Innovació Educativa: Conceptes, Models, Processos i Reptes
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 33,18 KB
Conceptualització de la Innovació Educativa
Direccions del Canvi
- Constructiva Transformadora: Canvis que generen millora i evolució.
- Creativa: Introducció de noves idees i enfocaments.
- Neutra: Canvis sense un impacte clarament positiu o negatiu.
- Destructiva: Canvis que generen efectes negatius o regressió.
Definició d'Innovació Educativa
La innovació educativa pot entendre's ja no com la introducció d'alguna cosa nova que produeix millora, sinó com un procés i una actitud reflexiva intencionada, deliberada, institucionalitzada, tècnica-pedagògica i política que introdueix canvis qualitatius en un context educatiu particular amb l'objectiu de millorar la qualitat i equitat de l'educació en l'establiment educatiu on es produeix.
Dimensions del Procés d'Innovació
- Personal / Biogràfica: (QUI) Implicació dels individus.
- Substantiva: (QUÈ) Contingut i naturalesa del canvi.
- Estratègica: (COM) Metodologies i plans d'acció.
- Contextual: (ON) Entorn on es produeix la innovació.
- Política: (PER QUÈ i PER A QUÈ) Finalitat i justificació del canvi.
Canvi i Millora: Espontani o Planificat
- El canvi pot ser espontani o planificat.
- L'espontani pot ser: espontani, experiments, experiències i innovacions.
- El planificat pot venir pel sistema (reforma) o pel centre de formació (innovació).
Context de la Innovació
El context de la innovació es pot entendre com una relació jeràrquica: (Reforma (Innovació (Experiència))).
Nivells Macro i Micro de la Innovació
- Iniciativa:
- Institucional o administrativa.
- Director, professorat o equip.
- Àmbit local:
- Regió, autonomia, província, zona.
- Centre escolar.
- Finalitat:
- Canviar currículum que comporta canvi de professors.
- Resoldre problemes concrets d'ensenyament-aprenentatge. Millora d'aspectes curriculars.
- Nucli d'acció:
- CENTRE amb la direcció, professorat, clima.
- AULA: organització, professorat, clima.
- Freqüència:
- Infreqüents, escasses.
- Freqüents, abundants.
Dimensions Clau de la Innovació
- Dimensió avaluadora: Quins resultats?
- Desenvolupament institucional.
- Millora de la qualitat de l'ensenyament.
- Avaluació de procés.
- Millora de resultats en alumnes.
- Dimensió estratègica: Com?
- Dimensió personal: Qui?
- Dimensió contextual: On?
- Dimensió constitutiva: Què?
- Dimensió explicativa: Per què i per a què?
Tipus d'Innovació Educativa
Model 1: Extensió i Profunditat
Relaciona l'extensió (H) amb la profunditat (V) de la innovació:
- Epitelial
- Transformacional
- Aïllada
- Ajust
Model 2: Incremental vs. Disruptiva
- INCREMENTAL:
- Millores contínues.
- Sustentació.
- Valor afegit.
- Bé/servei ja existent.
- Ajustaments puntuals.
- DISRUPTIVA:
- Radical.
- Trencar amb el tradicional (nou paradigma).
- Creació de noves demandes.
- Millores significatives.
- Reflexió sobre els indicadors de rendiment o qualitat (nou producte augmenta valor, augmenta preu actual).
Nivells de Canvi en la Innovació
Relaciona la duració de la innovació (H) amb les persones implicades (V). De petit a gran:
- Materials
- Coneixements
- Habilitats
- Actituds
- Comportament individual
- Comportament grupal
La Porta de la Innovació
La porta de la innovació engloba un curs/jornada/congrés, una iniciativa individual/grupal, un altre projecte d’innovació, una avaluació externa i una avaluació interna. Tot això pot suposar una millora en el departament, grups de treball, professors individuals, equip directiu.
Nous Escenaris de la Innovació (Part 1)
- Tecnologies del consumidor: Aplicacions mòbils, publicacions electròniques, drons, vídeos 3D, etc.
- Tecnologies d’Internet: Núvols virtuals, traducció en temps real, eines de redifusió web, etc.
- Estratègies Digitals: Flipped Classroom, jocs i gamificacions, ubicació intel·ligent, Makerspaces, tecnologies de preservació/conservació, etc.
- Tecnologies de Mitjans Socials: Entorns col·laboratius, identitat digital, xarxes socials, etc.
- Tecnologies de Visualització: Pantalles hologràfiques, realitat augmentada, impressió 3D, anàlisi virtual de dades, etc.
- Tecnologies Habilitants: Geolocalització, maquinari lliure, traducció veu a veu, xarxa cel·lular, informàtica afectiva, electrovibració, etc.
- Tecnologies de l’Aprenentatge: Aprenentatge en línia, aprenentatge mòbil, contingut obert, llicències obertes, etc.
Nous Escenaris de la Innovació (Part 2): Desafiaments i Tendències
- Solucionables (Curt termini 1-2 anys): Millora de la fluïdesa digital, redissenyant espais d'aprenentatge.
- Difícils (Mitjà termini 3-4 anys): Bretxa en el rendiment, avançant les cultures d'innovació.
- Molt difícils (Llarg termini 5+ anys): Avanç de l'equitat digital, repensar el funcionament de les institucions.
Nous Escenaris de la Innovació (Part 3): TIC i Canvi de Paradigma
- TIC IMPREGNEN TOT: Factor clau en la configuració d'escenaris. El treball es transforma: modificació de competències existents.
- Nous rols i competències professionals.
- Noves necessitats formatives.
- Noves claus de formació de formadors.
- Galàxia mediàtica: CANVI DE PARADIGMA ENSENYAMENT-APRENENTATGE: alumne protagonista.
- Tendència oberta i flexible.
- Pocs projectes d’innovació (metodologies didàctiques).
- De tasques repetitives a activitats de coneixement aplicat i generatiu.
- Resistències institucionals i docents.
- “Galàxia mediàtica”: NECESSITAT DE POTENCIAR NOUS ESCENARIS DE FORMACIÓ.
- De l’aula a la xarxa (essent part d’ella).
- Noves claus formatives:
- Coneixement descentralitzat.
- Contextos formals insuficients (protagonisme no formal).
- Usuaris: de consumidors a productors de coneixement.
Principis de la Innovació Educativa
- Aprenentatge personalitzat.
- Noves percepcions dels conceptes d’equitat, diversitat i inclusivitat.
- Un currículum que faci ús del coneixement per desenvolupar la capacitat d'aprenentatge.
- Canviar el guió. Repensar els rols del professorat i de l’alumnat.
- Introduir la cultura de la formació permanent.
- Nous tipus de consorcis i relacions:
- Rol de les tecnologies.
- Rol de les pràctiques col·laboratives.
Temes Clau en la Innovació
- Elaboració de materials
- Tutories
- Didàctica de la disciplina
- Avaluació d’alumnes
- Aprenentatge i motivació
- Noves tecnologies
- Estratègies metodològiques
- Pràctiques
- Autoavaluació docent
- Coordinació d’assignatures
- Planificació docent
Condicions per a la Innovació
- Adscripció a un corrent teòric: La investigació/innovació necessita circumscriure’s a una concepció ideològica, a una manera de veure i entendre l’educació i l’ensenyament.
- Coneixement científic que permet:
- Prendre decisions.
- Desenvolupar el projecte amb coneixements de causa i previsió de resultats.
- Flexibilització, dinamisme i suports necessaris (estructurals, organitzatius i tècnics) perquè el coneixement i el canvi-millora siguin possibles.
Principis Addicionals del Canvi
- Individualisme i col·lectivisme tenen la mateixa importància.
- Ni centralització ni descentralització funcionen.
- La vinculació amb l'entorn és fonamental per a l'èxit.
- Totes les persones són agents de canvi.
Perspectives i Models d'Innovació
Perspectiva Tecnològica/Positivista (Anys 60)
- El centre d’atenció és el PROJECTE amb inici i final ben definits.
- La gestió se centra en l’assoliment dels objectius.
- El disseny es basa en estudis previs sobre els usuaris.
- Els objectius i mitjans estan clarament diferenciats.
- Dependència jeràrquica teòrica i pràctica.
Perspectiva Cultural/Interpretativa (Anys 70)
- El centre és el PROCÉS sense inicis i finals ben definits.
- La gestió se centra en la direcció del procés.
- El disseny interpreta allò que els usuaris volen i crea necessitats.
- Els objectius i mitjans no estan clarament diferenciats.
- Interdependència teòrica i pràctica.
Perspectiva Sociopolítica/Sociocrítica (Anys 80)
- El centre són les PERSONES implicades (actors).
- La gestió se centra en la direcció de persones.
- El disseny interpreta el conflicte dels interessos participants (consensos).
- Els objectius i mitjans són dependents de la negociació.
- Els professors són teòrics i pràctics alhora.
Models des de la Perspectiva Tecnològica
Model d'Investigació i Desenvolupament (I+D)
Coneixement científic bàsic → Investigació aplicada i desenvolupament → Coneixement pràctic → Aplicació donada per l’usuari.
Exemple: Teoria d’aprenentatge, teoria de la comunicació → Materials per al currículum, instruments de mesura → Prototips, programes experimentals → Nou currículum, nous equipaments, cursos de formació.
Model de Recerca Basada en Disseny (RBD)
Dissenyar situacions d’aprenentatge (a partir de supòsits teòrics) → Estudiar sistemàticament aquestes situacions d'aprenentatge en contextos ben definits que:
- Són compatibles amb la realitat.
- Estan subjectes a testing i revisió mitjançant iteracions successives.
- Generalment es plasmen en eines i escenaris d'ensenyament-aprenentatge (prototips, entorns).
Anàlisi de la situació. Definició del problema → Desenvolupament de solucions d'acord amb la fonamentació teòrica → Implementació → Validació → Model RBD (Recerca Basada en Disseny) → Producció de documentació i principis de disseny.
Fases del Model de Recerca Basada en Disseny
- PREPARACIÓ DEL DISSENY:
- Problema i objectius d’investigació.
- Variables de l’estudi i de l'entorn.
- Participants (situació d'ensenyament/aprenentatge).
- Disseny instruccional.
- Trajectòria hipotètica d'aprenentatge.
- Hipòtesis/conjectures d'investigació.
- Disseny de recollida de dades.
- Principis teòrics (recerca bibliogràfica).
- Experiència prèvia de l'equip d'investigació.
- IMPLEMENTACIÓ (CICLES ITERATIUS):
- Anàlisi de dades.
- (Re)formulació d'hipòtesis/conjectures.
- Posada en pràctica del disseny.
- Recollida de dades.
- (Re)disseny instruccional.
- (Re)disseny de recollida de dades.
- AVALUACIÓ:
- Anàlisi retrospectiva (Model teòric sobre el fenomen d’aprenentatge / Resultats teòrics sobre el disseny instruccional).
Validació de la Qualitat de la Innovació
- Pre-post test:
- Quan? (què significa després?).
- Com? (prova externa, interna, aplicació real, ...).
- Respecte a què? (conceptes, procediments, actituds, ...).
- Respecte a indicadors externs (objectius compartits):
- Exàmens oficials, internacionals, etc.
- Qüestionaris coneguts (idees alternatives, motivació, etc.).
- Respecte a indicadors interns (objectius concrets):
- Objectius d'aprenentatge (decidits per qui? avaluats per qui? comparats / baremats? durant o després?...).
- Altres: satisfacció, retenció, self-confidence, ...
Models Culturals o de Perifèria
(Models adaptats a un context específic)
Model de Solució de Problemes
Percepció de la necessitat → Definició del problema → Recerca d'una solució → Combinació imaginativa de solucions possibles → Prova i avaluació → Posada en pràctica de la solució → Satisfacció de la necessitat.
Cicle de Resolució de Problemes
(Roda contínua) Intercanvi d'experiències → Desenvolupament de noves pràctiques → Experimentació → Intercanvis → Experimentació → Posada en pràctica/Descart → ...
Model de Solució de Problemes 2: Millora Incessant
(Roda contínua sobre rampa / Millora incessant)
Actuar (Adoptar l'acció adequada) → Planificar (Formular metes quantificables / Determinar mètodes per assolir les metes) → Fer (Donar formació / Realitzar el treball) → Verificar (Comprovar els efectes de l’actuació realitzada).
Models Sociocrítics
Model d'Interacció Social
Investigació assumida → Desenvolupament assumit → Cert grau d’activitats de difusió assumides (Presa de consciència / Interès / Avaluació / Assaig a títol de prova / Adopció).
L'Adopció com a Corba Acumulativa
(Evoluciona amb el pas del temps)
- 3% Innovadors
- 12% Adoptadors primerencs
- 50% Majoria primerenca
- 80% Majoria tardana
- 100% Reticents
Estratègia Salt a Salt per a l'Acceptació
Agent de canvi → Innovadors → Resistents → Líders → Resta del sistema (La negociació és la clau).
Model d'Investigació-Acció (Cicle Principal)
Observació
PLA: (PREOCUPACIÓ TEMÀTICA “IDEA GENERAL” → Diagnosi → FORMULO hipòtesis-acció) → ACCIÓ: (MODIFICO - Idea, PROVA ESTRATÈGIES D’ACCIÓ) → OBSERVACIÓ: (REGISTRO, ANOTO) → REFLEXIÓ: (ANALITZO, INTERPRETO → Què canviar?)
PLA (revisió): (SEGUEIX IDEA GENERAL → Replanifico l’acció) → ACCIÓ: (REALITZO – o Provo estratègies) → OBSERVACIÓ: (REGISTRO en vídeos, accions. Anoto efectes en diaris) → REFLEXIÓ: (SINTETITZO. Com puc seguir? Què faré?)
Model d'Investigació-Acció (Cicle Pràctic)
Cicle d'investigació i cicle de pràctica (Raons inicials → Pla → Observació → Reflexió → ...)
Principis Addicionals de la Recerca-Acció
- Que la investigació sigui innovadora, dirigir-se a la millora.
- Que els resultats puguin utilitzar-se per fonamentar constantment innovacions.
- Que la innovació sigui objecte d’investigació.
- Que el professorat sigui l’agent essencial de les innovacions i un investigador crític de les mateixes.
Lliçons Clau del Canvi
- L'important no es pot imposar per mandat.
- La innovació és un viatge, no un projecte establert, amb pocs fulls de ruta.
- Els problemes són els nostres amics.
- La visió i la planificació estratègica apareixen a mesura que s'avança, no abans.
Processos i Fases de la Innovació
Procés d'Innovació: Etapes Generals
Iniciació → Implementació → Institucionalització → Resultats (Aprenentatge de l’estudiant, Capacitat organitzativa).
Procés d'Innovació: Etapes Clau
- Reconeixement de la necessitat.
- Planificació.
- Inici.
- Institucionalització.
Procés de Canvi de Lewin
- Descongelar: Fer perdre força a les velles actituds, valors o comportaments.
- Canviar: Desenvolupament de nous valors, actituds o comportaments.
- Recongelar: Estabilitzar el canvi mitjançant mesures normatives, culturals o d'estructura organitzativa.
Fases i Accions Clau de la Innovació
- INICI: Planificació, Experimentació, Difusió, Adaptació.
- UTILITZACIÓ: Posada en pràctica, Mobilització, Utilització, Aplicació, Desenvolupament, Implementació.
- AVALUACIÓ: Avaluació, Internalització, Incorporació, Institucionalització.
Variables del Procés d'Innovació
- COMPONENTS INTRÍNSECS:
- Qualitat de la Innovació.
- Costos (econòmic, personal, temps).
- Reversibilitat.
- Complexitat.
- COMPONENTS SITUACIONALS:
- Estructura del Sistema d'Ensenyament.
- Lideratge.
- Clima Organitzacional.
- Dinàmica del Grup.
- COMPONENTS AMBIENTALS:
- Congruència innovació-sistema.
- Disposició del Medi al Canvi.
El Canvi Planificat: Característiques
- Implica aprenentatge / desaprenentatge.
- No hi ha canvi si no es dona motivació per canviar.
- El canvi organitzatiu es dona a través dels canvis individuals.
- Implicació d’actituds, valors i imatges d’un mateix.
- Procés constituït per diverses fases.
Fases del Canvi
Planificació de la Innovació
Model Sistemàtic de Planificació
- Avaluació de necessitats.
- Formulació de metes generals i submetes.
- Construcció i desenvolupament de pretest i postest.
- Anàlisi de metes per la seqüència instructiva.
- Determinar característiques dels alumnes.
- Selecció de mitjans per a les estratègies.
- Disseny de mitjans.
- Avaluació formativa per al diagnòstic i previsió.
- Desenvolupament de materials i procediments.
Model Deliberatiu de Planificació
- Apreciació del problema.
- Judici sobre dades de la realitat.
- Judicis de valor (solucions i alternatives acceptables).
- Generació d’alternatives i propostes.
- Posada en pràctica.
- Valoració d’alternatives.
Les Tres Estratègies de Short
Particular/General; Experts/Especialistes/Coordinador; Executor/Implementador/Agent curricular.
Com Iniciar un Projecte d'Innovació
- Sobre què volem innovar?
- Fer una bona anàlisi de necessitats: on sorgeix la necessitat d’innovació, quins problemes trobem, quins problemes pretenem resoldre?
- No reinventar la roda: conèixer què s'ha fet.
- No ser massa ambiciosos: pensa en gran, comença en petit.
- Amb qui comptem?
- Evitar l’efecte sandvitx.
- Aprofitar bé els recursos disponibles: tant materials com personals.
- Qui tira del “carro”? Els projectes requereixen lideratge i implicació.
- Amb qui comptem? Millor sols que mal acompanyats? Avançar poc, però avançar junts.
- Concreció del projecte:
- Descriure amb claredat en què consisteix la innovació que es vol implantar.
- Justificació i revisió d’altres experiències innovadores similars.
- Fases i etapes en el procés de disseny de la innovació.
Difusió de la Innovació
Perspectiva Tècnica de la Difusió
- Funcions: Coneixement, persuasió, decisió, comunicació, acció.
- Agents d'innovació:
- Grup superior (Tècnics, professionals experts, editors, organismes).
- Grup inferior (Mestres, professorat, directius...).
- Crítica:
- Pressuposen que el que funciona en un lloc funciona en un altre.
- Capacitat dels usuaris per desenvolupar innovacions.
- La reflexió no és possible.
Utilització del Coneixement en la Difusió
COMUNICACIÓ-COMPRENSIÓ-ACCEPTACIÓ
FACTORS QUE AFECTEN L'ÚS DEL CONEIXEMENT:
- NATURALESA DE LA INFORMACIÓ:
- Rellevància - Interès.
- Claredat.
- Susceptible de generar imatges d’acció.
- TIPUS D'ESTRATÈGIA I ENFOC:
- Formes personals.
- Formes directes.
- Manteniment de la informació.
- Manteniment de suport.
- CONTEXT D’UTILITZACIÓ:
- Suport administratiu (dins-fora).
- Reunions.
- Trobades freqüents entre pràctics (internivells).
- Característiques de la comunitat.
Enfocament Cultural de la Difusió
Procés de diàleg, reflexió i anàlisi crític cap a la innovació. Intercanvi amb petits grups i experts cap a la implicació.
Adopció de la Innovació
L'Adopció: Etapa Clau i Final
Etapa CLAU I FINAL del procés d’innovació:
- Decisió individual:
- Coneixement, Interès, Avaluació, Assaig, Adopció, Integració.
- Factors: 1. Avantatge relatiu, 2. Compatibilitat, 3. Complexitat, 4. Possibilitat de prova, 5. Visibilitat de resultats.
- Categories d'adoptants: 1. Innovadors, 2. Primers adoptants, 3. Primera majoria, 4. Majoria tardana, 5. Endarrerits.
- Decisió grupal:
- Factors: 1. Centralització, 2. Complexitat, 3. Formalització, 4. Obertura Organitzativa, 5. Autonomia.
Procés de Mobilització cap al Canvi
Activitats que realitza un sistema quan es prepara per al canvi:
- TIPUS D'ACTIVITATS: Formació d’una imatge de la política desitjada, Planificació, Generació de suport extern, Generació de suport intern.
- PRODUCTES: Projecte adoptat, Actitud institucional cap al canvi (Idees innovadores, Metes instructives, Decisions sobre l'amplitud del canvi, Decisions sobre com implementar).
Implementació de la Innovació
Precondicions per a la Implementació
- Factors de Context:
- Qualitats i lideratge del director.
- Autonomia dins del centre.
- Coordinació i cohesió del personal.
- Adequació i qualitat del programa.
- Factors de Procés:
- Poder i presa de decisions compartida.
- Recompensa per al personal.
- Visió.
- Control sobre els recursos.
- Suport i iniciativa del personal.
- Influència dels factors/suports externs.
- Coping (estratègies utilitzades en l'execució del programa).
- Desenvolupament i evolució del programa.
Resultats de la Implementació
- Institucionalització.
- Canvi organitzacional.
Avaluació de la Innovació
Procés d'Avaluació
- Depenent en certa forma de la perspectiva teòrica.
- Connectada amb la resta de les fases d’innovació.
- Comença fins i tot abans que la pròpia innovació.
- Avaluació Diagnòstica: Garantir si les condicions del probable èxit estan presents o cal aconseguir-les.
- Eliminació d’obstacles-resistències.
- Ajustament del projecte innovador.
- Avaluació Formativa: Garantir el desenvolupament de la innovació.
- Avaluació Sumativa: Verificar el canvi produït.
Reptes i Estratègies per a la Innovació
- Formació – Innovació:
- Components estratègics de desenvolupament institucional.
- Factor competitiu (departament d'R+D).
- La innovació com a formació: sentit de projecte i professionalització docent.
- Estratègies:
- Suport mutu: mentoring, coaching, comunitat d’aprenentatge.
- Cursos d'actualització didàctica.
- Programes de recerca-acció col·laborativa.
Facilitadors i Resistències al Canvi
Modalitats d'Oposició al Canvi
- RESISTÈNCIA: Actitud activa i conscient dirigida a frenar el canvi.
- BLOQUEIG: Paralització del canvi per forces superiors (ideològiques, polítiques, administratives).
- REBUIG: Postura d’oposició i resistència oberta al canvi, irracional i global.
- OBSTACLE: Resistència passiva deguda a elements no reflexius o accions planificades.
Característiques de les Resistències
- Grau d'implicació: Activa-Personal / Passiva-Recursos.
- Grau de fonamentació: Racional-Arguments / Irracional-Sentiments.
- Amplitud: Global-general / Específica-Específics.
Tipologia de Resistències
- Individu: Primacia, percepció o retenció selectives, superego, falta de seguretat en si mateix, sentiment d’amenaça i temor, dogmatisme-autoritarisme, ignorància, regressió, hàbit.
- Grup: Homeòstasi, dependència, status quo, valors i costums, relacions interpersonals, satisfacció grupal, inestabilitat docent, gestió de la innovació.
- Sistema Instructiu: Objectius i finalitats de l'educació, classificació de continguts, l’avaluació, sobresaturació, desconnexió teoria-pràctica.
- Sistema Educatiu: Tendència a la uniformitat, centralització-descentralització, falta de competitivitat, aïllament docent, escassa inversió: RRHH i materials.
- Sistema Social: Valors, estructura social, maduresa del sistema, modernisme-tradicionalisme.
Manifestacions de les Resistències
- Reptes per començar: Falta de temps, falta d’ajuda, no pertinent, complir el que es promet.
- Reptes per sostenir: Avaluació i mediació, verdaders creients i incrèduls.
- Reptes de redissenyar i repensar: Govern organitzatiu, difusió, estratègia i propòsit.
Facilitadors del Canvi
- Resposta emocional: Estabilitat en el moment del canvi - Immobilització - Negació - Fúria - Regateig - Depressió - Comprovació - Acceptació.
- Etapes organitzatives: Immobilització - Negació - Fúria - Regateig - Comprovació - Acceptació - Institucionalització - Internalització.
- Reixeta i corba de canvi: Por - Negació - Resistència - Compromís - Oportunitat - Exploració.
Factors Organitzatius Facilitadors
- Coordinació, suport i estil de direcció del centre.
- Infraestructura de suport a la innovació fora del centre.
- Relació del projecte d’innovació amb el projecte de centre.
- Altes expectatives en aprenentatges i finalitats d’innovació.
- Èmfasi en els continguts concrets relacionats amb la innovació.
- Avaluació formativa de la innovació.
- Implicació del personal en el projecte d’innovació.
- Clima d’estímul i seguretat.
- Creació de sentiment de pertinença al projecte.
- Planificació col·laborativa, tant institucional com personal.
Factors Relatius a la Innovació i el seu Procés
- Valor i qualitat de la innovació en relació amb les necessitats.
- Disponibilitat de recursos (humans, materials i funcionals) tant en l’inici com en el desenvolupament.
- Possibilitat de desenvolupament del pla en fases successives.
- Consciència de la complexitat de la innovació.
- Comunicabilitat de la innovació.
Factors Sociopolítics i Situacionals
- Estructura del sistema d’ensenyament (participativa, col·laborativa, autonomia, estabilitat de la direcció i del personal...).
- Estatus i lideratge del promotor de la innovació (influència, prestigi davant el grup, lideratge pedagògic...).
- Entorn com a creador d’un clima estimulant al canvi.
- Característiques personals (capacitació, actitud i forma de pensar).
- Incentivació de l’esforç complementari exigit per al desenvolupament del projecte.
Gestió de les Resistències
La Piràmide de les Resistències
- BASE: Coneixement (No sap) → Informar/Comunicar (PLA DE COMUNICACIÓ).
- Capacitat (No pot) → Noves habilitats/destreses/tècniques (PLA DE FORMACIÓ).
- Desig (No vol) → Establir objectius, donar feedback (AVALUACIÓ / SEGUIMENT).
Les 6R: Barreres a la Innovació
- Refutar els nous patrons de comportament.
- Ruptura d’ús.
- Rivalitat.
- Recursos.
- Xarxa cultural.
- Xarxa de col·laboració.
Les 8C: Facilitadors de la Innovació
- Clarificació.
- Comunicació.
- Comprensió.
- Coordinació.
- Confiança.
- Compromís.
- Complicitat.
- Col·laboració.
Inhibidors del Canvi
- Autoritarisme
- Por - Incertesa
- Avarícia
- Mandra
- Plaer
- Informació
- Enveja
- Conformisme
- Timidesa
- Individualisme
- Control
Sublimadors del Canvi
- Llibertat - Autonomia
- Recerca
- Ambició
- Meditació - Reflexió
- Hedonisme
- Anàlisi
- Imitació
- Respecte
- Prudència - Constància
- Grup
- Contrastació - Avaluació
Raons de la Resistència al Canvi
9 Raons per les quals les persones es resisteixen al canvi:
- Creuen que el canvi és innecessari o empitjorarà les coses.
- No confien en les persones que lideren l'esforç de canvi.
- No els agrada la manera com es va introduir el canvi.
- No confien que el canvi tingui èxit.
- No van tenir cap aportació en la planificació i implementació.
- Senten que el canvi va significar una pèrdua personal: seguretat, diners, estatus, ...
- Creuen en l'status quo.
- Ja han experimentat molts canvis i no poden suportar més interrupcions.
- Temen no tenir les habilitats per fer la feina que requereix el canvi.
Raons del Suport al Canvi
6 Raons per les quals les persones donen suport al canvi:
- Creuen que el canvi té sentit i que és el curs correcte.
- Respecten les persones que lideren l'esforç de canvi.
- Anticipen noves oportunitats i desafiaments que sorgeixen del canvi.
- Van estar involucrats en la planificació i la implementació.
- Creuen que el canvi conduirà a un benefici personal.
- Els agrada i gaudeixen l'emoció del canvi.
Condicions Bàsiques per al Canvi
CANVI: Comunicació (ordre formal), Formació, Instruments, Recursos, Interès, Voler (Acompanyament), (Preparació), Capacitat per (saber per poder).
Facilitadors Segons Tejada (1998)
- Treballar amb voluntaris.
- No desgastar-se en els preparatius.
- Tenir en compte les resistències.
- Proposar compromisos de durada limitada.
- Proposar objectius concrets/precisos.
- Obtenir l’adhesió dels responsables institucionals.
- Acceptar la negociació de la innovació (no a qualsevol preu).
- Aportar suport intern i extern durant el procés.
- Proposar implicats en la formació contínua (entre iguals, centre) sobre la pràctica.
- Ajudar a la teorització de la pràctica.
Estratègies per Reduir Resistències
- Principi: La unitat de canvi és el centre i els seus components.
- Característiques de la intervenció:
- Col·laboració-cooperació.
- Acció conjunta.
- Context d’autonomia.
- Participació-implicació de tothom.
- Factors a tenir en compte en el disseny:
- El destinatari de l’acció és el mateix grup.
- Integrar els resistents en grups innovadors.
- Innovació impersonalitzada.
- Presa de decisions col·laborativa (implicació).
- Valorar els aspectes positius de la innovació.
Condicions del Canvi: Accions Combinades
Èxit de la innovació - Compromís institucional - Avaluació - Incentius - Recursos - Experiències d’innovació - Referents - Formació del professorat.