Intel·ligència Emocional i Gestió de RH
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,4 KB
Intel·ligència Emocional
La intel·ligència emocional es pot definir com l'habilitat que ens permet conèixer i dominar els nostres propis sentiments, i interpretar o afrontar els sentiments dels altres. Els seus components són:
- Conèixer les pròpies emocions.
- Conduir les emocions.
- Automotivació.
- Empatia.
- Conduir les relacions.
El Departament de Recursos Humans
El departament de recursos humans és aquell que s'encarrega de tot el que té a veure amb l'element humà de l'empresa, independentment del departament en què es trobin.
Funcions que realitza:
- Organització i planificació del personal.
- Selecció i contractació del personal.
- Formació de recursos humans.
- Administració de personal.
- Relacions Laborals.
- Salut Laboral.
- Control de personal.
Organització i Planificació del Personal
Consisteix a planificar les plantilles en funció de l'organització de l'empresa, descriure el perfil professional dels treballadors de l'organització, dissenyar llocs de treball, etc.
Podem definir la gestió per competències com la manera que tenen algunes empreses de gestionar el seu personal, de manera que els llocs de treball siguin ocupats per persones amb un ampli ventall de competències (tècniques, professionals, socials...), per tal que es puguin adaptar a totes les situacions de l'entorn de l'empresa.
Selecció i Contractació del Personal
- Determinar el perfil exacte de la persona idònia que ha d'ocupar la vacant o el lloc de treball.
- Definir prèviament el perfil de competències del lloc que s'ha d'ocupar, és a dir, marcar uns estàndards. Per fer-ho, s'estudien els comportaments de les persones que estan ocupant el mateix lloc de treball amb eficàcia.
- Reclutar candidatures.
- Fer el procés de selecció de la persona.
- Entrevistar els candidats d'una manera distesa amb unes tècniques adequades, com l'entrevista d'incidents crítics. Aquesta es basa en el fet de posar el candidat en possibles situacions en les quals es pot trobar i com les resoldria.
- Triar la persona que hagi mostrat més adequació al lloc de treball que s'ofereix.
- Contractar definitivament la persona.
Formació de Recursos Humans
La formació dels treballadors permet que el personal de l'empresa pugui adaptar-se als canvis que es produeixen en la societat, així com als avenços tecnològics.
Gestió del Coneixement
És un concepte utilitzat a les empreses que pretén transferir el coneixement i l'experiència dels treballadors i empleats, de manera que es puguin utilitzar com un recurs disponible per altres membres de l'organització. Hi ha dos tipus de coneixement:
- Explícit: aquell que pot ser estructurat, emmagatzemat i distribuït.
- Tàcit: aquell que forma part de les experiències d'aprenentatge personals de cada individu i que, per tant, resulta summament complicat, si no impossible, d'estructurar, emmagatzemar i distribuir.
Salut Laboral
És la que té per objecte la promoció de la millora de les condicions de treball per augmentar el nivell de protecció de la salut i la seguretat dels treballadors.
- Empresaris: Han d'avaluar els possibles riscos, intentar evitar-los i planificar i aplicar l'activitat preventiva.
- Treballadors: Han de vetllar per la seva pròpia seguretat i salut i per la de tercers.
- Fabricants, importadors, subministradors de maquinària, equips, productes i estris de treball.
- Les administracions públiques: En aquest camp, el Ministeri de Treball i Afers Socials i les comunitats autònomes desenvolupen un conjunt d'actuacions que tenen com a finalitat la prevenció dels accidents de treball...
La Igualtat en el Treball
- Discriminació salarial.
- Discriminació en les pensions de viduïtat.
- La taxa més gran de desocupació femenina.
- L'escassa presència de les dones en llocs de treball de responsabilitat política...
- Problemes de conciliació entre la vida personal, laboral i familiar.
- Discriminació genèrica a col·lectius especialment sensibles, a part de la dona.