La Institució Educativa com a Comunitat Formativa: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,1 KB

La Institució Educativa com a Comunitat Formativa

Parlem de comunitat sempre que ens referim a un conjunt de persones dins una aula, un entorn educatiu, un territori, un entorn virtual, etc. Les comunitats s’organitzen per a construir i involucrar-se en un projecte propi, i aprenen a través del treball cooperatiu i solidari. Això es fa per crear i gestionar el coneixement i per créixer com a organització i com a persona. Són grups de persones que comparteixen un interès o passió per alguna cosa que fan i aprenen com fer-la millor perquè interactuen regularment.

Comunitats i Xarxes: Diferències i Avantatges

Les xarxes són un tipus d’estructura organitzativa basada en tramats interactius i sense cap punt central ni seqüències preestablertes, que permet el desenvolupament no seqüencial de funcions bàsiques en una organització.

La diferència entre els grups i les xarxes és, en primer lloc, que els vincles són més dèbils. El control sobre els altres és menor. Per altra banda, les fronteres són més permeables. Els individus entren i surten i les relacions s’activen i desactiven de manera desigual i irregular. Una altra diferència és que la solidaritat entre els integrants és especialitzada i canviant, dirigida a objectius específics i d’intensitat variable.

Els avantatges de les xarxes són:

  • L’adaptació constant.
  • La capacitat de mobilitzar coneixement sense tenir-lo catalogat.
  • La possibilitat de tenir un procés continu d’assaig i error.
  • L’avaluació informal i l’acumulació de coneixement i experiència incrementals.

Tipologies de Comunitats Segons Ernst & Young

Segons Ernst & Young, hi ha diferents tipologies de comunitats segons el nivell de coneixement que es comparteix, el nivell de cohesió dels membres i la distància transaccional:

  • Comunitat transaccional: Té una distància transaccional alta i una baixa cohesió de membres. Exemple: booking.com.
  • Comunitats d’interès: Amb una distància transaccional alta i un nivell mig de cohesió de membres. Exemple: els votants d’un referèndum.
  • Comunitats pràctiques: Són les que tenen un nivell mig de distància transaccional i de cohesió de membres. Exemple: un conjunt d’educadors socials de Girona.
  • Comunitat d’objectiu: Amb un nivell mig-alt de cohesió i mig-baix de distància transaccional. Exemple: un conjunt d’educadors socials del Barri Vell, amb un objectiu concret.

La Comunitat Virtual

Una comunitat virtual és aquella congregació de cibernautes que integren una comunitat que aparenta ser real en simular els efectes de les congregacions socials humanes reals o tradicionals, però sense tenir totes les característiques d’aquestes.

La Comunitat Educativa: Definició i Tipus

La comunitat educativa està formada pel conjunt de mestres i educadors, d’alumnes i d’usuaris, de pares i tutors i d’agents externs, sempre que comparteixin uns mateixos objectius i es comprometin de forma més o menys participativa en el seu assoliment.

Tipus de Comunitat Educativa

Hi ha dos tipus principals de comunitat educativa:

  • Comunitat educativa liberal:
    • El principal és el treball individual.
    • Cada docent s’encarrega del procés d’ensenyament i aprenentatge.
    • La comunitat té un valor instrumental.
    • S’afavoreix l’autonomia.
    • El líder monopolitza la comunicació.
    • Organització jeràrquica.
    • Poca cultura participativa.
    • S’emfatitzen els drets individuals.
    • No es conreen les relacions personals.
  • Comunitat educativa comunitària:
    • El més important són els projectes comuns.
    • Es prenen decisions col·legialment.
    • Té un valor intrínsec.
    • Es conrea la col·laboració.
    • La responsabilitat és de tots.
    • La gestió és difusa.
    • Hi ha molta participació.
    • Es posa accent en els drets col·lectius.
    • Es tendeix al relacionisme.

Les Comunitats d'Aprenentatge

Les comunitats d’aprenentatge són aquelles agrupacions de persones que s’organitzen per construir i involucrar-se en un projecte educatiu i cultural propi que aprèn a través del treball cooperatiu i solidari, mitjançant un model de formació obert, participatiu i flexible. És aquell conjunt de persones que aprenen junts utilitzant eines comunes en un mateix entorn.

Les seves característiques inclouen:

  • Valors i visió compartits.
  • Responsabilitat col·lectiva.
  • Focalització en l’aprenentatge dels estudiants.
  • Col·laboració i desprivatització de la pràctica.
  • Aprenentatge professional a nivell individual i de grup.
  • Obertura de xarxes i aliances.
  • Comunitat inclusiva amb confiança mútua i suport.

Entradas relacionadas: