La innovació i el pla de màrqueting

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,87 KB

La innovació

El concepte d'innovació ha evolucionat al llarg de la història, passant de considerar únicament la innovació en producte a incorporar també la innovació en serveis i, posteriorment, la innovació en procés. Podríem definir la innovació com un producte o procés nou o millorat (o una combinació de tots dos) que difereix dels ja existents i que s'ofereix als clients o s'implementa.


Classificació de les innovacions

En altres paraules, es produeix una innovació sempre que es crea un producte o procés nou o millorat, hi ha una diferència significativa amb els productes o processos anteriors i es posa al mercat o es posa en pràctica en una empresa. Les innovacions es poden classificar segons diferents criteris:



Segons l'àrea de millora

Hi ha l'Innovació en producte: Fa referència a un bé o servei nou o millorat, o l'Innovació en procés: Diferents innovacions en procés que concerneixen a l'elaboració del producte, distribució i logística, màrqueting, venda i servei postvenda, sistemes d'informació i comunicació...


Segons la magnitud de l'impacte

Hi ha l'Innovació radical: canvis revolucionaris que creen productes o processos nous, o l'Innovació incremental: petites modificacions o millores en el producte o procés.



Segons el sector al qual afecten

Hi ha l'Innovació tecnològica: Creació de noves tecnologies o noves combinacions de les existents, l'Innovació social: Canvis que afecten de forma significativa al sector social, o l'Innovació educativa: Incorporacions de pràctiques i estratègies destinades a millorar l'aprenentatge.


Finalment, quan una empresa desenvolupa un producte o canvia processos, implica invertir en recursos i aquest desemborsament només ho assumirà en el cas que tingui un benefici assegurat. Per això, han sorgit diferents figures de protecció dels resultats de la investigació com els drets de la propietat industrial i de la propietat intel·lectual.


El pla de màrqueting

El pla de màrqueting analitza la viabilitat comercial del model de negoci, determinant si els clients potencials acceptaran el producte i si es generarà un volum de vendes suficient per garantir l'èxit econòmic de l’empresa. Aquesta tasca es duu a terme mitjançant l'estudi de mercat.


Estudi de mercat

L'estudi de mercat té com a objectiu l'anàlisi de les característiques del mercat en el qual el model de negoci operarà. Per aconseguir-ho, cal utilitzar els següents indicadors.



Anàlisi de l'entorn

Estudiar el que envolta a l'empresa; macroentorn i microentorn. Anàlisi de la competència: Estudiar el conjunt d'empreses amb les quals comparteix el mateix mercat i lluita per captar l'atenció dels consumidors. Anàlisi dels consumidors: Estudiar el comportament dels consumidor i els seus hàbits de compra.


Proposta de valor i factor diferencial

Valor que l'empresa aporta amb la seva activitat, la rellevància de la creació de valor i l'existència d'un factor diferencial. Estudi de la localització: Analitzar possibles ubicacions geogràfiques i estudiar localitzacions alternatives.



L'anàlisi DAFO

És una de les eines més útils per estudiar la viabilitat comercial d'una empresa. Permet estudiar els quatre factors que caracteritzen el pla de negoci, agrupats en factors interns i els factors externs, s'ha d'observar com influeixen en les possibilitats d'èxit.

Factors interns: Debilitats: Aspectes en què la competència ens supera. Fortaleses: Aspectes en què superem a la competència. Factors externs: Amenaces: impediments o dificultats de l'entorn. Oportunitats: possibilitats d'explotar un valor afegit o un avantatge competitiu.

Entradas relacionadas: