Innovació i Models de Negoci: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 15,18 KB

Innovació

Autors Clau en la Teoria de la Innovació

  • Adam Smith: La riquesa de les nacions, 1776: Divisió del treball basada en l'especialització i en la repetició de tasques.
  • Joseph Schumpeter: La teoria del desenvolupament econòmic, 1911: Hi ha innovació quan una invenció es porta al mercat perquè les persones puguin gaudir dels seus beneficis.
  • Peter F. Drucker: La innovació i l'empresari innovador / La pràctica i els principis, 1985: 2 àrees d'innovació, el que passa dins i el que passa fora de l'empresa. Direcció correcta per aconseguir el progrés econòmic i l'harmonia social.
  • Michael E. Porter: L'avantatge competitiu de les nacions, 1990: Posa accent sobre la innovació i la competitivitat, elements diferencials com el know-how i les barreres d'entrada.
  • Clayton Christensen: El dilema dels innovadors, 1997: Innovació disruptiva.
  • Gary Hamel: Liderant la revolució (2000), El futur del management (2007), El que ara importa (2012): Innovació conceptual del negoci.

Tipus d'Innovació

Segons l'Àrea de Millora

  • 1. Innovació de producte:
    • 1.1 Bé o servei nou o millorat: Introducció de millores que en faciliten l'ús, afegit de noves prestacions, increment de la durabilitat, millora de l'eficiència, novetat, etc.
  • 2. Innovació de procés:
    • 2.1 Elaboració del producte: Introducció de sensors per detectar fallades en la producció, ús de materials més sostenibles o de fonts d'energia alternatives, etc.
    • 2.2 Distribució i logística: Canvis en l'estructura del magatzem, automatització del procés de comanda i creació del lot de productes demanat, etc.
    • 2.3 Màrqueting, venda i servei postvenda: Canvis en l'estratègia de preus o de promoció dels productes, millora del servei d'atenció al client, etc.
    • 2.4 Sistemes d'informació i comunicació: Canvi en els programes d'emmagatzematge i gestió de dades recollides per l'empresa, millora de la intranet de l'empresa per fer-la més intuïtiva, etc.
    • 2.5 Administració i gestió: Modificar l'estructura organitzativa de l'empresa creant nous departaments, nova distribució d'hores de treball.
    • 2.6 Desenvolupament de productes i processos: Proposar i provar canvis per adaptar el producte a noves preferències del consumidor, incloure noves tecnologies per a la millora de processos.

Segons la Magnitud de l'Impacte

  • 1. Innovació radical o disruptiva: Productes o processos nous.
  • 2. Innovació incremental: Petites modificacions i millores en productes ja existents.

Segons el Sector que Afecten

  • 1. Innovació tecnològica: Crear noves tecnologies.
  • 2. Innovació social: Canvia de forma significativa el sistema social, com donar resposta a problemes com la pobresa o el canvi climàtic.
  • 3. Innovació educativa: Incorporar pràctiques i estratègies destinades a la millora de l'aprenentatge.

Estratègies d'Innovació

  • 1. Ofensiva o de líder tecnològic: Implica que una empresa introdueixi constantment nous productes al mercat. Això significa que estan sempre a l'avantguarda de la innovació, sent els primers a oferir nous productes o serveis als clients.
  • 2. Defensiva o de seguidor tecnològic.
  • 3. Imitativa: Imita altres empreses aprofitant algun avantatge competitiu.
  • 4. Oportunista o de veta: L'empresa analitza els punts febles de la competència i se centra en un segment de mercat per al qual té un punt més fort.
  • 5. Dependent: Una empresa es basa en altres empreses per a la seva supervivència i creixement, en lloc de dependre de la seva pròpia capacitat de recerca i desenvolupament.
  • 6. Tradicional: Estratègia basada a fer sempre el mateix i de la mateixa manera.

Les Patents

Drets de la propietat industrial (com marques) i de la propietat intel·lectual (com obres literàries).

  • Una patent: És un títol que reconeix el dret d'explotar en exclusiva la invenció patentada i impedeix a tercers la fabricació, la venda o la utilització sense el consentiment del titular.
  • Marca registrada: És el nom comercial d'un producte, o empresa, reconegut de manera legal i jurídica, ja que s'ha registrat davant l'autoritat competent, i el creador del qual és l'únic que en pot fer ús.
  • Drets d'autor: Conjunt de drets d'una persona física sobre la seva obra (creació humana original) de naturalesa literària, artística o científica expressats per qualsevol mitjà o suport.
  • Secrets empresarials o industrials: Qualsevol informació o coneixement, inclòs el tecnològic, científic, industrial, comercial, organitzatiu o financer. Com, per exemple, la fórmula de Coca-Cola.

Mapa d'Empatia

És una eina que permet personalitzar, caracteritzar i conèixer el prototip de client de l'empresa. Es divideix en 6 parts. Cada part té preguntes sobre el consumidor que s'han de respondre per conèixer millor el que necessita. Què pensa i què sent?, Què veu?, Què diu i què fa?, Què vol aconseguir?, Quins obstacles ha de superar?, Què sent?

La Matriu ERIC

Quadrant de 4 espais l'objectiu dels quals és qüestionar el model de negoci i plantejar accions que permetin a l'empresa diferenciar-se de la competència i crear valor. Les 4 preguntes de la matriu ERIC són: què eliminar, què reduir, què incrementar i què crear.

Oceans Blaus

Aquesta matriu ajuda a prendre decisions per construir una oferta de valor que sigui diferencial. Trobar un oceà blau que permeti diferenciar-se de la competència.

L'Estratègia de l'Oceà Blau

És la recerca simultània de diferenciació i costos baixos per obrir un nou espai, o veta de mercat, que encara no ha estat explorat pel comerç. Es crea nova demanda sense competència.

Eines de Presentació d'un Projecte o Idea

  • 1. Storytelling: Eina per fer arribar missatges de manera efectiva a una audiència utilitzant paraules, imatges, música o sons que creïn històries que commouen i emocionen. Aconseguir captar l'atenció del públic a través d'una història. EX: Casa Tarradellas.
  • 2. Elevator Pitch: És una exposició per presentar un projecte que ha de ser impactant, àgil i ràpida, ja que ha de durar entre 45 segons i un minut. L'elevator pitch permet presentar els projectes emprenedors d'una manera molt breu, basat en la presentació de tres elements essencials: el públic objectiu, la identificació del problema i el desenvolupament de la solució.

R+D

  • Recerca bàsica: Recerca amb la finalitat de crear nou coneixement teòric.
  • Recerca aplicada: Utilitzar coneixements amb l'objectiu d'aplicar-los en profit de la societat.
  • Desenvolupament: Fase de concreció en un nou producte dels coneixements obtinguts sobre la recerca.

L'Empresa Ambidextra

És capaç de manejar tant l'actualitat del seu negoci com de mirar cap al futur per construir noves oportunitats.

  • 1. Esquerra: Explota el negoci actual amb innovacions incrementals, per millorar l'eficiència. Present.
  • 2. Dreta: Explora camps nous d'acció amb innovacions disruptives o radicals. Futur.

Models de Negoci

Model de Negoci

És l'eina que recull els elements bàsics que mostren el funcionament de l'empresa. Explica com l'empresa fa diners i com satisfà les necessitats dels clients o del mercat.

Models de Negoci Tradicionals

Aquest tipus de negocis es basa en la manera de fer les coses com sempre s'han fet, sense aprofitar les noves tecnologies o canals de comunicació que podrien ajudar-los a arribar a més gent i a vendre més.

  • 1. Petit comerç.
  • 2. Franquícia.

Models de Negoci Circulars

Buscar la manera de reciclar, reparar, reutilitzar o retornar els recursos que formen part del procés (ho reutilitzes). Els models circulars es basen a convertir en un procés circular el tradicional model lineal basat en obtenir - fer - usar - tirar (ho tires).

El Llenç de Model de Negoci

Es tracta d'una eina ideal per mostrar el model de negoci a partir de quatre preguntes bàsiques: qui, què, com i quant.

Models

  • 1. Freemium.
  • 2. Long Tail (llarga cua).
  • 3. Multiplataforma.
  • 4. Aplicació mòbil o App.
  • 5. Model d'esquer i ham: Oferir un producte bàsic, a un preu molt baix (sovint amb pèrdues) i fer el negoci amb els recanvis.
  • 6. E-commerce: Una sola botiga en línia en què la marca ven els seus productes o serveis i s'encarrega de fer arribar el producte al consumidor i de cobrar la venda. Manera de fer e-commerce amb el P2P: Peer to Peer.
  • 7. Marketplace: És com un gran centre comercial virtual on hi ha diverses botigues dins de la mateixa plataforma. Els compradors poden explorar una àmplia gamma de productes o serveis de diferents venedors, comparar preus i característiques, i realitzar les seves compres en un únic lloc.

Mètode Lean Startup

Crear una versió molt bàsica de l'aplicació (per exemple), anomenada MVP (Producte Mínim Viable). Aquest MVP tindria només les característiques més essencials per provar la teva idea. Després, llançaries aquest MVP al mercat per veure com reaccionen els clients i quins canvis necessites fer.

Pla de Negoci

És un document en què es desenvolupa una idea o un projecte d'empresa a partir d'una iniciativa emprenedora. Conté la descripció ordenada i justificada del projecte, amb els elements que el componen, i explica el procés de formació, la planificació i l'organització del model de negoci.

Motivacions: Innovació, Aprenentatge i Experiència.

Punt 1. Presentació

Es descriu el model de negoci, com a carta de presentació. Idea de negoci, descripció de l'activitat, nom de l'empresa i persones emprenedores.

Punt 2. Pla de Màrqueting. Estudi de Mercat

Objectiu d'analitzar les característiques del mercat en què operaria el model de negoci que estudiem.

  • 1. Anàlisi de l'entorn: Tot el que envolta l'empresa.
    • Macroentorn (general): Amb l'anàlisi PESTEL.
    • Microentorn (específic): Amb el model Porter.
  • 2. Anàlisi de la competència: Estudiar les empreses amb les quals comparteixes mercat.
  • 3. Anàlisi dels consumidors: Comportament, hàbits de compra, necessitats, etc.
  • 4. Proposta de valor i factor diferencial: Estratègia dels oceans blaus.
  • 5. Estudi de la localització: Analitzar ubicacions possibles i estudiar-les.

Una eina útil per estudiar la viabilitat comercial és l'anàlisi DAFO:

  • Factors Interns: Fortaleses i debilitats.
  • Factors Externs: Oportunitats i amenaces.

Estratègia de Màrqueting, "Màrqueting Mix" o "les 4P"

L'objectiu és definir les activitats que l'empresa durà a terme per satisfer les necessitats i els desitjos dels consumidors, en relació amb les variables del màrqueting.

  • Elements que el componen:
    • 1. Producte o servei: Qualsevol bé o servei que satisfaci la necessitat dels consumidors.
    • 2. Preu: Import que el comprador paga al venedor per l'adquisició. Estratègies de preu.
    • 3. Distribució: Conjunt de processos que permet fer arribar el producte als consumidors. Canal propi o canal extern (curt o llarg).
    • 4. Promoció: Tècniques que s'utilitzen per explicar les característiques del producte, remarcar les seves qualitats i augmentar el desig del consumidor.

VIABILITAT COMERCIAL: DAFO i Estratègia de Màrqueting.

Punt 3: Pla de Producció

Part del pla de negoci en què s'indiquen els aspectes relacionats amb l'organització de la producció i els recursos necessaris per fabricar els productes o prestar els serveis.

  • Elements:
    • Processos productius: Descripció de les activitats productives que es faran en l'empresa i que són necessàries per fabricar el producte o subministrar el servei.
    • Recursos materials: Equipaments necessaris per produir (maquinària, instal·lacions, edificis, tecnologia).
    • Existències: Tenir material emmagatzemat; s'ha de detallar la logística necessària per obtenir-los, proveïdors, etc.
    • Estructura de costos: Costos fixos i costos variables.
    • Recursos humans: Organigrama, descripció dels llocs de treball, funcions de cada treballador, salaris, etc.

VIABILITAT ECONÒMICA: Llindar de Rendibilitat o Punt Mort.

Punt 4: Pla d'Inversió i Finançament

Previsió de les inversions necessàries i pressupostar l'import total.

  • Pla d'inversió: Actiu del balanç no corrent.
  • Finançament: Patrimoni i passiu.

VIABILITAT FINANCERA: Payback o termini de recuperació, VAN i TIR.

Punt 5: Forma Jurídica i Aspectes Legals

Per a l'elecció de la forma jurídica, cal valorar els factors que influiran en la tria de la forma jurídica que es dona a l'empresa que acull el model de negoci. El pla de negoci ha de justificar la decisió valorant la forma jurídica més adequada.

Elecció → Factors que cal tenir en compte:

  • 1. Responsabilitat dels socis.
  • 2. Capital mínim.
  • 3. Nombre de socis.
  • 4. Fiscalitat.

Tràmits documentals i procés administratiu que s'ha de fer per completar la constitució formal de l'empresa:

  • 1. Certificat negatiu del nom de la societat: Posar nom i comprovar que ningú més el tingui.
  • 2. Notarials: Estatuts i escriptura pública de constitució.
  • 3. Hisenda: NIF, declaració censal, IAE, etc.
  • 4. Seguretat Social: Inscripció, afiliació, alta en la cotització, etc.
  • 5. Ajuntament: Llicències i permisos.

VIABILITAT LEGAL O JURIDICOLEGAL: Compliment de la normativa mercantil, etc.

Entradas relacionadas: