Informació i Documentació en l'Era Digital: Claus i Evolució
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,94 KB
Informació i Documentació a la Societat Actual
Per què és important la documentació i gestió de la informació?
La importància de la documentació i la gestió de la informació per als professionals rau en diversos factors clau:
- L'impacte de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) i la consolidació de la societat xarxa han generat dues crisis significatives: una econòmica i una de transformació del sector professional.
- La necessitat de formar-se i informar-se contínuament utilitzant les TIC és fonamental.
Perfils Professionals en l'Era Digital
Alguns dels perfils professionals emergents o transformats són:
- Planificador de mitjans (social media planner)
- Responsable de reputació en línia (community manager)
- Expert SEM (Search Engine Marketing)
- Expert SEO (Search Engine Optimization)
- Analista Web
- Arquitecte de la informació digital
- Gestor de continguts
En comú: Aquests professionals gestionen el flux d'informació de l'empresa i el procés de comunicació, i dominen les tecnologies digitals.
Què és la Documentació?
La documentació és una disciplina científica fonamentada en l'emmagatzematge, recopilació i anàlisi de la informació en formats diversos, amb l'objectiu de fer-la accessible i utilitzable.
La Documentació en els Mitjans de Comunicació
En el context dels mitjans de comunicació (MC), la documentació compleix funcions essencials:
- Producció d'informació d'actualitat.
- Increment de la qualitat dels continguts.
- Millora de l'emmagatzematge i la recuperació de la informació.
- Augment de la difusió i la reutilització de la informació.
Aplicacions Específiques:
- Periodisme:
- Implícitament: contrastar informació.
- Explícitament: elaborar informació documentada.
- Publicitat i Comunicació Audiovisual (CAV):
- Identificació del target (públic objectiu).
- Selecció estratègica de mitjans.
Evolució de la Informació a la Societat
La manera de gestionar i transmetre la informació ha evolucionat significativament:
- Tradició oral: Basada en la memòria per transmetre fets històrics, creences religioses, etc.
- L'alfabet: Va permetre la fixació i transmissió escrita del coneixement.
- La impremta: Va suposar una revolució amb:
- Accés més ampli a la informació (democratització).
- Reducció de costos en la transmissió d'informació.
- Multiplicació dels lectors (augment de l'alfabetització).
- Desenvolupament del sector editorial.
- Internet i la Web: La World Wide Web (WWW) va facilitar la consulta d'arxius d'hipertext a escala global.
- Web 2.0 o Web Social:
- El Web 1.0 (anys 90) va sorgir durant el boom de la informació i la tecnologia, amb un model més unidireccional.
- El Web 2.0 desdibuixa les figures tradicionals d'emissor i receptor, generant una infraestructura participativa on la societat crea i comparteix nous continguts.
Característiques Principals del Web 2.0
- Transformació del públic passiu (Web 1.0) a usuari actiu i creador.
- Possibilitat de crear i participar en comunitats en línia.
- Els internautes tenen més control i decideixen com volen accedir i consumir la informació.
Eines i Exemples del Web 2.0
Alguns exemples inclouen:
- Blogs i microblogs (com Twitter, amb gran potencial com a Mitjans de Comunicació, MDC).
- RSS (Really Simple Syndication): Permet subscriure's a continguts i rebre actualitzacions automàticament ("la informació ve a nosaltres").
- Eines per compartir documents (Ex: Google Docs, Dropbox).
- Etiquetatge social i gestors de favorits (Ex: Delicious, Pocket).
Curació de Continguts
La curació de continguts és una estratègia, sovint vinculada al màrqueting, que consisteix a cercar, seleccionar, filtrar, organitzar i compartir continguts rellevants sobre un tema específic, en funció dels objectius d'una empresa o individu.
La Revolució Digital i les seves Implicacions
La revolució digital ha transformat la gestió de la informació:
- Facilitat per emmagatzemar grans volums d'informació des d'ordinadors personals (PC) i altres dispositius.
- La informació és més fàcil de trobar gràcies als cercadors i sistemes d'organització.
- La societat en general genera més volum d'informació que els professionals i les institucions tradicionals.
- La informació digital és inherentment flexible, permetent la modificació, la còpia i la interacció (atorgant un paper actiu a l'usuari).
Evolució de l'Estructura Social
La societat ha passat per diverses etapes evolutives:
- Societat agrícola
- Societat industrial
- Societat de serveis
- Societat de la informació
- Societat del coneixement
Aquestes dues darreres són crucials en el context actual:
- Societat del Coneixement (concepte dels anys 60): Es caracteritza perquè el coneixement es comparteix i s'utilitza com a motor per al desenvolupament humà i social.
- Societat de la Informació (concepte dels anys 70): Emergeix amb la implantació massiva de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC). La informació esdevé un element central.
En la pràctica, informació i coneixement són els motors interrelacionats de la societat contemporània.
Economia de la societat informacional: Es basa en la generació de coneixement i el processament eficient de la informació. L'objectiu és generar i processar informació per convertir-la en coneixement aplicable i valuós.
Definicions Clau: Dades, Informació i Coneixement
- Dades: Són representacions simbòliques (números, lletres, signes) de fets, atributs o esdeveniments, que per si soles poden no tenir un significat complet o ser fàcilment interpretables. Són la matèria primera.
- Informació: Són dades que han estat organitzades, processades, estructurades i presentades dins d'un context, de manera que adquireixen significat i són útils per a qui les rep.
- Coneixement: És la informació que ha estat interpretada, assimilada, contextualitzada i combinada amb l'experiència prèvia. Permet comprendre, prendre decisions fonamentades i actuar de manera efectiva.