Iniciació als esports d'equip: guia metodològica

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 5 KB

Introducció als esports d'equip

Característiques dels esports d'equip

Esport, situació motriu caracteritzada per acció motriu, competició reglada i institucionalització. Els esports es basen en habilitats motrius específiques on es lluita per un espai i el control.

Elements comuns en esports d'equip

  1. La tècnica
    1. Habilitats motrius bàsiques (desplaçaments): habilitats motrius que es realitzen amb el propi cos.
    2. Destreses motrius bàsiques (llançament, recepció, impacte, conducció): impliquen la manipulació d'objectes.
  2. Habilitats motrius específiques: La tàctica (individual i col·lectiva), preparació física, preparació psicològica i jugador intel·ligent.

Mètode de treball

Definicions clau

  • Aprendre: adquirir coneixement d'alguna cosa.
  • Aprenentatge: acció d'aprendre un art o ofici. S'ha de saber què saben els alumnes i començar pel més bàsic.
  • Ensenyament: sistema i mètode de donar instrucció.
  • Metodologia: manera d'obrar o procedir. Pot ser analítica (passa del tot a les parts treballant de forma separada la tècnica, tàctica) i sintètica (passa de les parts al tot, treball de forma global).

Aplicació de metodologies als esports

Objectius

Trobar un sistema metodològic idoni, definir prioritats i agrupar esports d'equip en iniciació.

Les tasques en esports d'equip

Característiques de les tasques

Espai, temps, velocitat, presa de decisions, contacte físic...

Fases de les tasques

  • Percepció i anàlisi de la situació
  • Presa de decisions
  • Execució

Factors de progressió i seqüenciació de les tasques

  1. Progressió
  2. Seqüenciació: la tàctica és el principal factor que haurien de contenir les tasques en una iniciació esportiva.

Activitats en esports d'equip

Tasques relacionades per un mateix objectiu. 3 tipus: partits, jocs i exercicis.

Els partits: joc real adaptat

  1. Joc adaptat al nivell de l'aprenent.
  2. Aplicació de regles de joc ha de ser progressiva.
  3. Manipular el reglament per aconseguir un objectiu.
  4. Equips equilibrats.
  5. Molt convenient utilitzar partits com a avaluació.

Aparició de problemes en els partits

  1. Joc monopolitzat per uns quants jugadors. Solucions: tots els jugadors passen la pilota abans de xutar, un jugador no pot marcar 2 gols, no es pot botar ni passar la pilota.
  2. Es perden moltes pilotes. Solucions: si cau la pilota a terra, pilota per l'altre equip, 8 passades mínim abans de xutar a porteria, equip atacant en superioritat.
  3. El joc és lent. Solucions: no botar la pilota, 8 passades màxim per llançar, si es marca en menys de 5 passes es segueix atacant.
  4. No es fan desmarcades de recolzament. Solucions: 2 jugadors sempre darrere de la pilota, no es poden fer + de 2 passades cap endavant.
  5. L'activitat física no es valora. Solucions: interceptar la pilota val un gol, si la pilota toca a terra canvia l'equip que té la possessió.

Els jocs

Acció lliure per gaudir del lleure sotmesa a unes regles que es poden modificar.

Els exercicis

Millor forma d'aïllar un objectiu quan no s'assoleix amb un joc o partit.

L'entrenador en esports d'equip

Principis bàsics de la iniciació

  1. L'interès pel jugador ha d'estar sempre en primer lloc.
  2. L'entrenador es guanya el respecte donant exemple.
  3. Mantenir la motivació.
  4. Preocupar-se per la forma de relacionar-se amb els altres (verbal i no verbal).
  5. Aprofundir en el coneixement del nostre esport i camps propers.
  6. Estar preparat per anticipar-se als problemes.

Actuació de l'entrenador referent a la sessió

  1. Abans de començar la sessió, preparar activitats, material i pensar en el treball que es farà.
  2. Durant la sessió, posada en acció de forma ràpida, implicar-se en les accions i control del temps de participació individual.
  3. Després de la sessió, analitzar el que ha succeït i pensar en les modificacions que haurem de fer.

La sessió d'entrenament

Conjunt d'activitats que proposem als nostres jugadors.

Objectiu de la sessió

Millora d'algun aspecte.

Contingut de la sessió

Activitats plantejades a la sessió.

Divisió de la sessió

  1. Inici (5-10 minuts): exercici senzill o activitat en forma de joc, no cal que sigui físic.
  2. Activitat principal (40-50 minuts): part on s'assoleixen els objectius, es pot fer la part de l'exercici i joc adaptat o partit.
  3. Final (5-10 minuts): part en la qual els jugadors reflexionen sobre el que s'ha fet.

Entradas relacionadas: