espai que hi ha davant dels esposos, l’espai on se situa l’espectador.

El Mirall com a Testimoni i Recurs Pictòric

Aquest recurs, a més, li permet revelar a l’observador la presència dels dos testimonis –un dels quals és el propi pintor, que col·loca a sobre del mirall la inscripció: “Jan van Eyck va ser-hi”–. Aquesta capacitat per crear espai pictòric a través del mirall és excepcional i un exemple de la minuciositat del treball de l’autor.

Llum, Color i Riquesa Textural

La llum que penetra pels grans finestrals de l’esquerra modela els personatges. Deixa en la penombra la part esquerra de l’home, vestit amb pesants túniques que revelen la seva alta posició socioeconòmica, mentre que il·lumina directament la dona, luxosament representada amb un vestit verd (color de la fertilitat) que destaca sobre la superfície vermella del llit (color de la passió).

Igualment, sorprèn la capacitat per recrear els detalls més subtils dels personatges:

  • La qualitat de les robes.
  • El pèl del gos.
  • La filigrana de la làmpada, entre d’altres.

Models, Influències i Llegat Artístic

Pel que fa als models i influències, Van Eyck parteix de les miniatures gòtiques flamenques del segle XV. Va influir sobre la pintura flamenca posterior (El Bosc), així com en la pintura catalana de Lluís Dalmau (especialment a La Verge dels Consellers).

També influirà en Las Meninas de Velázquez, per la representació de l’espai de l’habitació, el mirall del fons i el gos del primer pla.

Entradas relacionadas: