Què és la Intel·ligència? Models, Tests i Tipus

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,84 KB

Definició d'Intel·ligència

  • Capacitat d’adaptar-se a noves situacions.
  • Capacitat de resoldre problemes nous.
  • Capacitat de fer servir un raonament lògic.

Model d'Intel·ligència de Robert Sternberg

Segons el psicòleg Robert Sternberg, la intel·ligència es pot classificar en tres tipus:

Intel·ligència Analítica

Capacitat de la ment per analitzar, resoldre problemes i prendre decisions.

Intel·ligència Pràctica

Capacitat de l'ésser humà d’adaptar-se al seu entorn.

Intel·ligència Creativa

Habilitat que ens permet aprendre a partir de l’experiència.

Tests d'Intel·ligència

Test d'Alfred Binet

El psicòleg francès Alfred Binet (1857-1911) va crear un test amb l'objectiu de calcular l’edat mental dels nens i nenes. Aquest test mesurava habilitats com la capacitat verbal, el raonament numèric, el raonament abstracte i visual, i la memòria a curt termini.

Quocient Intel·lectual (QI) - William Stern

El psicòleg William Stern va formular un càlcul matemàtic per obtenir el Quocient Intel·lectual (QI). Aquest model inicial va resultar ser poc precís.

Tests de David Wechsler (WAIS i WISC)

El psicòleg David Wechsler va desenvolupar els tests d’intel·ligència més utilitzats actualment:

  • WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale): Consta d’onze subtests que analitzen habilitats verbals i operatives.
  • WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children): Test d’intel·ligència per a nens que analitza coneixement i cultura general, vocabulari, raonament matemàtic, memòria i relació de noms, i aspectes operatius.

Intel·ligències Múltiples de Howard Gardner

Segons Howard Gardner, la intel·ligència és un potencial biològic i psicològic amb la capacitat de resoldre problemes i crear productes que tenen valor per a una cultura. Va identificar vuit capacitats de la intel·ligència humana:

  • Intel·ligència lingüística: Capacitat de dominar la llengua i comunicar-se eficaçment.
  • Intel·ligència logicomatemàtica: Capacitat per al raonament lògic i resoldre problemes matemàtics.
  • Intel·ligència visuoespacial: Capacitat de reconeixement i reproducció de formes geomètriques i orientació en l’espai.
  • Intel·ligència interpersonal: Comprendre l’estat d’ànim de les persones del nostre entorn i la capacitat d’interactuar-hi.
  • Intel·ligència intrapersonal: Conèixer els nostres propis sentiments i emocions.
  • Intel·ligència fisicocinestèsica: Realitzar moviments físics amb el cos amb precisió.
  • Intel·ligència musical: Reconèixer, reproduir i compondre melodies musicals.
  • Intel·ligència naturalista: Observar i classificar els elements de la natura.

Segons Gardner, totes les persones posseeixen aquestes vuit intel·ligències, tot i que la majoria són més competents en tres o quatre dimensions. Les intel·ligències interactuen entre elles.

Intel·ligència Emocional

Processar de manera racional les respostes emocionals i crear un diàleg entre la intel·ligència i l’emoció. Aquest procés implica:

  1. Anàlisi racional.
  2. Resposta emocional segons el context.

És una capacitat que es pot canviar, educar, modificar i millorar. Comprèn competències personals i competències socials:

Competències Personals

  1. Coneixement d’un mateix.
  2. Capacitat de gestionar i regular les emocions.
  3. Motivació.
  4. Autoconsciència.

Entradas relacionadas: