La Innovació: Conceptes, Tipus i Estratègies Clau per a Empreses

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,37 KB

La Innovació: Concepte i Evolució Històrica

Sempre parlem d'innovació. La relacionem amb el creixement econòmic i el benestar social.

Autors Clau en la Teoria de la Innovació

Per conèixer la història i evolució de la innovació, s'han seleccionat diferents autors clau:

  • Adam Smith: Genera creixement econòmic a través de la divisió i especialització del treball.
  • Joseph Schumpeter: Per al desenvolupament econòmic, cal un empresari innovador, enfocat al benefici i al desenvolupament de les condicions existents. Dins la seva teoria:
    • Distingeix entre innovació i invenció.
  • Michael E. Porter: Destaca la relació entre innovació i competitivitat.
    • Les empreses han de posar barreres d'entrada al seu negoci per mantenir l'avantatge competitiu.
  • Gary Hamel: Parla de la innovació conceptual del negoci.
    • Capacita per idear conceptes de negoci radicalment diferents.
    • O noves maneres de diferenciar els existents.

Definició d'Innovació

Un producte nou o millorat que es diferencia significativament dels productes o processos previs de la unitat institucional (empresa).

  • S'ha posat a disposició de potencials persones usuàries (producte).
  • S'ha implementat en la unitat institucional (procés).

Tipus d'Innovació

Innovació Segons l'Àrea de Millora

Segons l'àrea de millora, diferenciem:

  • Innovació de producte: Es realitza en un bé o servei nou o millorat.
    • Exemple: Una novetat en el producte.
  • Innovació de procés: S'innova en:
    • Elaboració del producte (Ex: ús de materials sostenibles).
    • Distribució i logística (Ex: canvi en l'estructura del magatzem).
    • Màrqueting, venda i servei postvenda (Ex: millora del servei postvenda).
    • Sistemes d'informació i comunicació (Ex: millora del sistema informàtic de l'empresa).
    • Administració i gestió (Ex: creació de nous departaments o combinació de teletreball/presencialitat).
    • Desenvolupament de productes i processos (Ex: inclusió de nova tecnologia d'IA).

Innovació Segons la Magnitud de l'Impacte

  • Innovació radical: Són productes o processos nous que generen un punt d'inflexió.
    • Exemple: Una tecnologia nova que abans no existia, com el comerç online.
  • Innovació incremental: Són petites modificacions o millores.
    • Afegeix o substitueix part del producte.
    • Exemple: Un envàs amb nou material reciclat.

Innovació Segons el Sector Afectat

  • Innovació tecnològica: Creen noves tecnologies o una nova combinació de tecnologies existents.
    • Exemple: El codi QR.
  • Innovació social: Canvis radicals en el sistema social, per donar resposta a una problemàtica social.
    • Exemple: Iniciatives per donar resposta al canvi climàtic.
  • Innovació educativa: Incorporació de pràctiques o estratègies per millorar l'aprenentatge.
    • Exemple: Treballar en grups.

Patents i Protecció de la Innovació

Hi ha diferents maneres de protegir la investigació i l'activitat, mitjançant els drets de propietat industrial i intel·lectual.

  • Dins els drets de propietat industrial, tenim les patents.
  • Una patent és un títol que reconeix el dret a explotar en exclusiva la invenció patentada.
  • Impedeix a tercers la fabricació, venda o utilització sense el consentiment del titular.

Estratègies d'Innovació Empresarial

Una estratègia és un pla que segueixen les empreses per aconseguir objectius a llarg termini.

Les estratègies que apliquen les empreses estan relacionades amb la innovació i la inversió en R+D.

R+D = Recerca i Desenvolupament

Podem triar entre les següents estratègies:

  • Estratègia ofensiva o de líder tecnològic: Consisteix a introduir permanentment nous productes o processos.
    • Permet accedir a nous mercats.
    • Suposa un alt cost d'inversió en R+D.
  • Estratègia defensiva o de seguidor tecnològic: Segueix el líder tecnològic i reacciona en poc temps.
    • Té capacitats per invertir en R+D, però també crea acords de llicència i patents.
    • L'empresa millora el disseny i els errors de la competència.
  • Estratègia imitativa: No vol destacar, sinó que imita altres empreses i crea un avantatge competitiu (Ex: baixar el preu).
  • Estratègia oportunista o de nínxol: Analitza els punts febles de la competència i se centra en una part del mercat on és més forta.
  • Estratègia dependent: Típica de les PIMES que no poden invertir en R+D.
    • Tenen relacions estables i duradores amb altres empreses.
  • Estratègia tradicional: Es basa a fer sempre el mateix o de la mateixa manera.
    • Només canvia si el mercat o el client modifiquen les seves preferències.

Entradas relacionadas: