Influència de Van Gogh i Munch en l'Art Modern

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,85 KB

Vincent Van Gogh

Inicis i Influències

Vincent Van Gogh va iniciar la seva vocació artística als 27 anys després d'una profunda crisi religiosa, convençut que a través de la pintura podria portar consol a la humanitat. L'any 1886, va anar a París, on la seva pintura, influenciada pel descobriment de l'impressionisme i l'estampa japonesa, va abandonar el caràcter social i es va centrar en les possibilitats expressives del color.

Descripció Formal de l'Obra

Tant els xiprers com el cel, on apareixen onze estels brillants i una gran lluna, desperten en l'espectador una sensació inquietant de caos i de vitalitat, fruit de la utilització d'una pinzellada dinàmica i sinuosa. Aquesta sensació és reforçada pels remolins que dominen el centre de l'obra i que es contraposen a les línies verticals que projecten els xiprers i el campanar.

Temàtica

Aquesta obra fou pintada durant l'estada que Van Gogh va fer al sanatori de Saint-Rémy. Cal observar que el poble que es representa és fictici, la torre de l'església evoca clarament el seu país natal, Holanda.

Mètode i Influència (M.I)

Després d'una breu influència del puntualisme de Seurat, Van Gogh va abandonar la doctrina impressionista en favor de la utilització simbòlica del color i de la forma per mitjà d'una pinzellada gruixuda i empastada. Aquest fet el converteix en precedent d'artistes com Matisse o Vlaminck.

Edvard Munch

Inicis i Influències

Edvard Munch va abandonar la carrera d'enginyeria el 1880 per dedicar-se a la pintura. El 1885 va viatjar per primera vegada a París, on va conèixer les propostes més avantguardistes del moment. Va influir enormement sobre els pintors germànics, sobretot durant la seva estada a Alemanya, entre 1892 i 1908, any en què va caure en una depressió profunda i va ingressar en una clínica de Copenhaguen.

Descripció Formal de l'Obra

Mitjançant una línia corba i sinuosa, Munch perfila tant la figura com l'entorn natural que l'envolta. El desequilibri visual es complementa. En conjunció amb la forma i els colors, deixa a un costat la còpia mimètica de la natura per centrar-se en una visió subjectiva de l'escena.

Temàtica

L'escena no mostra una realitat objectiva sinó el reflex del món interior del personatge principal, descrit per l'artista en unes notes autobiogràfiques el 1892.

Mètode i Influència (M.I)

En aquesta pretensió de transmetre l'interior humà, el pintor es va fixar en l'obra de Van Gogh, Gauguin i Toulouse-Lautrec. La seva estètica, més aviat tètrica i pessimista, inspirada en la filosofia de Nietzsche i Kierkegaard, guarda un paral·lelisme amb les pintures negres de Goya a la Quinta del Sordo. Va ser un referent clar per a artistes com Kirchner del grup Die Brücke, representant de l'expressionisme alemany.

Entradas relacionadas: