Innovació i Emprenedoria: Claus per a l'Èxit Empresarial
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 700,11 KB
Conceptes Previs: Digitalització
Les noves Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC) tenen una gran influència en la competitivitat de les empreses. El hardware i el software han revolucionat la nostra vida diària i han canviat la manera de fer negocis, ens ajuden a estalviar diners i temps. Internet com a revolució, però amb dificultat per seleccionar el que realment és rellevant. El correu electrònic té un gran potencial en el camp de les relacions internes i externes de les empreses. Els certificats d'usuari i les signatures digitals, estalvien temps i diners. Comerç electrònic: posar a disposició del client 24/7 un canal de distribució directe i barat obtenint un marge de benefici molt elevat. Dificultat en la difusió, i com fer-la.
Concepte d'Innovació
La innovació és la introducció de productes (béns o serveis) nous o significativament millorats, de processos nous, de mètodes de comercialització nous o de mètodes organitzatius nous en les empreses, orientada a crear valor social o econòmic. S'utilitzen dos criteris per a la seva classificació:
Criteri de les Característiques Tècniques
Segons aquest criteri, hi ha dos tipus d'innovació:
- Innovació radical: Consisteix a desenvolupar un producte o procés nous que no es coneixien abans.
- Innovació incremental: Consisteix a afegir valor a productes o processos ja existents que respecten el més important del producte o procés i li apliquen canvis per millorar-lo.
Criteri de Classificació Segons on s'Aplica
- Innovació en el producte: Implica la creació d'un nou producte o servei, o bé afegir a un existent alguna característica que el faci diferent.
- Innovació en el procés: Introduir una manera diferent de fer les coses. Tècniques, materials o programes informàtics. Generalment s'intenta reduir els costos, millorar la qualitat, etc.
- Innovació en el màrqueting: Mètode de comercialització no utilitzat abans per l'empresa. Objectiu: augmentar les vendes.
- Innovació en l'organització de l'empresa: Pràctiques i procediments o modificacions al lloc de treball.
Conceptes Previs: Emprenedoria
Els emprenedors tenen la iniciativa com a habilitat principal. Una de les característiques fonamentals de l'emprenedor és l'aplicació de canvis en les idees, els valors i els procediments de l'activitat econòmica per solucionar la satisfacció de necessitats.
Finalitats de les Empreses
Es divideixen en les següents categories:
Econòmica Externa
- Identificació de les necessitats.
- Organització dels factors productius.
Econòmica Interna
- Rendibilitat econòmica, pagar dividends.
Social Externa
- Creació i distribució de la riquesa.
- Millora de les condicions laborals.
- Protecció del medi ambient.
Social Interna
- Desenvolupament formatiu del personal.
Tipus d'Empresa
- Segons l'activitat principal: Primari, Secundari, Terciari/de serveis.
- Segons la titularitat del capital: Públic, Privat, Mixtes.
- Segons l'àmbit d'actuació: Local, Regional, Nacional, Multinacional.
- Segons la dimensió: Microempreses (0-9), Petita empresa (10-49), Mitjana empresa (50-249), Gran empresa (+250).
- Segons la forma jurídica: Individual, Societàries.
- Segons la finalitat: Lucrativa, No lucrativa.
Recursos Empresarials Bàsics
- Recursos humans: Persones que aporten el seu treball i coneixements; són el factor actiu.
- Elements materials: Recursos naturals, capital físic; són el factor passiu.
- Elements immaterials: Aquest grup comprèn aspectes difícils de valorar però en molts casos importantíssims per a l'empresa.
L'Entorn Empresarial
L'empresa no és un ens aïllat, sinó que interacciona amb tot el que l'envolta. Això és el que es coneix com a entorn empresarial. Tradicionalment, l'entorn de l'empresa es divideix en dos grans grups:
- Entorn general o macroentorn: Factors i variables sobre els quals l'empresa no pot tenir cap mena de control.
- Entorn específic o microentorn: Factors i variables sobre els quals l'empresa sí que pot intervenir d'alguna manera. Constitueixen la base de l'anàlisi de mercat que ha de fer-se abans d'emprendre.
Macroentorn
Factors Econòmics
Estratègics per prendre decisions com localització, nous mercats, etc.
- Les principals variables són: dèficit, inflació, interès, nivell d'ocupació.
Factors Socioculturals
Característiques de la societat, poden tenir repercussió en els hàbits de compra.
- Nivell educatiu, hàbits de consum.
Factors Polítics i Legals
Legislació fiscal i mercantil, regulació del mercat financer, normes de caràcter laboral, patents, marques, etc.
Factors Tecnològics
Introducció d'innovació tecnològica en producció, serveis, gestió.
Factors Mediambientals
La consciència social pot ajudar a una bona posició.
Factors Internacionals
Globalització, obertura a nous mercats.