Què és la intel·ligència i les seves teories
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,76 KB
Què és la intel·ligència?
La intel·ligència és una qualitat que ens permet resoldre els problemes que se'ns presenten per tal d'adaptar-nos a l'entorn.
A. Teories clàssiques
- Capacitat abstracta d'entendre el món; activitat dinàmica interpersonal de comprensió de relacions.
- Una capacitat innata
Galton sostenia que la intel·ligència era heretada i les diferències intelectuals són degudes a diferències sensorials.
- Dos factors d'intel·ligència
Spearman va defensar que existeix una intel·ligència general (capacitat d'establir i crear relacions entre coneixements) i diferents capacitats per a dur a terme tasques específiques.
- Les set aptituds mentals
Thurstone defensava l'existència de set habilitats primàries: comprensió verbal, habilitat verbal i numèrica, memòria, rapidesa perceptiva, visualització espacial i raonament inductiu.
L'estructura de l'intel·ligència
Guilford desenvolupa un model tridimensional d'intel·ligència format per 120 factors diferents però sense cap factor general. Aquests són la conseqüència de tres tipus de categories:
- Operacions: processos mentals implicats en una tasca
- Continguts: tipus d'informació sobre els quals opera l'individu
- Productes: forma que adopta la informació un cop processada
També va distingir dos tipus de pensament:
- Convergent: assimilar conceptes i reproduir-los amb exactitud
- Divergent: establir noves relacions, donar respostes originals o plantejar noves solucions on sembla que està tot decidit.
B. Avaluació de la intel·ligència
Els tests d'intel·ligència
Els tests d'intel·ligència són un conjunt de preguntes que serveixen per comprovar si es posseeixen unes determinades capacitats.
- Binet: va desenvolupar la 1a Escala d'Intel·ligència per a mesurar les capacitats intel·lectuals i predir el rendiment escolar. L'aptitud mental augmenta amb l'edat.
- William Stern: concepte del quocient intel·lectual (QI), millorat per Lewis Terman: Escala d'Intel·ligència Standford-Binet: capacitat verbal, raonament abstracte-visual i memòria a curt termini.
- Escala d'Intel·ligència Wechsler per adults
- Verbal: vocabulari i comprensió
- No verbal: armar objectes petits i ordenar imatges
Limitacions dels tests
Els tests es preocupen d'un camp petit del pensament humà (llenguatge i matemàtica) i no avaluen els processos cognitius que porten al subjecte a donar una resposta.
Teories actuals
A. Teoria del processament de la informació
La intel·ligència és una activitat mental que ens serveix per adaptar-nos i conformar entorns del món real rellevants per a la nostra vida personal.
- Intel·ligència componencial (analítica); exponencial (creativa); contextual (pràctica)
B. Intel·ligència emocional
La intel·ligència emocional és una forma d'interactuar amb el món.
- Consciència d'un mateix, autocontrol emocional, automotivació, reconeixement de les emocions dels altres, control de les relacions
C. Intel·ligències múltiples
La intel·ligència es pot desenvolupar i es manifesta en diferents formes:
- Lingüística (dir les paraules adequades), lògico-matemàtica (fer servir els nombres i saber raonar), espacial (percebre el món visual i espacial), musical (transformar i expressar les formes visuals), kinestèsica (controlar el teu cos), intropersonal (entendre als altres), naturalista (distingir, classificar, utilitzar objectes de la natura)
El desenvolupament de la intel·ligència
Jean Piaget va proposar la teoria del constructivisme, segons la qual els processos cognitius són el resultat de la interacció amb l'ambient físic i social.
A. Conceptes clau
- Esquemes: estructures mentals que es modifiquen
- Adaptació i acomodació: assimilació de la informació i adaptació als esquemes
- Organització
- Estadis: etapes on el pensament es desenvolupa
B. Etapes de desenvolupament cognitiu
1. Intel·ligència sensoriomotriu (0-2 anys)
El nen coneix amb la visió, l'audició i la boca/mans per explorar.
- Només hi ha actes reflexos, que es van perfeccionant i s'organitzen en hàbits
- Apareix la intel·ligència pràctica/sensoriomotriu per manipular objectes
2. Representació preoperativa (2-6 anys)
L'infant aprèn el llenguatge i desenvolupa el pensament simbòlic.
- Animisme: concep les coses com si fossin vives i tinguessin intencions
- Artificialisme: tot està format pels éssers humans
- Causalitat d'elements morals
- Interès pel per què? de les coses
3. Operacions concretes
L'infant comença a adquirir lògica i la capacitat de fer operacions mentals.
4. Operacions formals
L'adolescent ja és capaç de fer operacions no concretes, sense ajuda de la percepció o la manipulació, i té facilitat per elaborar teories abstractes.
Problemes sobre la intel·ligència
A. Polèmica herència-ambient
- Genetistes: consideren que es neix amb unes capacitats mentals heretades i fixes.
- Ambientalistes: creuen que la intel·ligència és el producte de la interacció de l'herència i l'ambient.
B. Intel·ligència animal
Els animals també tenen intel·ligència, que es manifesta en diferents graus i es basa en la programació genètica i l'aprenentatge.