La Inquisició, les Guerres de Religió i el Renaixement
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,56 KB
EL TRIBUNAL DE LA INQUISICIÓ
- 1542 🡪 Es crea la Congregació del Sant Ofici o Tribunal de la Inquisició.
- Era un tribunal que perseguia i castigava els qui es desviaven de la doctrina de l’Església.
- Sospitosos d’heretgia, condemnats a un judici públic conegut com ACTE DE FE.
- Si renunciaven a les seues idees, eren perdonats.
- Si no eren condemnats, podien morir en la foguera.
- Congregació de l’Índex: publicava llistes de llibres prohibits per considerar que anaven en contra de la fe catòlica. I si els trobava els destruïa.
GUERRES DE RELIGIÓ
- Provocades pel trencament entre catòlics i protestants.
- La intolerància religiosa es va estendre per tota Europa.
- Països protestants 🡪 saquejos de temples, crema d’imatges i l’Església catòlica és expropiada.
- Països catòlics, persecució de les comunitats protestants.
- En conclusió: un segle de guerres devastadores.
QUÈ ÉS EL RENAIXEMENT?
- És una nova concepció de l’art que es va desenvolupar els dos primers segles de l’Edat Moderna (ss. XV i XVI), vinculat a l’humanisme.
- Els artistes del Renaixement es consideraven successors dels antics artistes grecoromans i buscaven la inspiració contemplant obres i monuments de l’Antiga Grècia i Roma.
- Així, reinterpretaren la Antiguitat a la seua manera i desenvoluparen un nou estil artístic que va trencar amb l’art gòtic medieval.
A. ELS MODELS DE L’ANTIGUITAT
- Els arquitectes del Renaixement se inspiren en les restes arqueològics per recuperar l’estil clàssic, i adopten elements grecs o romans.
- Els pintors i escultors estudiaren la mitologia grecoromana i la utilitzaren com a tema.
- Millora de la pintura al fresc i perfeccionament de la pintura a l’oli.
- Estudis de anatomia permeteren representar millor el cos humà.
B. UN ART CENTRAT EN L’ÉSSER HUMÀ
- Els temes religiosos es mantingueren, però el personatges sagrats es representaven com gent del Renaixement, enmig d’un escenari del Renaixement.
- Es pintaven escenes de la vida quotidiana amb l’ambient cortesà de la època.
- Proliferació de retrats, prínceps, nobles i burgesos que deixaren la seua imatge o que posaven com a models.
C. EL NOU PAPER DE L’ARTISTA
- Els artistes del Renaixement dominaven un gran nombre de arts.
- Així, Miguel Àngel va ser arquitecte, pintor i escultor; i Leonardo DaVinci va ser tot això i a més, inventor de màquines que no arribaren a perfeccionar-se fins segles després.
- Per primera vegada, els artistes signen les seues obres per ser coneguts respectats.
- L’art es va convertir en un objecte de mercat: els mecenes encarregaven obres i mantenien els artistes.
EL RENAIXEMENT ITALIÀ
- Dues etapes: 1.QUATTROCENTO (1400) Ciutat més important: Florència. Família de mecenes principal: els Medici, comerciants i banquers. 2.CINQUECENTO (1500) Ciutat més important: Roma. Família de mecenes principals:els Papes.
ARQUITECTURA
- S’utilitzen elements senzills i ordenats per crear un espai harmònic.
- Busquen la simetria: apliquen proporcions matemàtiques als edificis.
- Utilitzen elements constructius clàssics:
- Llinda, fris i columna grega.
- Arc de mig punt.
- Cúpula romana.
- Feren esglésies, palaus i edificis civils (ajuntaments, etc.) EXEMPLE: Santa Maria del Fiore, de Brunelleschi.
PINTURA
- TEMES: -Mitologia clàssica. - Escenes religioses.
- - Retrat psicològic. -Naturalesa.
ÚS DE LA PERSPECTIVA
- Per a donar profunditat a una escena pintada sobre una superfície plana.
- PERSPECTIVA LINEAL;
- (Quattrocento):
- - Es fa obrint un forat imaginari (finestra, porta, balconada) al fons de l’escena.
- - S'anomena PUNT DE FUGA, i produeix la il·lusió òptica de veure un paisatge amb sensació de profunditat.
- - Possible gràcies als estudis de geometria i els avanços dels instruments òptics.
- PERSPECTIVA AÈRIA;
- (Cincequento):
- - Busca més realisme encara. - Permet fingir profunditat “pintant l’aire”.
ALTRES TÈCNIQUES:
- Clarobscur: ús de la llum i l’ombra per donar volum i contrast a les figures.
- Pintura a l’oli: permetia aconseguir més efectes i textures.
- -Quattrocento: els pintors busquen proporcions i equilibris.
- -Cinquecento: els pintors busquen representar els volums, les emocions i els sentiments.
ESCULTURA
- Representa el cos humà i els seus volums amb proporcions i harmonies perfectes.
- Escultures exemptes.
- Relleus.
- Bustos de personatges.
- Estàtues eqüestres (a cavall).
L’EXPANSIÓ DEL RENAIXEMENT A EUROPA
- El Renaixement s'expandeix des d’Itàlia a la resta d’Europa a partir del segle XVI.
- Açò va ser possible perquè els artistes italians viatjaven difonent el seu estil, o artistes europeus anaven a Itàlia a estudiar.
ALEMANYA
- - Temes religiosos, retrats, paisatges i mitologia.
- - Artistes destacats: Durer, Holbein el Jove i Cranach el Vell.
FRANÇA
- - El Renaixement arriba gràcies al rei Francesc I, que va ser un gran humanista i mecenes de molts artistes.
- - Destacà sobretot la construcció de palaus.