La intel·ligència: teories i tests
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,83 KB
La intel·ligència és un concepte amb una llarga tradició en psicologia, es va començar a definir al segle XIX.
Podem definir la psico com: capacitat d'adaptació a noves situacions, mitjançant l'ús dels recursos de la ment. Capacitat per resoldre problemes nous, a partir del raonament, l'associació de diversos elements per donar-hi un nou significat i la creativitat. Capacitat de fer servir un raonament lògic i de processar la informació.
TEORIES CLÀSSIQUES.
Concepció Galtan s.XIX. Concepcions factorials (una sola intel·ligència, descompon en diferents factors- variables). - Teoria bifactorial (intel·ligència general: necessària pel funció- tasca intel·lectual, intel·ligència específica).
- Set aptituds mentals (Thurstone) o multifuncional (comprensió verbal, fluïdesa verbal, aptitud numèrica, aptitud memorística). - Model tridimensional, Guilford (continguts, operacions, productes)
ELS TEST D'INTEL·LIGÈNCIA .
El psicòleg Alfred Benet (1857- 1911) i el seu ajudant Simon fou el primer que va aplicar la mesura d'activitats intel·lectuals.
L'objectiu de Binet, era calcular l'edat mental dels nens i les nenes. Per això van inventar un test amb aquesta finalitat. Aquests tests mesuren les habilitats com la capacitat verbal, raonament numèric, raonament abstracte i visual i memòria a C/T. William Stern formula càlcul matemàtic quocient intel·lectual.
Actualment, els test d'intel·ligència més utilitzats es coneix com a WAIS. Creat pel psicòleg David Wechsler i consta d'onze subtests diferents que permeten analitzar habilitats verbals i operatives. El mateix crea WISC, un test per a infants. Les preguntes són de coneixement i cultura general, de vocabulari, de raonament matemàtic, de memòria i relació de noms, també d'aspectes operatius, com ara col·locar vinyetes en l'ordre de la història.
Les intel·ligències múltiples de Gardner.
Gardner defineix la intel com un potencial biològic i psicològic per processar info que es pot activar en un marc cultural per resoldre problemes o crear productes que tenen valor per la cultura. Capacitats que és desenvol a partir de la cultura en la qual viu l'individu. 8 capacitats de la intel humana: Logicomatemàtica (habilitat per utilitzar el raonament i els nombres), lingüística (habilitat per entendre i utilitzar les paraules, llenguatge oral i escrit),
visuoespacial (capacitat de reconeixement i reproducció de les formes geom i orientació espai), interpersonal (comprendre estat ànim persones que envolten i modelar-los), intrapersonal (conèixer i entendre propis sentiments i emocions), fisicocinestètica (executar mov físics amb el propi cos amb gracia i precisió), musical (reconeix, reprod, compond melodies musicals), naturalista (capacitat observar, classificar, distingir objectes de la natura). Persones tenen 8 competents en 3 o 4. La intel·ligència emocional, consisteix a processar de manera racoinal i les respostes emocionals i crear un diàleg entre intel-emoció. El concepte de IE implica que és una capacitat que es pot educar,canviar, desenvolupar i millorar i comprèn compet personals i socials.
Les compet personals equivalen a les intrapersonals de Gardner.
1Cnxt d'un mateix (reconèixer estats emocionals, diàlegs interns i els pensaments no racionals) 2. Capacitat de gestionar i regular les emocions (relaxar-se en estat de tensió). 3. Motivació (emocions ajudin amb els objectius) 4. Autoconsciència (entendre emocions)
Les compet socials equivalen a les interpersonals de Gardner..
1. Empatia(cnxt emocions dels altres i les seves respostes x actuar de manera correcta) 2. Resolució de conflictes amb els altres 3.Habilitats socials en les relacions amb els altres
TEORIES CONTEMP.
intel analítica (capacitat per resoldre problemes i prendre decisions) intel pràctica (capacitat adaptar-nos nou ambient) intel creativa (capacitat per formular noves propostes)