Iniciació Esportiva Infantil: Guia Completa de Joc i Desenvolupament
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,04 KB
La Iniciació Esportiva: Conceptes Clau
Tipus de Joc en la Iniciació Esportiva
- Joc de llibertat: Espontani, variat, sense normes fixes.
- Joc simbòlic: Fomenta la imaginació i la transformació de la realitat.
- Joc imitatiu: Permet conèixer la realitat mitjançant l'observació i la repetició de conductes.
- Joc de regles: Desenvolupa la comprensió de normes, la disciplina i la cooperació.
Definició i Objectius de la Iniciació Esportiva
La iniciació esportiva és la introducció dels infants als esports d'adults, adaptats a la seva edat. Ha d'evitar l'especialització precoç i la competitivitat excessiva.
Factors Clau en la Iniciació Esportiva:
- Maduresa física i desenvolupament corporal dels infants.
- Experiència i coneixements previs.
- Motivació personal i influències ambientals.
Objectius del Joc en la Iniciació Esportiva:
- Desenvolupament corporal integral.
- Foment de valors com la responsabilitat, la solidaritat i el respecte.
- Motivació per a la pràctica esportiva: Fa que l'infant vulgui regles i reptes més complexos.
- Iniciació als diferents esports: Ofereix una visió general de diverses activitats esportives i permet descobrir les preferències i aptituds de cada infant.
Jocs Esportius i Pre-esportius
- Jocs pre-esportius: Activitats amb elements bàsics d'un esport (moviments, patrons motors, normes senzilles).
- Jocs esportius: Més tècnics i reglamentats, poden derivar en la pràctica esportiva competitiva.
Objectiu comú: Acostar l'infant als diferents esports per tal que experimenti i trobi la disciplina que més li agradi, introduint-los en el món de l'esport de competició, aprenent conceptes bàsics i coneixent les regles fonamentals.
Fases de l'Aprenentatge Esportiu
L'aprenentatge esportiu es divideix en tres fases:
- Fase d'iniciació (6-7 anys): Millorar la motricitat. Es prioritza la vivència i la varietat d'experiències motrius.
- Fase de desenvolupament: S'introdueixen tècniques i tàctiques bàsiques de l'esport. L'aprenentatge s'adapta a les característiques individuals.
- Fase de perfeccionament: Es busca el domini tècnic i tàctic per augmentar el rendiment. Cal fer correccions precises per millorar la qualitat de l'execució.
Pluridisciplinarietat vs. Especialització Precoç
Pluridisciplinarietat:
- Millora de les capacitats físiques generals.
- Més motivació i possibilitat de triar posteriorment un esport que encaixi millor.
- Pot dificultar la millora específica en un esport concret.
- El rendiment immediat pot ser inferior.
Especialització Precoç:
- Busca millorar el rendiment en una disciplina específica.
- Pot provocar manca de motivació.
- Fatiga mental i física per repetició excessiva.
- Limita el desenvolupament motriu global.
Parts de la Sessió Esportiva
- Part inicial: Informació de la sessió.
- Escalfament: Jocs suaus i divertits, no requereixen gran concentració, moviments globals (ex: joc de fer grups).
- Part principal: Assolir els objectius motors i tècnics de la sessió, amb intensitat moderada o alta (ex: tirar la corda).
- Part final: Tornar a la calma i comentaris de la sessió, joc tranquil.
Exemple: Atletisme en la Iniciació
Organització per equips de 4-5 atletes: Cada atleta farà dues proves: la primera la podrà escollir (una prova diferent per cada jugador d'un mateix equip) i l'altra se sortejarà.
5 Proves Individuals:
- Carrera 10x10
- Salt lateral en 20 segons
- Salt de longitud aturats
- Llançament de pilota medicinal
- Llançament de javelina
- Relleus
Recursos i Capacitats en l'Esport
Espais de Pràctica Esportiva
- Espais oberts: Estables o inestables, naturals o artificials.
- Espais tancats.
