Intel·ligència emocional a l'empresa: components i funcions del Departament de Recursos Humans

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 16,74 KB

La intel·ligència emocional a l'empresa

Components de la intel·ligència emocional:

  • Conèixer les emocions pròpies

  • Conduir les emocions, alliberar-se de l'ansietat

  • Automotivació. Les persones que controlen la impulsivitat compleixen els seus objectius i estan contentes amb el que aconsegueixen

  • Empatia. Reconèixer les emocions dels altres

  • Conduir les relacions. Actuar segons les emocions dels altres. Aquest fet determina la capacitat de lideratge

Funcions del Departament de Recursos Humans

  1. Organització i Planificació del personal

  2. Selecció i contractació de personal

  3. Formació del personal

  4. Gestió administrativa del personal

  5. Relacions laborals

  6. Salut Laboral

  7. Control de personal

Organització i Planificació del personal

Fases:

1. Inventari dels recursos humans disponibles. (tenir en consideració acomiadaments i jubilacions)

2. Preveure les necessitats futures del personal.

•Creixement o no.

•Fase del cicle econòmic.

•Edat dels treballadors.

Selecció i Contractació del Personal

Determinar el perfil de persona idònia que es vol contractar:
  • Competències tècniques

  • Experiència funcional

  • Competències professionals

  • Capacitats socials

Per això es pot elaborar un professiograma: un gràfic on es detallen totes les qualitats personals que ha de tenir la persona candidata.

Reclutar candidatures

Localitzar i persuadir a les millors persones perquè presentin la seva candidatura a un lloc de treball.

Pot ser una recerca interna:

  • Menys cost.

  • Més coneixement del candidat.

  • Motivació.

  • Menys temps d'adaptació.

Recerca EXTERNA:

  • Sol·licituds prèvies.

  • Processos de selecció anteriors.

  • Rebudes regularment.

  • INEM, SAE, serveis o instituts municipals d'ocupació.

  • Universitats i centres d'ensenyament.

  • E.T.T. s i empreses de selecció de personal.

  • Anuncis en premsa, portals d'internet.

  • Empreses competidores.

  • Referències:

  • Propis empleats.

  • Persones externes.

SELECCIÓ

Escollir entre els candidats, al més adequat.

  • Perfil professional

  • Perfil personal

Eines per fer-ho

  • Carta de presentació i Currículum

  • Proves de selecció i test.

  • Entrevistes.

  • Proves de treball.

Crítiques:

  • Subjectives.

  • Costoses.

  • Només analitza el passat, no el futur.

Igualtat en el Treball

La igualtat en el treball La Constitució diu:

Els ciutadans i les ciutadanes són iguals davant la llei, sense que pugui prevaldre cap discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

Què és el treball

Hem de diferenciar entre activitat laboral i treball.

Ex: metge. (Treball / Activitat Professional).

Perquè una activitat laboral sigui considerada treball ha de complir: Voluntarietat: la persona decideix si treballa o no. Per compte d'un altre: treballar per una altra persona. Retribució: el treball ha de ser remunerat Subordinació: el treball de la persona està sotmès a les decisions de l'empresari.

Marc Normatiu i Laboral

  • Constitució

  • Tractats Internacionals

  • L'Estatut dels Treballadors

  • Convenis Col·lectius

  • Contracte Laboral

Aquestes normes estan subjectes a dos principis jurídics que són:

Principi de jerarquia normativa: una norma de rang inferior no pot contradir-ne una de rang superior

Principi de norma mínima: una norma de rang inferior ha de respectar els mínims consignats a la norma superior, però la pot millorar.

Drets i Deures Laborals

Els treballadors tenen els següents drets:

  • Treball i lliure elecció de professió

  • Lliure sindicació

  • Negociació col·lectiva

  • Adopció de mesures de conflicte col·lectiu

  • Reunió

  • Vaga

  • Participació en l'empresa

  • Obligacions dels treballadors

Observar les obligacions del lloc de treball

  • Complir les mesures de seguretat i higiene

  • Obeir les ordres i instruccions de l'empresari

  • Contribuir a la millora de productivitat de l'empresa

  • No competir amb l'activitat de l'empresa Totes aquelles pactades vàlidament al contracte

L'empresari té els següents drets o poders:

  • Poder de direcció Organitza la producció i pren decisions necessàries per al bon funcionament de l'activitat empresarial.

  • Poder disciplinari Pot sancionar als treballadors però d'acord amb el règim disciplinari legalment determinat a la normativa laboral

Les obligacions de l'empresari

  • L'obligació d'observar la normativa laboral

  • Reconèixer tots els drets dels treballadors inherents a la relació laboral

Representacions dels treballadors

Les organitzacions sindicals

  • Són organitzacions on les persones treballadores s'associen per defensar els seus drets.

  • Són els interlocutors dels treballadors en els processos de negociació col·lectiva

  • Llei de llibertat sindical

  • Protegeixen els drets dels treballadors

  • Assessoren en aspectes legals

  • Poden discutir amb l'empresa com a representants dels treballadors.

SINDICATS:

  • CCOO- Comissions obreres
  • ANPE- Sindicato Independiente
  • CSIF- Central Sindical Independiente y de Funcionarios
  • UGT- Unió General de treballadors
  • CNT- Confederació Nacional del Treball
  • USO- Unió Sindical Obrera

La representació dels treballadors a l'empresa

Són complementaris als sindicats. Representants laborals que fan la funció d'interlocutors davant l'empresa, escollits democràticament per la plantilla dels treballadors.

Competències bàsiques:

  • Rebre informació sobre l'activitat de l'empresa i les característiques de la seva plantilla

  • Conèixer els estats financers de l'empresa

  • Vetllar pel compliment de la normativa laboral per part de l'empresa

  • Representar els treballadors en els processos de negociació col·lectiva i en la resolució de conflictes

La representació dels treballadors a l'empresa pot ser de dues formes segons la mida de la plantilla:

Comitè d'empresa: si l'empresa té més de 50 treballadors

Delegats de personal si l'empresa té més de 10 i menys de 50 treballadors Si l'empresa té més de 6 i menys de 10, si ho decideixen per majoria poden triar un delegat de personal.

Nombre de representants dels treballadors a l'empresa

Y_mO5kvsta8ZXiY0iTD3cSTq6N_qwtj7ZzTXIwLoUwAllZLB1er1nzMMyrHXINoTk2Xnt4-MQoWSVZvGIgy-VG0jSRH1MA7V4LLLfl_Jk7ipS9NZvg61SiwRpi5UvgKToZOGfJFE

Representació dels empresaris

Les empreses també s'associen en forma d'organitzacions empresarials, també s'anomenen patronals.

Funcions:

  • Defensar els seus interessos:

  • Participar en la negociació col·lectiva

  • Resolució de conflictes

La negociació col·lectiva

Què és un conveni col·lectiu?

Un conveni col·lectiu és un document on s'estableix un acord entre els representants dels treballadors i l'empresa, i es regulen:

- condicions de treball

- normes de convivència laboral

Poden aplicar a una empresa o a un mateix sector d'empreses.

Són importants ja que:

  • permeten que les relacions laborals siguin més dinàmiques

  • es coneixen de manera més àmplia les condicions de treball

  • són un instrument per solucionar els conflictes laborals

  • Determinen el salari en funció categoria professional.

  • Els convenis col·lectius han de respectar les normes de rang superior.

Contingut mínim

  • Determinació de les parts que l'han concretat

  • Definir si l'acord afecta a tots els treballadors o només aquells que pertanyen a una professió específica

  • Determinar l'extensió geogràfica del conveni

  • Definir quina és l'activitat comuna que engloba les empreses

  • Definir el període de vigència del conveni

  • Forma i condicions de la denúncia del conveni

  • Formació d'una comissió que solucioni discrepàncies durant la seva vigència

  • Condicions de la no aplicació del règim salarial. Què passa si una empresa no paga el sou?

6. ELS CONFLICTES LABORALS

6.1. El conflicte col·lectiu de treball

Quan hi ha un desacord entre l’empresa i els treballadors. Si els treballadors no decideixen suspendre voluntàriament el treball (vaga), es fixa un calendari de reunions per arribar a un acord. Les solucions poden ser de tipus diferents:

  • Acord entre les parts de caràcter voluntari

  • Conciliació: les parts acorden que hi hagi un tercer que intervingui per facilitar la negociació però sense aportar solucions

  • Mediació: hi ha un tercer que fa propostes, però no té poder de decisió

  • Arbitratge: les parts acorden sotmetre’s a la decisió vinculant d’un tercer.


6.2. La vaga

La vaga interrompre la prestació laboral per part dels treballadors amb la finalitat d’imposar certes condicions a l’empresa o manifestar una protesta. La vaga s’ha de notificar a la direcció amb cinc dies d’antelació.

Contingut de la notificació:

*Objectius de la vaga 

*Gestions realitzades amb anterioritat per solucionar el conflicte

*Data d’inici 

*Composició del comitè de vaga

Durant la vaga els treballadors no tenen dret a sou. S’ha de respectar el dret a treballar dels que no s’hi afegeixen. L’empresa no pot sancionar els treballadors per fer vaga, i no els pot substituir.

6.3. El tancament patronal

Tancament del centre, per part de l’empresa, de treball per culpa de:

  • - Notori perill de violència

  • - Ocupació il·legal del centre de treball

  • - Inassistència o irregularitats en el treball que dificulten la producció

També es pot fer per protestar sobre algun tema davant l’Administració. L’empresa ho ha de comunicar a l’autoritat laboral. Els treballadors no cobren.

"L'NBA confirma el tancament patronal i la temporada vinent està ara per ara suspesa". Agost del 2011.

7. EL CONTRACTE DE TREBALL

És un acord de voluntats entre treballadors i empresa. Treballador es compromet personalment a prestar els seus serveis a l’empresa i a actuar sota la seva direcció i li cedeix des del començament el resultat que obtingui de la seva activitat a canvi d’un salari.


Contingut i característiques

Un contracte de treball ha de tenir:

  • El contingut: Tipus de treball a realitzar.

  • La durada: pot ser indefinida o per un període determinat

  • Salari i altres components salarials

  • El període de prova: 6 mesos per als titulats.( persones amb títol) 2 mesos per empreses amb més de 25 treballadors 3 mesos amb empreses de menys de 25 treballadors

  • Temps de treball (Jornada labora).

7.2. Modalitats de contractació

El marc legislatiu actual ofereix les següents modalitats de contractes laborals:

yIqH7NQvoEiGbPJXyRbdwh70wOVF-NEhQ4LL1BL5TVjVLjgMykyOgXzEva8dbPbvULNAwl4118ytpqA5oN2yWJ4zFO9LdQJm0x6GLCV0dnQAzU-OBvnSOn0HHUjxpcgOZbCEIBjP


CONTRACTE DE FORMACIÓ

Durada: De 6 mesos a 2 anys (excepte si el conveni diu quelcom diferent)/per a minusvàlids 4 anys. Es poden fer pròrrogues de 6 mesos fins a 2 anys

Jornada: A temps complet .

Formació: El període de formació teòrica no pot ser inferior al 15% de la jornada màxima prevista en conveni o de les 40 hores setmanals de treball efectiu. Si el jove ha fet un curs de Formació Ocupacional, no cal. Si no té l’escolaritat obligatòria, la formació l’ha de completar.

Sou: Menors de 18 anys: el 85% del Salari Mínim Interprofessional (SMI), (85% de 950€). Hi ha 14 pagues a l’any. Majors de 18 anys: segons conveni. No pot ser inferior al SMI (950 €) en proporció a la jornada.

ATENCIÓ!!! NO TENS DRET A ATUR

CONTRACTE DE PRÀCTIQUES

Durada: De 6 mesos a 2 anys

Jornada: Pot ser a temps parcial o jornada sencera

Sou: Com a mínim, durant el 1r any el 60% del que marca el conveni i el 2n any el 75% del que marca el conveni.

INCLOU LA PRESTACIÓ PER ATUR

Entradas relacionadas: