Intel·ligència i Educació Emocional: Teories, Models i Aplicacions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 390,25 KB

Teories Clàssiques sobre la Intel·ligència

Una Capacitat Innata (Francis Galton)

Francis Galton va estudiar la variabilitat psicològica humana i es va preguntar per què els individus difereixen psicològicament en intel·ligència. Va ser un dels primers en intentar descriure i mesurar la intel·ligència.

Dos Factors d'Intel·ligència (Spearman)

Spearman va defensar una teoria bifactorial de la intel·ligència. El factor "g" representa la intel·ligència general, mentre que el factor "s" fa referència a les habilitats i capacitats específiques.

Set Aptituds Mentals (Thurstone)

Thurstone criticava la concepció unitària de Spearman i va proposar set aptituds mentals primàries:

  • Comprensió verbal
  • Fluïdesa verbal
  • Aptitud numèrica
  • Memòria
  • Rapidesa perceptiva
  • Visualització espacial
  • Raonament inductiu

L'Estructura de l'Intel·lecte (Guilford)

Guilford va proposar un model de l'estructura de l'intel·lecte basat en operacions, productes i continguts. Va diferenciar dos tipus de pensament:

  • Convergent: analític, deductiu, rigorós i crític.
  • Divergent: sintètic, inductiu, informal i creatiu.

Teoria del Processament de la Informació

Intel·ligència Componencial (Analítica)

Implica la direcció conscient dels nostres processos mentals per analitzar i avaluar idees, resoldre problemes i prendre decisions.

Intel·ligència Experiencial (Creativa)

Capacitat per afrontar tasques noves, formular noves idees i combinar experiències.

Intel·ligència Contextual (Pràctica)

Adaptació, selecció o modificació de l'ambient individual.

Intel·ligència Emocional

Goleman destaca cinc habilitats de la intel·ligència emocional:

  • Consciència d'un mateix: conèixer-nos a nosaltres mateixos (virtuts, impulsos, emocions).
  • Autocontrol emocional: controlar les nostres emocions i els impulsos per adequar-los a un objectiu.
  • Automotivació: motivar-nos per assolir els nostres objectius.
  • Reconèixer les emocions dels altres: empatia.
  • Establir relacions: dirigir les relacions amb els altres, saber influir en els altres.

Intel·ligències Múltiples

Howard Gardner va proposar vuit tipus d'intel·ligència:

  • Lingüística: capacitat per fer servir paraules de manera efectiva, oralment o per escrit.
  • Logicomatemàtica: habilitat per utilitzar nombres i raonaments. Comprensió d'esquemes i relacions lògiques, les proposicions i les abstraccions. Categorització, classificació, generalització, càlcul i demostració d'hipòtesis.
  • Espacial: percebre de manera correcta el món visual espacial i executar transformacions sobre aquestes percepcions. Color, forma, l'espai i les relacions entre aquests elements.
  • Musical: capacitat de transformar, expressar, discriminar i escoltar les formes musicals.
  • Corporal-cinestèsica: habilitats de coordinació, equilibri, flexibilitat, força i velocitat. Es manifesta en atletes, ballarins, cirurgians i artesans.
  • Intrapersonal: comprendre pensaments, sentiments i emocions propis. Autocomprensió i disciplina.
  • Interpersonal: capacitats socials, habilitat d'entendre i interactuar bé amb els altres (expressions facials, veu i gestos).
  • Naturalista: capacitat que tenim per distingir, classificar i utilitzar elements naturals. Aquesta intel·ligència la utilitzem quan observem la natura. Capacitats implicades: observar, identificar i classificar els membres d'un grup o espècie.

Diferents Tipus de Test d'Intel·ligència

  • Esquemes de desenvolupament de Gesell
  • Escala d'Intel·ligència Infantil de Cattell
  • Test de Stanford-Binet
  • Escales de Wechsler (WISC-R) Verbal i Manipulatiu

Concepte d'Educació Emocional

L'educació emocional és un procés educatiu, continu i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament de les competències emocionals com a elements essencials del desenvolupament integral de la persona, a fi de capacitar-la per a la vida.

Competències Emocionals

Competència Social (Interpersonal)

La capacitat per mantenir bones relacions amb altres persones.

Microcompetències:

  • Dominar les habilitats socials bàsiques
  • Respecte pels altres
  • Practicar la comunicació receptiva
  • Compartir emocions
  • Comportament prosocial i de cooperació
  • Assertivitat
  • Prevenció i resolució de conflictes

Regulació Emocional (Intrapersonal)

Capacitat per gestionar les emocions de manera apropiada, tenir bones estratègies d'afrontament, capacitat per autogenerar emocions positives.

Microcompetències:

  • Expressió emocional apropiada
  • Regulació d'emocions i sentiments
  • Habilitats d'afrontament

Habilitats de Vida i Benestar (Interpersonal)

Capacitat per adoptar comportaments apropiats i responsables per afrontar satisfactòriament els desafiaments diaris de la vida, ja siguin personals, professionals, familiars, socials, de temps lliure, etc.

Microcompetències:

  • Fixar objectius adaptatius
  • Presa de decisions
  • Ciutadania activa, participativa, crítica, responsable i compromesa
  • Benestar emocional
  • Fluir

Autonomia Emocional (Intrapersonal)

Inclou un conjunt d'elements relacionats amb l'autogestió personal, l'autoestima, l'actitud positiva davant la vida, la capacitat per buscar ajuda i recursos i autoeficàcia emocional.

Microcompetències:

  • Autoestima
  • Automotivació
  • Autoeficàcia emocional
  • Responsabilitat
  • Resiliència

Consciència Emocional (Intrapersonal)

Capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de les emocions dels altres.

Microcompetències:

  • Presa de consciència de les pròpies emocions
  • Donar nom a les emocions (vocabulari emocional)
  • Comprensió de les emocions dels altres
  • Prendre consciència de la interacció entre emoció, consciència i comportament

Vocabulary

html>

Entradas relacionadas: