La Inquisició, les Guerres de Religió i el Renaixement

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,56 KB

EL TRIBUNAL DE LA INQUISICIÓ

  • 1542 🡪 Es crea la Congregació del Sant Ofici o Tribunal de la Inquisició.
  • Era un tribunal que perseguia i castigava els qui es desviaven de la doctrina de l’Església.
  • Sospitosos d’heretgia, condemnats a un judici públic conegut com ACTE DE FE.
  • Si renunciaven a les seues idees, eren perdonats.
  • Si no eren condemnats, podien morir en la foguera.
  • Congregació de l’Índex: publicava llistes de llibres prohibits per considerar que anaven en contra de la fe catòlica. I si els trobava els destruïa.

GUERRES DE RELIGIÓ

  • Provocades pel trencament entre catòlics i protestants.
  • La intolerància religiosa es va estendre per tota Europa.
  • Països protestants 🡪 saquejos de temples, crema d’imatges i l’Església catòlica és expropiada.
  • Països catòlics, persecució de les comunitats protestants.
  • En conclusió: un segle de guerres devastadores.

QUÈ ÉS EL RENAIXEMENT?

  • És una nova concepció de l’art que es va desenvolupar els dos primers segles de l’Edat Moderna (ss. XV i XVI), vinculat a l’humanisme.
  • Els artistes del Renaixement es consideraven successors dels antics artistes grecoromans i buscaven la inspiració contemplant obres i monuments de l’Antiga Grècia i Roma.
  • Així, reinterpretaren la Antiguitat a la seua manera i desenvoluparen un nou estil artístic que va trencar amb l’art gòtic medieval.

A. ELS MODELS DE L’ANTIGUITAT

  • Els arquitectes del Renaixement se inspiren en les restes arqueològics per recuperar l’estil clàssic, i adopten elements grecs o romans.
  • Els pintors i escultors estudiaren la mitologia grecoromana i la utilitzaren com a tema.
  • Millora de la pintura al fresc i perfeccionament de la pintura a l’oli.
  • Estudis de anatomia permeteren representar millor el cos humà.

B. UN ART CENTRAT EN L’ÉSSER HUMÀ

  • Els temes religiosos es mantingueren, però el personatges sagrats es representaven com gent del Renaixement, enmig d’un escenari del Renaixement.
  • Es pintaven escenes de la vida quotidiana amb l’ambient cortesà de la època.
  • Proliferació de retrats, prínceps, nobles i burgesos que deixaren la seua imatge o que posaven com a models.

C. EL NOU PAPER DE L’ARTISTA

  • Els artistes del Renaixement dominaven un gran nombre de arts.
  • Així, Miguel Àngel va ser arquitecte, pintor i escultor; i Leonardo DaVinci va ser tot això i a més, inventor de màquines que no arribaren a perfeccionar-se fins segles després.
  • Per primera vegada, els artistes signen les seues obres per ser coneguts respectats.
  • L’art es va convertir en un objecte de mercat: els mecenes encarregaven obres i mantenien els artistes.

EL RENAIXEMENT ITALIÀ

  • Dues etapes: 1.QUATTROCENTO (1400) Ciutat més important: Florència. Família de mecenes principal: els Medici, comerciants i banquers. 2.CINQUECENTO (1500) Ciutat més important: Roma. Família de mecenes principals:els Papes.

ARQUITECTURA

  • S’utilitzen elements senzills i ordenats per crear un espai harmònic.
  • Busquen la simetria: apliquen proporcions matemàtiques als edificis.
  • Utilitzen elements constructius clàssics:
  1. Llinda, fris i columna grega.
  2. Arc de mig punt.
  3. Cúpula romana.
  • Feren esglésies, palaus i edificis civils (ajuntaments, etc.) EXEMPLE: Santa Maria del Fiore, de Brunelleschi.

PINTURA

  • TEMES: -Mitologia clàssica. - Escenes religioses.
  • - Retrat psicològic. -Naturalesa.

ÚS DE LA PERSPECTIVA

  • Per a donar profunditat a una escena pintada sobre una superfície plana.
  1. PERSPECTIVA LINEAL;
  • (Quattrocento):
  • - Es fa obrint un forat imaginari (finestra, porta, balconada) al fons de l’escena.
  • - S'anomena PUNT DE FUGA, i produeix la il·lusió òptica de veure un paisatge amb sensació de profunditat.
  • - Possible gràcies als estudis de geometria i els avanços dels instruments òptics.
  1. PERSPECTIVA AÈRIA;
  • (Cincequento):
  • - Busca més realisme encara. - Permet fingir profunditat “pintant l’aire”.

ALTRES TÈCNIQUES:

  • Clarobscur: ús de la llum i l’ombra per donar volum i contrast a les figures.
  • Pintura a l’oli: permetia aconseguir més efectes i textures.
  • -Quattrocento: els pintors busquen proporcions i equilibris.
  • -Cinquecento: els pintors busquen representar els volums, les emocions i els sentiments.

ESCULTURA

  • Representa el cos humà i els seus volums amb proporcions i harmonies perfectes.
  • Escultures exemptes.
  • Relleus.
  • Bustos de personatges.
  • Estàtues eqüestres (a cavall).

L’EXPANSIÓ DEL RENAIXEMENT A EUROPA

  • El Renaixement s'expandeix des d’Itàlia a la resta d’Europa a partir del segle XVI.
  • Açò va ser possible perquè els artistes italians viatjaven difonent el seu estil, o artistes europeus anaven a Itàlia a estudiar.

ALEMANYA

  • - Temes religiosos, retrats, paisatges i mitologia.
  • - Artistes destacats: Durer, Holbein el Jove i Cranach el Vell.

FRANÇA

  • - El Renaixement arriba gràcies al rei Francesc I, que va ser un gran humanista i mecenes de molts artistes.
  • - Destacà sobretot la construcció de palaus.

Entradas relacionadas: