La Innovació: Conceptes, Tipus i Estratègies Clau per a Empreses
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,37 KB
La Innovació: Concepte i Evolució Històrica
Sempre parlem d'innovació. La relacionem amb el creixement econòmic i el benestar social.
Autors Clau en la Teoria de la Innovació
Per conèixer la història i evolució de la innovació, s'han seleccionat diferents autors clau:
- Adam Smith: Genera creixement econòmic a través de la divisió i especialització del treball.
- Joseph Schumpeter: Per al desenvolupament econòmic, cal un empresari innovador, enfocat al benefici i al desenvolupament de les condicions existents. Dins la seva teoria:
- Distingeix entre innovació i invenció.
- Michael E. Porter: Destaca la relació entre innovació i competitivitat.
- Les empreses han de posar barreres d'entrada al seu negoci per mantenir l'avantatge competitiu.
- Gary Hamel: Parla de la innovació conceptual del negoci.
- Capacita per idear conceptes de negoci radicalment diferents.
- O noves maneres de diferenciar els existents.
Definició d'Innovació
Un producte nou o millorat que es diferencia significativament dels productes o processos previs de la unitat institucional (empresa).
- S'ha posat a disposició de potencials persones usuàries (producte).
- S'ha implementat en la unitat institucional (procés).
Tipus d'Innovació
Innovació Segons l'Àrea de Millora
Segons l'àrea de millora, diferenciem:
- Innovació de producte: Es realitza en un bé o servei nou o millorat.
- Exemple: Una novetat en el producte.
- Innovació de procés: S'innova en:
- Elaboració del producte (Ex: ús de materials sostenibles).
- Distribució i logística (Ex: canvi en l'estructura del magatzem).
- Màrqueting, venda i servei postvenda (Ex: millora del servei postvenda).
- Sistemes d'informació i comunicació (Ex: millora del sistema informàtic de l'empresa).
- Administració i gestió (Ex: creació de nous departaments o combinació de teletreball/presencialitat).
- Desenvolupament de productes i processos (Ex: inclusió de nova tecnologia d'IA).
Innovació Segons la Magnitud de l'Impacte
- Innovació radical: Són productes o processos nous que generen un punt d'inflexió.
- Exemple: Una tecnologia nova que abans no existia, com el comerç online.
- Innovació incremental: Són petites modificacions o millores.
- Afegeix o substitueix part del producte.
- Exemple: Un envàs amb nou material reciclat.
Innovació Segons el Sector Afectat
- Innovació tecnològica: Creen noves tecnologies o una nova combinació de tecnologies existents.
- Exemple: El codi QR.
- Innovació social: Canvis radicals en el sistema social, per donar resposta a una problemàtica social.
- Exemple: Iniciatives per donar resposta al canvi climàtic.
- Innovació educativa: Incorporació de pràctiques o estratègies per millorar l'aprenentatge.
- Exemple: Treballar en grups.
Patents i Protecció de la Innovació
Hi ha diferents maneres de protegir la investigació i l'activitat, mitjançant els drets de propietat industrial i intel·lectual.
- Dins els drets de propietat industrial, tenim les patents.
- Una patent és un títol que reconeix el dret a explotar en exclusiva la invenció patentada.
- Impedeix a tercers la fabricació, venda o utilització sense el consentiment del titular.
Estratègies d'Innovació Empresarial
Una estratègia és un pla que segueixen les empreses per aconseguir objectius a llarg termini.
Les estratègies que apliquen les empreses estan relacionades amb la innovació i la inversió en R+D.
R+D = Recerca i Desenvolupament
Podem triar entre les següents estratègies:
- Estratègia ofensiva o de líder tecnològic: Consisteix a introduir permanentment nous productes o processos.
- Permet accedir a nous mercats.
- Suposa un alt cost d'inversió en R+D.
- Estratègia defensiva o de seguidor tecnològic: Segueix el líder tecnològic i reacciona en poc temps.
- Té capacitats per invertir en R+D, però també crea acords de llicència i patents.
- L'empresa millora el disseny i els errors de la competència.
- Estratègia imitativa: No vol destacar, sinó que imita altres empreses i crea un avantatge competitiu (Ex: baixar el preu).
- Estratègia oportunista o de nínxol: Analitza els punts febles de la competència i se centra en una part del mercat on és més forta.
- Estratègia dependent: Típica de les PIMES que no poden invertir en R+D.
- Tenen relacions estables i duradores amb altres empreses.
- Estratègia tradicional: Es basa a fer sempre el mateix o de la mateixa manera.
- Només canvia si el mercat o el client modifiquen les seves preferències.