Materials Esportius
Tipus de Materials segons la seva Utilització:
- Convencionals (equipament): Pilotes, cordes, espatlleres, bancs suecs, etc.
- No convencionals (mitjans alternatius): Mocadors, caixes, tubs, etc.
Tipus de Materials segons la seva Mobilitat:
- Mòbils: Es poden moure fàcilment (ex: pilota).
- Fixos: Instal·lació permanent (ex: espatllera).
Tipus de Materials segons el seu Ús:
- Individuals: Per a una sola persona (ex: bici estàtica o cinta de córrer).
- Col·lectius: Compartits (ex: pilota).
Metodologia d'Aprenentatge
Principis metodològics:
- De fàcil a difícil.
- De conegut a nou.
- De poca complexitat coordinativa a gran complexitat.
Coordinació Motora
La coordinació motora és la capacitat que permet organitzar, controlar i adaptar els moviments per fer activitats motores amb eficàcia.
Depèn de:
- La recepció i processament de la informació sensorial.
- El control dels grups musculars implicats en el moviment.
Coordinació General i Esquemes Motors de Base:
Com més gran i més ric és el repertori d'esquemes motors de base, més habilitats es podran desenvolupar correctament. Hi ha tres grups d'esquemes motors de base:
- De desplaçament: Caminar, rodolar, trepar.
- De llançament i recepció: Llançar, rebre, colpejar.
- De salts: Llargada, obstacles, etc.
Equilibri:
Capacitat de controlar el centre de gravetat.
- Equilibri estàtic: Estar sobre una cama.
- Equilibri dinàmic: Caminar per una biga.
Orientació Espacial:
Capacitat de situar-se i orientar-se en l'espai a partir d'estímuls externs.
Jocs de Diferenciació Espai-Temps:
Permeten calcular distància i temps (ex: rebre una pilota llarga).
Capacitats Físiques Bàsiques
Força:
- Força ràpida: Alta intensitat i poca durada (ex: saltar a corda).
- Força resistència: Duració i repetició (ex: anar en bici).
En edats escolars és millor centrar-se en la força ràpida, ja que és més adequada i motivadora.
Velocitat:
- Velocitat de reacció: Tocar i parar en espais petits.
- Velocitat de desplaçament: Curses de 30 m.
- Velocitat-resistència: Curses de 40 m, relleus.
Cal que les activitats siguin molt intenses però curtes, per evitar la fatiga.
Resistència:
Poca intensitat, però més durada (millora cardiorespiratòria), participació contínua. Ex: Relleus en distàncies llargues.
Flexibilitat:
Mobilització notable de les articulacions, canviar de jocs. Jocs amb parelles amb moviments amplis.
Tipus d'Esports segons la Interacció
Esports Individuals:
El resultat depèn del rendiment personal. És important la condició física i tàctica individual.
- Sense adversari: En un medi estable o inestable, sense confrontació directa.
- Amb adversari: Enfrontament directe. Pot haver-hi contacte físic (ex: judo) o ús d'implement (ex: tennis, esgrima). La dificultat depèn de la pròpia qualitat i de l'adversari.
Esports Col·lectius:
- Espai comú: Contacte i oposició directa.
- Espai no comú: No hi ha contacte físic directe.
És important la tàctica col·lectiva (ofensiva i defensiva).
Gimnàstica Artística: Eixos de Moviment
Moviments basats en salts, girs i equilibri.
- Eix longitudinal: Girs sobre el propi cos.
- Eix transversal: Horitzontal de costat a costat (ex: tomba enrere).
- Eix anteroposterior: Horitzontal de davant a darrere (ex: roda).
Consideracions Finals sobre la Iniciació Esportiva
La iniciació esportiva implica la pràctica de jocs amb bases similars a les de les diferents modalitats esportives, per tal que els infants es familiaritzin amb les regles i habilitats més bàsiques de l'esport.
Característiques a considerar en infants:
- Poca força.
- Entre 5 i 9 anys: desenvolupament del moviment humà.
- Entre 5 i 10 anys: capacitats de propiocepció.
- Poca atenció sostinguda.