Intervenció Social a Espanya i Europa fins als 80
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,04 KB
Contextos de la Intervenció Social fins als anys 80
Estructura Econòmica i Social
- Estructura social homogènia, definida per necessitats uniformes. La intervenció social s'orientava a la integració en la societat ja formada. Relacions laborals molt clares.
- Internalització de l'economia (producció deslocalitzada a països com Bangladesh, Romania, etc.).
- Nova relació capital-treball:
- Debilitament de les posicions en el mercat laboral, més vulnerabilitat.
- Augment del marge de benefici per a les empreses (70% benefici, 30% nòmines).
- Disminució dels salaris i empitjorament de les condicions de treball.
- Aparició de l'economia submergida.
- Disminució dels contractes indefinits:
- Pèrdua d'estabilitat i seguretat laboral.
- El sistema està menys regulat.
- Treballar no garanteix sortir de la pobresa.
- Augment de la vulnerabilitat i la fragilitat.
- Creixement de la vulnerabilitat de les classes populars.
- El mercat de treball es configura en tres franges: seguretat, precarietat i exclusió. Pot haver-hi mobilitat entre franges.
- L'Estat segmenta les necessitats; ja no hi ha taxes gratuïtes, s'han de pagar (per exemple, l'accés a la universitat). La dinàmica d'exclusió està en continu moviment.
- Es desenvolupa un individualisme negatiu: la manca de regulació porta a buscar el benefici propi sense pensar en els altres.
- Desmotivació social.
- Crisi del sindicalisme: Gran davallada.
Política Social
- Política d'integració, que buscava l'equilibri i reduir la desigualtat. La no integració es veia com una automarginació.
- Oferta de polítiques de serveis universals (educació, sanitat i ocupació). El principi era la integració de tots.
- Forta pressió contra l'Estat del Benestar, des del front ideològic (neoliberalisme i la seva crítica de la sobreprotecció estatal) i pràctic.
- Polítiques d'inserció: segueixen una lògica de discriminació positiva (es focalitzen en poblacions i territoris particulars per reduir la distància amb una integració desitjada).
- S'amplia la capacitat administrativa d'oferir polítiques segmentades, flexibles i personalitzades mitjançant l'acció social territorialitzada i localitzada, amb compromisos d'inserció vinculats a les Rendes Mínimes d'Inserció.
- El rol dels perfils locals esdevé clau en l'aplicació d'aquestes polítiques. L'Estat torna a una acció més modesta.
- Assistencialització de part de l'Estat del Benestar: els drets socials queden supeditats a la prova de necessitat, deixant els exclosos entre els serrells de l'Estat assistencial, la caritat privada i el control judicial i policial.