Iniciació a l'Esport: Fonaments, Entrenament i Aprenentatge

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,4 KB

Iniciació a l'Esport: Fonaments i Aprenentatge

Iniciació (conèixer esports i començar a desenvolupar la motricitat). Fonaments (aprendre i divertir-se). Aprendre a entrenar (saber què és i els sacrificis que comporta, per entrenar, per competir, per guanyar).

Habilitats Fonamentals

Habilitat motriu fonamental (totes les habilitats en desplaçament, equilibri, sense cap gest esportiu en específic). Habilitat esportiva fonamental (habilitats que es poden utilitzar en un o varis esports). Habilitat esportiva específica (habilitats en un moviment o gest esportiu d'un esport en específic).

Preesport i Miniesport

Preesport (treballa habilitats esportives i motrius fonamentals, proposa que els nens siguin capaços de realitzar petites adaptacions a l'esport amb una iniciació correcta. Prioritzar el procés abans que la finalitat. A través de jocs, material auxiliar i no convencional, treballar aspectes bàsics de diferents modalitats esportives, facilita l'aprenentatge futur).

Miniesport (reglament adaptat al perfil de l'esportista, és l'esport el que s'adapta, el nen esdevé jugador. Interessant combinar amb altres miniesports per la riquesa motriu, material adaptat).

Disseny Bàsic de la Sessió

Disseny bàsic de sessió: Pla de sessió (intencions del professor, activitat proposada, consideracions metodològiques). Moment de trobada (part inicial d'activació, part central, part final), moment de comiat, acció d'observació (reflexionar sobre la sessió, valorar què no i què sí faig a la següent sessió), reflexió i replantejament (què faig per millorar).

Sempre està bé demostrar, no importa combinar canals de comunicació, interacció socioafectiva (parelles i canvis constants).

Principis Didàctics i d'Aprenentatge

Principis didàctics: Rendiment com a mitjà (optimització del procés quan s'adapten les coses a les teves característiques, adaptacions de tasques a l'individu, principi de l'èxit (com a entrenador he de fomentar com és l'èxit i també la derrota), principi de l'autonomia en el rendiment (autoconfiança, ex: esportistes han de ser autònoms al prendre decisions, si fallo un triple he de saber tenir confiança i tornar a tirar, no tallar-me perquè em cau una bronca de l'entrenador).

Joc com a mitjà (es poden fer a totes les edats, ensenyar a través de jocs, hi ha d'haver intencionalitat i saber per què es fa).

Principis d'aprenentatge (l'alumne és el centre d'aprenentatge i no el protagonista, l'aprenentatge és de naturalesa social, les emocions són part integral de l'aprenentatge, si hi ha emoció hi ha més i millor aprenentatge, s'han de tenir en compte les diferències individuals, l'esforç és essencial, l'avaluació contínua afavoreix l'aprenentatge).

Estratègies en la Pràctica

Estratègies en la pràctica (Global pura: aplicació d'estratègia global, execució total de la proposta com un partit de bàsquet. Global amb polarització de l'atenció, es centra l'atenció a una acció del joc, per exemple, joc de 10 passes. Amb modificació de la situació real: modifica dimensions reglament minitenis. Analítica pura: es comença per la part important de l'esport, per exemple, a tennis donar-li a la bola. Analítica progressiva: dividir el moviment i anar sumant-les. Analítica seqüencial: analitzar el gest per parts ordenades però sense repetir l'anterior).

Mixte: combina global i analítica, per exemple, fem un partit, corregim alguna cosa i tornem a global per veure si s'apliquen les correccions.

Estils d'Ensenyament

Estils d'ensenyament: Reproducció de models (menys autonomia de l'alumne): comandament directe, assignació de tasques, ensenyança recíproca, autoavaluació, ensenyança per nivells. Descobriment (més autonomia): descobriment guiat, resolució de problemes, disseny de l'alumne.

Con d'Aprenentatge d'Edgar Dale

Con d'aprenentatge d'Edgar Dale: de més a menys recordem: 90% diem i fem, 70% diem, 50% escoltem i veiem, 30% veiem, 20% escoltem, 10% llegim.

Real -> participativa -> visual -> verbal

Riscos de la Iniciació Esportiva

Riscos de la iniciació esportiva: estrès que genera la importància de la victòria, augment de la violència, pressió sobre joves talents, falta d'iniciativa personal en el joc, sobreentrenament i competicions.

Entradas relacionadas: