Introducció a l'Economia i l'Empresa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,74 KB

Introducció a l'Economia

Definició d'Economia

L'economia és la ciència que estudia la manera de satisfer les necessitats humanes gestionant l'escassetat de recursos.

Objectiu principal

La obtenció de beneficis, que s'aconsegueix amb la minimització dels costos i la maximització dels ingressos. Per això, serà important obtenir la màxima rendibilitat de les inversions.

L'Empresa i la seva Gestió

Localització

S'entén per localització el lloc físic que s'escull per ubicar una empresa o un negoci.

Dimensió

La dimensió és la capacitat de producció de l'empresa determinada per una sèrie de factors com la tecnologia, el nombre de treballadors i el mercat.

Dret Mercantil

Dret mercantil o dret comercial és el conjunt de normes jurídiques relatives als comerciants en l'exercici de la seva professió, als actes de comerç legalment qualificats com a tals i a les relacions jurídiques derivades de la seva realització.

Control

Controlar és verificar que els objectius previstos, tant els generals com els específics, s'han assolit segons la planificació que s'havia fet.

Fases del Procés Administratiu

Fase Mecànica

La fase mecànica està composta per la planificació i l'organització. Podríem dir que és una part estàtica del procés.

Fase Dinàmica

La fase dinàmica, per la seva banda, està composta per la direcció i el control.

Planificar

Planificar és fixar els objectius que es pretenen assolir i establir les estratègies i feines que s'han de seguir per fer-ho.

Organitzar

Organitzar consisteix en determinar les tasques que cal fer, explicitar les persones que se n'encarregaran i dissenyar els mecanismes de coordinació per executar-les de manera eficient, integrant l'empresa i establint les relacions entre elles.

Gestionar

Gestionar és aconseguir que cada una de les persones implicades en l'activitat de l'empresa dugui a terme de la forma prevista les activitats que li han estat encomanades i les responsabilitats que se li han assignat.

Conceptes Clau

Activitat econòmica: producció, distribució, consum.

Bens i serveis: segons la naturalesa (béns de consum i capital), en funció del caràcter (béns lliures i de consum, econòmics i serveis).

Factors de producció: capital, treball, tecnologia, organització empresarial, recursos naturals.

Agents econòmics: família, Estat, empresa.

Elements de l'empresa: factors humans, organització, entorn, factors tangibles i intangibles.

Objectius de l'empresa: obtenció de beneficis, creació de riquesa, creixement, responsabilitat social i mediambiental.

Conflictes d'objectius: generar espais de treball i consens. Aplicar tècniques de resolució de conflictes basades en la negociació.

Endògens: plantilla, socis, empresaris.

Exògens: clients, proveïdors, administracions públiques, bancs.

Resolució de conflictes: negociació, conciliació, mediació, arbitratge.

Dimensions: micro, petites, mitjanes, grans.

Activitats: sector primari, secundari, terciari, quaternari.

Zona geogràfica: local, regional, nacional, internacional, multinacional.

Propietat del capital: privades, públiques, mixtes.

Àrea comercial: anàlisi de mercat, estratègia de màrqueting.

Àrea de producció: aprovisionament de matèries primeres, gestió de la producció.

Àrea de recursos humans: selecció de personal, gestió de personal.

Àrea de finançament i inversió: selecciona la font de finançament més adequada, defineix quines són les inversions que permetran obtenir un millor rendiment.

Fases del procés administratiu: planificació, organització, gestió, control.

Funció d'organització: punt de partida, recursos, distribució de departaments, crear una estructura, assignar tasques.

Altres Conceptes

Codi de comerç: és un conjunt d'elements unitaris, ordenats i sistematitzats de normes de Dret mercantil, és a dir, un cos legal que té per objectiu regular les relacions mercantils i comercials.

Constitució d'una empresa: ens referim a plasmar en documents el perfil de l'empresa, els associats, els percentatges de capital aportats, els llocs de treball requerits, entre altres elements dels aspectes legals.

Procés administratiu empresarial: és un conjunt de passos o etapes a seguir per a la gestió dels recursos interns, que abasten el capital humà, tecnològic i financer.

Resolució de conflictes: negociació, conciliació, mediació, arbitratge.

Localització: 1. Accés als factors de producció, 2. Costos de la instal·lació, 3. Característiques de l'entorn.

Creixement de l'empresa: creixement intern (especialització, diversificació), creixement extern (fusió, absorció, cooperació).

Fases de la planificació:

  1. Anàlisi de la situació de partida.
  2. Determinació dels objectius.
  3. Avaluació de les alternatives i elecció.
  4. Formulació de plans.
  5. Pressupost.
  6. Acció.
  7. Control.

Entradas relacionadas: