Intel·ligència: Teories, Tests i Desenvolupament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,64 KB

Intel·ligència: Definició i Components

La intel·ligència es compon de diversos factors interrelacionats:

  • Condició emocional: Naixem amb necessitats i òrgans d'orientació que ens permeten valorar la realitat.
  • Cultura: Desenvolupa la nostra intel·ligència.
  • Sistema de control: Permet l'autonomia de l'individu en relació amb el medi, les pulsions, el condicionament i les rutines.

En conclusió, la intel·ligència és la capacitat d'assimilar, guardar i elaborar informació per resoldre problemes. Aquesta definició s'aproxima al concepte d'intel·ligència computacional. A més, s'afegeix una nova propietat: la intel·ligència executiva, que és la capacitat d'iniciar, dirigir i controlar la intel·ligència.

Teories Clàssiques de la Intel·ligència

  • Francis Galton: Considerava la intel·ligència com una capacitat innata.
  • Charles Spearman: Va proposar un model bifactorial amb el factor G (intel·ligència general) i el factor S (habilitats específiques).
  • Louis Thurstone: Va defensar la intel·ligència multifactorial, amb 7 factors diferenciats.
  • Joy Paul Guilford: Va desenvolupar un model tridimensional de la intel·ligència.

Tests d'Intel·ligència

Els tests són instruments utilitzats per mesurar la intel·ligència. Consisteixen en una sèrie de preguntes que s'administren a les persones per avaluar les seves capacitats o coneixements.

  • Alfred Binet: Va crear l'Escala de la intel·ligència per mesurar les capacitats intel·lectuals i predir el rendiment escolar. Les proves s'agrupaven per nivells d'edat i dificultat creixent.
  • William Stern: Va introduir el concepte de Quocient Intel·lectual (QI).
  • L. Terman: Va actualitzar l'Escala de Binet.

El Desenvolupament de la Intel·ligència segons Piaget

Jean Piaget va elaborar la teoria constructivista, que concep els processos cognitius com a resultat de la interacció activa i innovadora de l'individu amb el seu entorn. El nen construeix la seva pròpia estructura cognitiva a partir de la maduració, l'aprenentatge i l'experiència. Piaget va identificar els següents estadis:

  • Estadi sensoriomotor (0-2 anys)
  • Operacions preoperatives (2-7 anys)
  • Operacions concretes (7-12 anys)
  • Pensament formal (12-16 anys)

La Psicologia Cognitiva i la Metàfora Computacional

La psicologia cognitiva estudia els processos intel·lectuals, des dels més simples fins als més complexos (percepció, atenció, memòria, llenguatge i raonament). Un dels seus principis fonamentals és la metàfora computacional, que compara el pensament humà amb el funcionament d'un ordinador.

Teràpia Racional Emotiva

La Teràpia Racional Emotiva afirma que no són els esdeveniments (A) els que generen els estats emocionals (C), sinó la manera d'interpretar-los (B). Per tant, no és A qui genera C, sinó B.

Teràpies Cognitives

Les teràpies cognitives utilitzen diverses tècniques:

  1. Debat: Discussió racional entre pacient i terapeuta.
  2. Feines per a casa: Exercicis per a la vida quotidiana.
  3. Exercicis emotius: Intervenció en aspectes emocionals.
  4. Assaig cognitiu o imatges racionals emotives: Imaginar situacions negatives.
  5. Entrenament en habilitats: Comunicació, assertivitat, resolució de problemes.
  6. Assaig de conductes i role playing.

Intel·ligència Emocional

La intel·ligència emocional és la forma d'interactuar amb el món. Inclou:

  1. Consciència d'un mateix.
  2. Autocontrol emocional.
  3. Automotivació.
  4. Reconeixement de les emocions alienes (empatia).
  5. Control de les relacions (lideratge, influència).

Intel·ligències Múltiples de Gardner

Howard Gardner considera que la intel·ligència es compon de destreses per crear, aprendre i resoldre problemes. Tots els individus tenen totes les intel·ligències, però el seu grau de desenvolupament depèn de factors hereditaris, la interacció amb l'entorn i la cultura. Les intel·ligències es combinen de manera personal i única.

Entradas relacionadas: