Intervenció en el desenvolupament motriu

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,07 KB

3.1 El model lúdic

Model lúdic:


és el mètode d’intervenció Educativa que es basa en el joc.

Concepte d’infància


: etapa amb sentit propi i Amb funcions específiques centrades en les necessitats dels infants.

Objectiu– que els infants adquireixin un desenvolupament i un Aprenentatge adequats mitjançant una vivència felíç i agradable.

Educació formal


: té un caràcter Intencional, està planificada i regulada. Té un currículum definit per a cada Nivell educatiu i l’espai i calendari marcats.

Educació no formal


: està planificada, no és Obligatòria. Té una intencionalitat i es produeix en el temps de lleure.

3.2 Intervenció en l’educació formal

S’ha d’incorporar el Concepte d’activitat lúdica per parlar d’intervenció educativa formal, entès Com l’aplicació d’elements inherents al joc amb finalitats de generar processos D’ensenyament-aprenentatge.

Components intrínsecs

El Component lúdic:

el joc és una activitat gratificadora, plaent, felíç i Per gaudir. El joc és l’estat natural dels infants i una activitat per a la Qual sempre estan preparats.

El Component educatiu:

el joc té valor didàctic si permet A l’infant l’experiència, reflexió, investigació i adquisició d’estratègies Adequades per superar objectius determinats.

3.2.2 La metodologia educativa

Parlem de mitjançant la Planificació d’activitats i uns determinats recursos, que l’infant adquireixi Coneixements, habilitats i estratègies que afavoreixin un desenvolupament Integral.

 

Característiques:


-S’ha d’aportar seguretat emocional, Han d’estar a gust en l’ambient on es desenvolupa la intervenció.

-S’ha d’evitar la distinció entre Treball i joc, ja que es pretén que el treball sigui gratificant.

-S’han de presentar activitats Atractives que afavoreixin l’aprenentatge significatiu.

-Les activitats han de ser Motivadores, s’han de fomentar les ganes d’aprendre.

3.2.3Continguts De la intervenció educativa (SABER DISSENYAR ACTIVITATS)

vL’adquisició del llenguatge

-

Funció lúdica

Facultat innata de divertir-se amb el llenguatge i amb el plaer que proporciona L’exercici i les accions pròpies de l’articulació i la repetició de sons.

-

Funció Comunicativa

Vehicle de comunicació. Comprensió, considerable augment del Nombre de paraules i conceptes.

-

Funció Instrumental

El llenguatge és utilitzat com un instrument per al progrés I   l’estructuració de futurs Coneixements.

vLa resolució de problemes morals

Els educadors han de posar els infants en situacions De conflictivitat moral i facilitar escenaris de joc on puguin manifestar les Seves idees. Podran detectar i corregir els seus possibles errors.

vResolució de problemes matemàtics

Els continguts matemàtics ajuden els infants a generar I reestructurar els seus esquemes cognitius pel que fa a la resolució de Problemes.

L’educador ha de tractar l’ensenyament aquests Continguts en dos períodes:

-
Primer Període, l’infant desenvolupa la manipulació, L’experimentació i l’observació.

-
Segon Període, a partir dels dos anys, activitats lúdiques Encaminades a afavorir l’expressió lliure en contextos el més real possible.

vEl desenvolupament de la Creativitat.

L’infant serà mes creatiu si l’educador fomenta Adequadament aquesta capacitat.

Proporcionar tècniques i materials adequats per Facilitar-los solucions divergents.

Correlació entre el joc i el pensament creatiu - “els Infants juganers presenten un estàndard creatiu en una proporció quatre vegades Superior als que no ho son”.

3.3.1 La planificació d’activitats

Mitjançant una adequada Metodologia, han d’utilitzar el joc per treballar les intencionalitats Educatives.

®El Moment evolutiu de l’infant
: el moment en què es troba L’infant aportarà informació sobre continguts i estratègies que és capaç D’assimilar.

Els Continguts s’han d’adaptar a l’etapa evolutiva i al tipus de joc propi de L’edat i han de ser coherents amb les activitats lúdiques que l’infant dugui a Terme. 

®Les Necessitats educatives i personals
: l’educador ha de conèixer Les necessitats educatives dels infants i personalitzar el guiatge a cadascun Per millorar el seu aprenentatge.

En el Moment de proposar activitats s’ha de partir de l’estat inicial dels infants i Tenir constància de les seves necessitats i respectar temps i ritme D’aprenentatge.

L’educador Ha d’intervenir de manera relaxada i ajustada perquè els infants millorin i Perfeccionin les seves estratègies i habilitats.

®El Grau de dificultat
: l’educador ha de crear conflictes cognitius que Siguin superables; ni massa difícils per tal de que no es frustri, ni massa Fàcils per tal de que no s’evadeixi.

El joc Aporta una àmplia possibilitat d’acció, ja que permet la utilització de L’assaig-error.

®L’agrupament Dels infants
: segons el tipus d’agrupacions que es programin, es Poden facilitar o inhibir les interaccions socials i , en conseqüència, el Resultat serà millor o pitjor.

És Convenient que les interaccions entre els alumnes no siguin rígides, cal que Siguin els mateixos infants que formin els grups triant amb qui volen estar o Amb qui volen jugar.

®Els Continguts procedimentals
: l’educador ha de tenir en compte Que durant l’etapa de l’educació infantil la majoria de continguts son Procedimentals.

L’aprenentatge D’aquests continguts requereixen un procés o sèrie d’activitats estructurals Durant un temps en què els infants posen en pràctica mitjançant l’observació, Experimentació i manipulació.

®Contextualització A la realitat sociocultural
: és convenient planificar Activitats contextualitzades en situacions reals.

La Contextualització sociocultural facilita l’assimilació de continguts i Vivències. Es poden aprofitar les festes per una manifestació lúdica al centre.

Els infants S’acostumaran a participar en aquestes manifestacions culturals i evitaran que Es perdi aquest patrimoni.

Entradas relacionadas: