Intel·ligència i Educació Emocional: Teories, Models i Aplicacions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 390,25 KB
Teories Clàssiques sobre la Intel·ligència
Una Capacitat Innata (Francis Galton)
Francis Galton va estudiar la variabilitat psicològica humana i es va preguntar per què els individus difereixen psicològicament en intel·ligència. Va ser un dels primers en intentar descriure i mesurar la intel·ligència.
Dos Factors d'Intel·ligència (Spearman)
Spearman va defensar una teoria bifactorial de la intel·ligència. El factor "g" representa la intel·ligència general, mentre que el factor "s" fa referència a les habilitats i capacitats específiques.
Set Aptituds Mentals (Thurstone)
Thurstone criticava la concepció unitària de Spearman i va proposar set aptituds mentals primàries:
- Comprensió verbal
- Fluïdesa verbal
- Aptitud numèrica
- Memòria
- Rapidesa perceptiva
- Visualització espacial
- Raonament inductiu
L'Estructura de l'Intel·lecte (Guilford)
Guilford va proposar un model de l'estructura de l'intel·lecte basat en operacions, productes i continguts. Va diferenciar dos tipus de pensament:
- Convergent: analític, deductiu, rigorós i crític.
- Divergent: sintètic, inductiu, informal i creatiu.
Teoria del Processament de la Informació
Intel·ligència Componencial (Analítica)
Implica la direcció conscient dels nostres processos mentals per analitzar i avaluar idees, resoldre problemes i prendre decisions.
Intel·ligència Experiencial (Creativa)
Capacitat per afrontar tasques noves, formular noves idees i combinar experiències.
Intel·ligència Contextual (Pràctica)
Adaptació, selecció o modificació de l'ambient individual.
Intel·ligència Emocional
Goleman destaca cinc habilitats de la intel·ligència emocional:
- Consciència d'un mateix: conèixer-nos a nosaltres mateixos (virtuts, impulsos, emocions).
- Autocontrol emocional: controlar les nostres emocions i els impulsos per adequar-los a un objectiu.
- Automotivació: motivar-nos per assolir els nostres objectius.
- Reconèixer les emocions dels altres: empatia.
- Establir relacions: dirigir les relacions amb els altres, saber influir en els altres.
Intel·ligències Múltiples
Howard Gardner va proposar vuit tipus d'intel·ligència:
- Lingüística: capacitat per fer servir paraules de manera efectiva, oralment o per escrit.
- Logicomatemàtica: habilitat per utilitzar nombres i raonaments. Comprensió d'esquemes i relacions lògiques, les proposicions i les abstraccions. Categorització, classificació, generalització, càlcul i demostració d'hipòtesis.
- Espacial: percebre de manera correcta el món visual espacial i executar transformacions sobre aquestes percepcions. Color, forma, l'espai i les relacions entre aquests elements.
- Musical: capacitat de transformar, expressar, discriminar i escoltar les formes musicals.
- Corporal-cinestèsica: habilitats de coordinació, equilibri, flexibilitat, força i velocitat. Es manifesta en atletes, ballarins, cirurgians i artesans.
- Intrapersonal: comprendre pensaments, sentiments i emocions propis. Autocomprensió i disciplina.
- Interpersonal: capacitats socials, habilitat d'entendre i interactuar bé amb els altres (expressions facials, veu i gestos).
- Naturalista: capacitat que tenim per distingir, classificar i utilitzar elements naturals. Aquesta intel·ligència la utilitzem quan observem la natura. Capacitats implicades: observar, identificar i classificar els membres d'un grup o espècie.
Diferents Tipus de Test d'Intel·ligència
- Esquemes de desenvolupament de Gesell
- Escala d'Intel·ligència Infantil de Cattell
- Test de Stanford-Binet
- Escales de Wechsler (WISC-R) Verbal i Manipulatiu
Concepte d'Educació Emocional
L'educació emocional és un procés educatiu, continu i permanent, que pretén potenciar el desenvolupament de les competències emocionals com a elements essencials del desenvolupament integral de la persona, a fi de capacitar-la per a la vida.
Competències Emocionals
Competència Social (Interpersonal)
La capacitat per mantenir bones relacions amb altres persones.
Microcompetències:
- Dominar les habilitats socials bàsiques
- Respecte pels altres
- Practicar la comunicació receptiva
- Compartir emocions
- Comportament prosocial i de cooperació
- Assertivitat
- Prevenció i resolució de conflictes
Regulació Emocional (Intrapersonal)
Capacitat per gestionar les emocions de manera apropiada, tenir bones estratègies d'afrontament, capacitat per autogenerar emocions positives.
Microcompetències:
- Expressió emocional apropiada
- Regulació d'emocions i sentiments
- Habilitats d'afrontament
Habilitats de Vida i Benestar (Interpersonal)
Capacitat per adoptar comportaments apropiats i responsables per afrontar satisfactòriament els desafiaments diaris de la vida, ja siguin personals, professionals, familiars, socials, de temps lliure, etc.
Microcompetències:
- Fixar objectius adaptatius
- Presa de decisions
- Ciutadania activa, participativa, crítica, responsable i compromesa
- Benestar emocional
- Fluir
Autonomia Emocional (Intrapersonal)
Inclou un conjunt d'elements relacionats amb l'autogestió personal, l'autoestima, l'actitud positiva davant la vida, la capacitat per buscar ajuda i recursos i autoeficàcia emocional.
Microcompetències:
- Autoestima
- Automotivació
- Autoeficàcia emocional
- Responsabilitat
- Resiliència
Consciència Emocional (Intrapersonal)
Capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de les emocions dels altres.
Microcompetències:
- Presa de consciència de les pròpies emocions
- Donar nom a les emocions (vocabulari emocional)
- Comprensió de les emocions dels altres
- Prendre consciència de la interacció entre emoció, consciència i comportament