Jacques-Louis David: Horaci, pintura neoclàssica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 1,99 KB
Autor: Jacques-Louis David
Cronologia: 1784
Tècnica: oli sobre tela
Mides: 3,30 x 4,25
Estil: neoclàssic
Tema: literari
Localització: Musée du Louvre (París)
Descripció formal
David organitza amb grau equilibri tota la composició i mostra una perfecta integració de les figures dins de l’espai arquitectònic. Aquesta separació permet ordenar tots els personatges i assumeix així un dels preceptes de la pintura neoclàssica: la claredat és positiva.
Estil de David
David mostra un estil depurat que subordina el color al dibuix. El pintor té molta cura de perfilar amb una gran delicadesa totes les figures a través d’un modelatge anatòmic perfecte, que recorda la puresa acadèmica de l’escultura clàssica. És interessant percebre com el pintor prioritza la línia recta en els personatges masculins i la línia ondulada en els femenins, fet que reforça visualment l’actitud més agressiva dels homes i la més sentimental de les dones.
Temàtica
La obra s’inspira en la tragèdia literària Horaci, del dramaturg Francesc del segle XVII Pierre Corneille, basada, a la seva vegada, en la història de Roma de Tito Livio. En aquest tema, que fa referència a un episodi situat al segle VII a.C., David evoca un moment en el qual els tres germans Horacis, fills de Roma, juren davant del seu pare que combatran fins a la mort contra els tres guerrers de la ciutat veïna d’Alba Longa, els germans coriàcis, per decidir quin bàndol serà el vencedor de la guerra pel control de la Itàlia central. En un segon pla, apareixen a la dreta dones ploroses, de blanc, Camila, una de les germanes Horacis, casada amb un dels coriàcis; al seu costat, Sabina, germana dels coriàcis casada amb un Horaci; al fons, la mare dels germans Horacis amb els seus fills de Sabina.