Intel·ligència Emocional i Comunicació: La Finestra de Johari i la Comunicació No Verbal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,54 KB

Intel·ligència emocional

La intel·ligència emocional

Per Goleman (psicòleg) la intel·ligència emocional és la forma d'interactuar amb el món i engloba habilitats com el control d'impulsos, la motivació... Aquestes habilitats configuren trets de personalitat com indisciplina, compassió. Goleman destaca 5 habilitats de la intel·ligència emocional:

- Consciència d'un mateix: tracta de conèixer-nos a nosaltres mateixos i adonar-nos del que sentim o necessitem per dirigir millor les nostres vides.

- Autocontrol emocional: habilitat de controlar les nostres emocions. Pots controlar l'estrès i l'ansietat.

- Automotivació: capacitat de motivar-se a un mateix per assolir els propis objectius. Això suposa saber posposar la gratificació i no rendir-se a l'ansietat quan topem amb dificultats.

- Reconeixement de les emocions alienes: l'empatia és la capacitat de posar-nos en el lloc dels altres. En poder escoltar els altres i entendre'ls podem acceptar les diferències i ser tolerants.

- Control de les relacions: talent per controlar relacions amb els altres, saber persuadir i influenciar les altres persones. Si tens aquestes habilitats saps treballar en equip i crear bon ambient entre el grup.

La finestra de Johari

La comunicació consisteix en una relació interactiva entre 2 o més persones. La finestra de Johari representa un model d'anàlisi de la comunicació. Podem dividir una relació social en 4 quadrants:

- Quadrant obert: és el "jo obert i públic" intercanvi lliure d'informació i experiències conegudes per un mateix i els altres.

- Quadrant ocult: és el "jo ocult i privat". Comprèn el món dels sentiments i experiències íntimes que només coneix la persona.

- Quadrant cec: "jo descontrolat" és la impressió que causem als altres i que saben de nosaltres, no el que ens diuen.

- Quadrant desconegut: àrea de l'inconscient de la personalitat: impulsos reprimits, motivacions inconscients.

Altres modalitats:

La finestra de Johari no és la més representativa de la comunicació humana, hi ha altres modalitats:

- La finestra ideal: representa la interacció significativa d'una persona quan es troba en un grup.

- L'entrevistador: la seva característica és l'amplitud del quadrant ocult propi dels que pregunten en excés i no revelen res de si mateixos.

- L'impertinent: el quadrant cec és el més ampli, és propi d'aquells que expressen les seves opinions respecte al grup i poden arribar a molestar i agredir.

- El desconegut: persona amb coneixement escàs de si mateix i és desconeguda pels altres.

La comunicació no verbal

La comunicació humana és una activitat que integra paraules, comportaments i senyals no verbals com el to de veu, expressions facials, gestos i postures del cos. I poden indicar diferents estats d'ànim. S'ha de dir que l'espai o distància entre interlocutors exerceix un paper rellevant en la comunicació interpersonal.

Llenguatge del cos

La cinèsica estudia el conjunt dels signes de comportament emesos de manera natural o cultural, és una gramàtica de gestos. La comunicació no verbal és superior a la verbal ja que el seu impacte és immediat sigui conscient o inconscient, difícilment pot ser anul·lada per les paraules.

Expressions facials segons Paul Ekman

Hi ha 7 emocions bàsiques que es poden combinar i dividir donant lloc al ventall emocional humà:

- Enuig, por, tristesa, incomoditat, menyspreu, sorpresa, alegria.

- Aquestes emocions es revelen en paraules, en la veu, posició...

- Moltes expressions són universals.

- 2 o més emocions es poden donar alhora i expressar-se de diferent manera.

- Hi ha expressions que volem mostrar i emocions que volem ocultar però que es mostren igualment.

- L'estudi de les expressions facials ens permet descobrir aquestes que volem ocultar.

- Molts tipus de mentiders i situacions on es menteix.

- Segons Ekman per descobrir les emocions i mentides d'algú ens hem de fixar en 3 expressions facials:

· Microexpressions: moltes breus en el temps, poden significar intent deliberat o inconscient d'ocultar una emoció.

· Expressions parcials: imitades en l'espai (no ocupen tot el rostre sinó només un espai), poden significar que l'emoció és feble, que està disminuint o que es vol dissimular.

· Expressions lleus: poc interès (la musculatura es contrau poc), poden significar que l'emoció comença, que és lleu o que disminueix.

Entradas relacionadas: