Què és la Intel·ligència? Models, Tests i Tipus
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,84 KB
Definició d'Intel·ligència
- Capacitat d’adaptar-se a noves situacions.
- Capacitat de resoldre problemes nous.
- Capacitat de fer servir un raonament lògic.
Model d'Intel·ligència de Robert Sternberg
Segons el psicòleg Robert Sternberg, la intel·ligència es pot classificar en tres tipus:
Intel·ligència Analítica
Capacitat de la ment per analitzar, resoldre problemes i prendre decisions.
Intel·ligència Pràctica
Capacitat de l'ésser humà d’adaptar-se al seu entorn.
Intel·ligència Creativa
Habilitat que ens permet aprendre a partir de l’experiència.
Tests d'Intel·ligència
Test d'Alfred Binet
El psicòleg francès Alfred Binet (1857-1911) va crear un test amb l'objectiu de calcular l’edat mental dels nens i nenes. Aquest test mesurava habilitats com la capacitat verbal, el raonament numèric, el raonament abstracte i visual, i la memòria a curt termini.
Quocient Intel·lectual (QI) - William Stern
El psicòleg William Stern va formular un càlcul matemàtic per obtenir el Quocient Intel·lectual (QI). Aquest model inicial va resultar ser poc precís.
Tests de David Wechsler (WAIS i WISC)
El psicòleg David Wechsler va desenvolupar els tests d’intel·ligència més utilitzats actualment:
- WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale): Consta d’onze subtests que analitzen habilitats verbals i operatives.
- WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children): Test d’intel·ligència per a nens que analitza coneixement i cultura general, vocabulari, raonament matemàtic, memòria i relació de noms, i aspectes operatius.
Intel·ligències Múltiples de Howard Gardner
Segons Howard Gardner, la intel·ligència és un potencial biològic i psicològic amb la capacitat de resoldre problemes i crear productes que tenen valor per a una cultura. Va identificar vuit capacitats de la intel·ligència humana:
- Intel·ligència lingüística: Capacitat de dominar la llengua i comunicar-se eficaçment.
- Intel·ligència logicomatemàtica: Capacitat per al raonament lògic i resoldre problemes matemàtics.
- Intel·ligència visuoespacial: Capacitat de reconeixement i reproducció de formes geomètriques i orientació en l’espai.
- Intel·ligència interpersonal: Comprendre l’estat d’ànim de les persones del nostre entorn i la capacitat d’interactuar-hi.
- Intel·ligència intrapersonal: Conèixer els nostres propis sentiments i emocions.
- Intel·ligència fisicocinestèsica: Realitzar moviments físics amb el cos amb precisió.
- Intel·ligència musical: Reconèixer, reproduir i compondre melodies musicals.
- Intel·ligència naturalista: Observar i classificar els elements de la natura.
Segons Gardner, totes les persones posseeixen aquestes vuit intel·ligències, tot i que la majoria són més competents en tres o quatre dimensions. Les intel·ligències interactuen entre elles.
Intel·ligència Emocional
Processar de manera racional les respostes emocionals i crear un diàleg entre la intel·ligència i l’emoció. Aquest procés implica:
- Anàlisi racional.
- Resposta emocional segons el context.
És una capacitat que es pot canviar, educar, modificar i millorar. Comprèn competències personals i competències socials:
Competències Personals
- Coneixement d’un mateix.
- Capacitat de gestionar i regular les emocions.
- Motivació.
- Autoconsciència.