Intervenció Tutorial: Millora de l'Actitud Escolar de Maria
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,81 KB
Intervenció Tutorial: Cas de Maria a l'Escola
1. Definició del Problema, Hipòtesi i Objectius
Per començar, definim el problema: la Maria té una actitud negativa enfront de l'escola, la qual cosa provoca una mala adaptació al centre, problemes constants, faltes d'assistència i retards.
Continuem amb la hipòtesi: la Maria té una actitud de rebuig cap a l'escola per dificultats familiars, les quals comporten la no adaptació a l'institut. Això ens porta a plantejar-nos que si treballem les relacions personals, tant a nivell familiar com escolar, l'alumne millora la seva actitud i el seu comportament.
Per tant, plantegem els objectius, començant pel general:
- Objectiu General: Millorar l'actitud de la Maria envers l'escola.
Com a objectius específics:
- Implicar la família de la Maria en la seva relació amb l'escola.
- Introduir tècniques per millorar l'acollida i la convivència.
- Conscienciar la Maria de la importància de l'educació.
Com a objectius immediats:
- Treballar el respecte diàriament.
- Revisar el comportament i la feina feta cada dia.
- Crear espais de diàleg entre el grup classe un cop per setmana.
2. Agents Implicats en la Intervenció
Després de definir i analitzar el problema, de plantejar la hipòtesi i concretar els objectius, passem ara a analitzar altres aspectes. La persona implicada més important és el tutor, el qual té una funció preventiva i farà una intervenció primària abans que aparegui el problema.
Però necessitarà d'altres agents com:
- Els professors de la Maria: Hauran d'ajudar el tutor a detectar les necessitats, s'hauran d'implicar i coordinar, i ajudar en l'avaluació.
- La família de la Maria: Caldrà conèixer-los, guiar-los en el procés, treballar de forma conjunta i comunicar i informar de tot el procés que se seguirà. És important conèixer la família per poder conèixer també la Maria, i el per què del seu comportament, caràcter, costums, etc. Sembla que la família no valora massa l'educació i cal fer que aquests canviïn aquest pensament per facilitar l'estada de la Maria al centre. A part, pel que es veu, sembla que hi ha expectatives d'efecte. Per tant, potser que això perjudiqui el seu comportament.
3. Nivells i Modalitats d'Intervenció Tutorial
L'acció tutorial es dirigeix especialment a la Maria, per tant la intervenció serà de nivell 1 (micro), és a dir, a l'aula. Tot i que també a tots els alumnes de la seva classe en un segon moment per millorar les relacions que té amb la resta i la seva acollida, passant doncs a actuar a nivell 2 (meso), en el centre educatiu a través de la taula tutorial.
La modalitat més adient per la situació plantejada és la tutoria individual pel que fa a la Maria, de caràcter presencial i d'activitat acadèmica, amb la finalitat de detectar les seves necessitats i problemes, acompanyar-la, guiar-la i orientar-la, amb actuacions per analitzar les seves necessitats i problemes i per recollir informació sobre aquests temes.
3.1. Mètodes d'Intervenció Individual
Per fer-ho, es farà principalment a través de converses informals entre el tutor i la Maria per tal d'intentar recavar la màxima informació del per què de les seves actuacions i actituds enfront de l'escola i els companys. Més tard, s'utilitzarà l'observació per veure si l'alumne fa canvis i els manté en el temps.
3.2. Mètodes d'Intervenció Grupal
Al mateix temps, pel que fa al grup en general, es farà tutoria grupal, de caràcter presencial. A través de dinàmiques de grup que afavoreixin una cohesió grupal més elevada i que aconsegueixin al mateix temps reduir els enfrontaments entre els alumnes. La finalitat d'aquesta tutoria és socialitzar i les actuacions van dirigides a conèixer el grup, a fer activitats de convivència i participació, entre d'altres.
Es pot utilitzar també el mètode de cas en el qual, de forma indirecta, es plantegin problemes semblants però amb persones diferents als alumnes concrets (utilitzar situacions semblants però que no siguin ells els protagonistes de les històries) amb el qual hauran de donar possibles solucions al problema i després arribar de forma conjunta a una solució final. A més, els contractes de convivència són molt oportuns per a les situacions on constantment hi ha problemes de grup i d'identitat col·lectiva. Amb això s'intentarà que el grup classe se senti unit i cohesionat.
4. Moment de l'Acció Tutorial
Pel que fa al moment, es portarà a terme l'acció des que es detecti el problema o la necessitat concreta, fins que aquest estigui solucionat. Però a més, es farà un seguiment un cop estigui solucionat per evitar recaigudes i per controlar que tot segueix anant com s'espera.
5. Detall de la Tutoria Grupal
5.1. Finalitat de la Tutoria Grupal
- Socialitzar.
- Millorar les relacions i la convivència (relacions interpersonals).
- Fomentar la cooperació i la tolerància.
- Informar i orientar.
- Potenciar el sentit de pertinença al grup i a la institució.
- Treballar la intel·ligència emocional.
5.2. Actuacions en la Tutoria Grupal
- Activitats d'acollida, convivència, integració o participació.
- Activitats per conèixer la dinàmica interna del grup.
- Estimular i orientar el grup perquè plantegi necessitats, expectatives i problemes comuns.
- Facilitar el desenvolupament i l'aprenentatge de la presa de decisions.
5.3. Instruments de la Tutoria Grupal
- Dinàmiques grupals.
- Exposicions.
- Debats.
- Seminaris.
- Observació.
- Mètode de casos.
- Tècniques de treball cooperatiu.
- Sociograma.
6. Tutoria entre Iguals o en Parelles
La tutoria entre iguals o en parelles busca facilitar l'aprenentatge mutu. Es basa en una relació asimètrica perquè un dels dos fa de tutor i l'altre de tutoritzat; no és el mateix rol, però el perfil sí que és el mateix (dos alumnes, dos professors).
Les actuacions inclouen:
- Crear parelles d'aprenentatge.
- Formar els estudiants tutors.
- Dissenyar les sessions de tutoria (continguts, estructura, sistema d'actuació).
- Supervisar les sessions.
- Reunions i contactes informals amb els estudiants tutors.
Els instruments utilitzats són:
- Observació.
- Mètode d'aprenentatge cooperatiu.