Informació i Documentació en l'Era Digital: Claus i Evolució

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,94 KB

Informació i Documentació a la Societat Actual

Per què és important la documentació i gestió de la informació?

La importància de la documentació i la gestió de la informació per als professionals rau en diversos factors clau:

  • L'impacte de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) i la consolidació de la societat xarxa han generat dues crisis significatives: una econòmica i una de transformació del sector professional.
  • La necessitat de formar-se i informar-se contínuament utilitzant les TIC és fonamental.

Perfils Professionals en l'Era Digital

Alguns dels perfils professionals emergents o transformats són:

  1. Planificador de mitjans (social media planner)
  2. Responsable de reputació en línia (community manager)
  3. Expert SEM (Search Engine Marketing)
  4. Expert SEO (Search Engine Optimization)
  5. Analista Web
  6. Arquitecte de la informació digital
  7. Gestor de continguts

En comú: Aquests professionals gestionen el flux d'informació de l'empresa i el procés de comunicació, i dominen les tecnologies digitals.

Què és la Documentació?

La documentació és una disciplina científica fonamentada en l'emmagatzematge, recopilació i anàlisi de la informació en formats diversos, amb l'objectiu de fer-la accessible i utilitzable.

La Documentació en els Mitjans de Comunicació

En el context dels mitjans de comunicació (MC), la documentació compleix funcions essencials:

  1. Producció d'informació d'actualitat.
  2. Increment de la qualitat dels continguts.
  3. Millora de l'emmagatzematge i la recuperació de la informació.
  4. Augment de la difusió i la reutilització de la informació.

Aplicacions Específiques:

  • Periodisme:
    • Implícitament: contrastar informació.
    • Explícitament: elaborar informació documentada.
  • Publicitat i Comunicació Audiovisual (CAV):
    • Identificació del target (públic objectiu).
    • Selecció estratègica de mitjans.

Evolució de la Informació a la Societat

La manera de gestionar i transmetre la informació ha evolucionat significativament:

  1. Tradició oral: Basada en la memòria per transmetre fets històrics, creences religioses, etc.
  2. L'alfabet: Va permetre la fixació i transmissió escrita del coneixement.
  3. La impremta: Va suposar una revolució amb:
    • Accés més ampli a la informació (democratització).
    • Reducció de costos en la transmissió d'informació.
    • Multiplicació dels lectors (augment de l'alfabetització).
    • Desenvolupament del sector editorial.
  4. Internet i la Web: La World Wide Web (WWW) va facilitar la consulta d'arxius d'hipertext a escala global.
  5. Web 2.0 o Web Social:
    • El Web 1.0 (anys 90) va sorgir durant el boom de la informació i la tecnologia, amb un model més unidireccional.
    • El Web 2.0 desdibuixa les figures tradicionals d'emissor i receptor, generant una infraestructura participativa on la societat crea i comparteix nous continguts.

Característiques Principals del Web 2.0

  • Transformació del públic passiu (Web 1.0) a usuari actiu i creador.
  • Possibilitat de crear i participar en comunitats en línia.
  • Els internautes tenen més control i decideixen com volen accedir i consumir la informació.

Eines i Exemples del Web 2.0

Alguns exemples inclouen:

  • Blogs i microblogs (com Twitter, amb gran potencial com a Mitjans de Comunicació, MDC).
  • RSS (Really Simple Syndication): Permet subscriure's a continguts i rebre actualitzacions automàticament ("la informació ve a nosaltres").
  • Eines per compartir documents (Ex: Google Docs, Dropbox).
  • Etiquetatge social i gestors de favorits (Ex: Delicious, Pocket).

Curació de Continguts

La curació de continguts és una estratègia, sovint vinculada al màrqueting, que consisteix a cercar, seleccionar, filtrar, organitzar i compartir continguts rellevants sobre un tema específic, en funció dels objectius d'una empresa o individu.

La Revolució Digital i les seves Implicacions

La revolució digital ha transformat la gestió de la informació:

  1. Facilitat per emmagatzemar grans volums d'informació des d'ordinadors personals (PC) i altres dispositius.
  2. La informació és més fàcil de trobar gràcies als cercadors i sistemes d'organització.
  3. La societat en general genera més volum d'informació que els professionals i les institucions tradicionals.
  4. La informació digital és inherentment flexible, permetent la modificació, la còpia i la interacció (atorgant un paper actiu a l'usuari).

Evolució de l'Estructura Social

La societat ha passat per diverses etapes evolutives:

  1. Societat agrícola
  2. Societat industrial
  3. Societat de serveis
  4. Societat de la informació
  5. Societat del coneixement

Aquestes dues darreres són crucials en el context actual:

  • Societat del Coneixement (concepte dels anys 60): Es caracteritza perquè el coneixement es comparteix i s'utilitza com a motor per al desenvolupament humà i social.
  • Societat de la Informació (concepte dels anys 70): Emergeix amb la implantació massiva de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC). La informació esdevé un element central.

En la pràctica, informació i coneixement són els motors interrelacionats de la societat contemporània.

Economia de la societat informacional: Es basa en la generació de coneixement i el processament eficient de la informació. L'objectiu és generar i processar informació per convertir-la en coneixement aplicable i valuós.

Definicions Clau: Dades, Informació i Coneixement

  • Dades: Són representacions simbòliques (números, lletres, signes) de fets, atributs o esdeveniments, que per si soles poden no tenir un significat complet o ser fàcilment interpretables. Són la matèria primera.
  • Informació: Són dades que han estat organitzades, processades, estructurades i presentades dins d'un context, de manera que adquireixen significat i són útils per a qui les rep.
  • Coneixement: És la informació que ha estat interpretada, assimilada, contextualitzada i combinada amb l'experiència prèvia. Permet comprendre, prendre decisions fonamentades i actuar de manera efectiva.

Entradas relacionadas: