Introducció a la Filosofia: Del Mite al Logos a Grècia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,19 KB

Què és la Filosofia?

Etimologia: Filo (amic) + Sofia (saviesa) = amic de la saviesa.

És la ciència humana que busca el sentit de la realitat (què som, què fem aquí, quins valors valen la pena...) i de la vida humana.

La filosofia no descriu l'ésser humà ni la vida.

Neix al segle VI aC.

Ha anat evolucionant; no li donem el mateix sentit que els grecs en el seu moment. Encara així, li donem el mateix sentit que els d’Afganistan. [Nota: Aquesta frase pot ser confusa o problemàtica en el seu significat original].

La seva finalitat és fer-nos veure les coses d’una manera que abans no l'havíem vist o plantejat.

Característiques de la Filosofia

  • És un saber i procés obert, perquè contínuament estem millorant les nostres teories, mai deixem d’avançar.
  • És un saber crític; revisem tot el que tenim per poder avançar i per renovar valors.

Dogma: tancar-nos a una idea. És molt més savi tenir una mentalitat oberta i així poder avançar.

Eines de la Filosofia

(Dos suports que té la filosofia per elaborar les teories):

  • La raó: tota teoria ha de ser raonada i argumentada.
  • Les observacions: les teories s'elaboren amb les observacions que fem.

La filosofia no busca la fe, busca la raó.

Del Mite al Logos

Mite

  • Relat arbitrari (intenta explicar el món de manera arbitrària i fantasiosa).
  • Fantasia.
  • Manca de proves.

Logos

  • Ve de lògica.
  • Apareix a Grècia al s. VI aC.
  • Discurs racional (pensant el que observem).
    • Filosofia: explicar quin sentit té i quin sentit li donem a la vida. Es basa en el pensament humà des d’un discurs racional.
    • Ciències: descobrir com és el món.

Motius del Canvi de Mentalitat a Grècia (del Mite al Logos)

Prosperitat econòmica

Aprenentatge en veure el que feia altra gent.

Educació i cultura

La prosperitat va permetre invertir en educació i cultura. Es van contractar mestres (sofistes) que, a canvi de diners, ensenyaven als joves. La gent era més exigent perquè hi havia més nivell intel·lectual i requerien respostes argumentades.

A Àfrica no hi ha filosofia perquè hi ha escasses escoles on les persones no estan culturitzades. [Nota: Aquesta afirmació és una generalització problemàtica i factualment incorrecta].

Política

Apareix la democràcia. Grècia va ser el primer lloc on va haver-hi democràcia. Els ciutadans podien proposar lleis. S'intentava passar del feudalisme a un sistema democràtic.

Escriptura fonològica

Van adoptar un alfabet no simbòlic, sinó que reproduïa els sons. Va tenir com a conseqüència que més gent sabés llegir i escriure.

Factor religiós

Els grecs eren politeistes, tenien una religió molt forta que frenava la filosofia [Nota: Aquesta afirmació pot contradir la idea que la religió grega era menys dogmàtica que altres]. Darwin (científic) contradeia la Bíblia i es van burlar d’ell públicament humiliant-lo. Galileu va descobrir coses de l’espai i el van posar a la presó i li van cremar els llibres. La religió islàmica és molt forta i no deixa desenvolupar la ciència [Nota: Generalització problemàtica]. A Grècia tenien uns temples perquè hi anessin els joves, on una pitonissa els “llegia el futur”.

  • Bíblia -> Mite
  • Darwin (Teoria de l'Evolució) -> Logos

La religió és enemiga de la filosofia i de la ciència. [Nota: Afirmació contundent i debatible].

La moneda

A Grècia encara s’utilitzava l'intercanvi. Va aparèixer la moneda i es van començar a realitzar més transaccions comercials. Va haver-hi un desenvolupament econòmic i hi havia més diners a l'estat, que invertien en educació.

Exigència racional

Els grecs van començar a ser més exigents i racionals: la filosofia triomfa entre ells.

Entradas relacionadas: