Inspecció alimentària i principis administratius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Derecho

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,58 KB

Actuacions inspectores en seguretat alimentària

En matèria de seguretat alimentària no existeix un procediment inspector en sentit estricte, segons la Llei 39/2015. En l'àmbit alimentari, on s'ha passat del model de policia sanitària al de gestió de riscos, la inspecció va molt més enllà de la simple punició, ja que ha d'estar al servei de la prevenció.

Es configura com un instrument perquè l'Administració pugui actuar, o no, amb posterioritat sobre l'esfera del ciutadà, imposant una sanció, decomissant un producte o suspenent l'activitat d'una empresa.

Principis de l'organització administrativa

Els principis de l'organització administrativa es poden agrupar en tres grans blocs: d'àmbit intern, d'àmbit extern i d'àmbit funcional.

Àmbit intern

  • Principi de jerarquia: principi d'organització administrativa pel qual els diferents òrgans d'una administració pública estan organitzats jeràrquicament, de manera que els òrgans superiors tenen un poder de direcció respecte dels inferiors.
  • Principi de coordinació: principi d'organització administrativa pel qual s'han de garantir els mitjans i els sistemes de relació que facin possible la informació recíproca, l'homogeneïtat tècnica en determinats aspectes i l'acció conjunta de les autoritats de diferents entitats en l'exercici de les competències respectives.
  • Principi de descentralització: principi d'organització administrativa pel qual diferents administracions públiques jurídicament independents fan una distribució de les funcions públiques amb l'objectiu d'aconseguir una major proximitat a la ciutadania.
  • Principi de desconcentració: principi d'organització administrativa que comporta atribuir amb caràcter permanent competències d'un òrgan superior a un altre d'inferior, dins d'una mateixa administració pública.

Àmbit extern

  • Principi de transparència: l'Administració ha de fer pública la informació necessària perquè els ciutadans puguin avaluar-ne la gestió. Inclou tant l'obligació de fer públiques determinades informacions de manera proactiva (publicitat activa), com l'obligació d'atendre les sol·licituds d'informació que facin els ciutadans (dret d'accés a la informació).
  • Principi de participació: principi d'organització administrativa pel qual els ciutadans poden intervenir en la gestió dels serveis públics o influir, fins i tot de manera determinant, en les decisions que prengui l'Administració pública.
  • Principi de cooperació: obliga a tenir una conducta amistosa i cooperadora amb els altres ens amb els quals una Administració es relaciona.
  • Principi de col·laboració: obliga a treballar en comú amb els altres ens amb els quals una Administració es relaciona, en aquelles situacions en què l'acció conjunta sigui necessària i beneficiosa.

Àmbit funcional

  • Principi d'eficàcia: principi pel qual una administració pública ha d'assignar els recursos adients per a la consecució de la finalitat proposada.
  • Principi d'eficiència: principi pel qual una administració pública ha d'assolir els objectius fixats d'acord amb els mitjans disponibles i amb el menor cost possible.
  • Principi d'economia: principi pel qual una administració pública ha d'assolir els seus objectius al cost més baix possible per estalviar recursos.

Entradas relacionadas: