Industrializazio garaia espainian
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en vasco con un tamaño de 5,84 KB
XIX.
Mende erditik, industrializazio-
Prozesuak (Europa osoan zehar hirien benetako Garapena orduan ematen da,bai Industriaren kokapenagatik eta bai jendetza handiak iritsi zirelako lan eta Bizibide bila) herrietako biztanleak erakarri Zituen hiri nagusietara eta hiriak ordura arte inguruan zituzten ertaroko Harresietatik kanporantz zabalduziren. Industrializazioarekin, hiriaren eta landaren arteko bereizketa lausotzen hasi Zen, ez bakarrik espazioare aldetik, Baita kulturaren, gizartearen eta ekonomiaren aldetik ere. Espazioaren aldetik, Faktore erabakigarri bat garraioen Eta bide-
Sareen garapena izan zen, bai azpiegitura berriek (errepideek, tren-geltokiek, Aireportuek,aparkalekuek) Hartzen zuten espazio fisikoagatik, bai barrutien arteko lotura errazak Espezializazio funtzionala ekarri Zuelako./Alde Zaharra gainditu zuten hirietan, klase ertainen nahiz burgesentzako zabalguneak (hauek bi ezaugarri zituzten: Bide trazaduraren erregulartasuna eta etxadien antolamendua)
sortu ziren Batetik eta bestetik, kanpoaldean, Industriaguneak eta langileentzako auzoak (gehienetak inolako antolakuntzarik Eraikiak, kalitate eta Zerbitzu apalekoak) Industrializazio aren hedapen bizkorrak eta hirien Hazkundeak ganorazko plangintza baten Premia ekarri zioten estatuari. Plangintza horren lehenengo emaitzak trena Hiriguneetara iristea eta zabalgune Proiektuak izan ziren. Horretarako, harresiak bota eta sektore berriak planifikatu Behar ziren hirigune historikoen Inguruan edota besterik gabe auzo historikoei erantsita.Hauen ezaugarririk Inportanteenak bide planoaren Erregulartasuna eta etxe sailkako antolamendua izango ziren, etxe sailak Irekiak eta lorategiz hornituak ziren,geo ixtean barne patioak geratu ziren./Ekimen Hauen ondorio dira Bartzelonako Cerdá Zabalgunea (1860), Donostiako Cortazar Zabalgunea (1863-64) edo Madrileko Salamanca auzoa (Carlos Maria de Castro, 1860) , nahiz eta hiri Gehienak badituzten egitura honetako zonaldeak. Bilbokoa 1876an onartu Zen.Hamarkada hauetako hiri hazkundearen Ondorioz, nekazal inguruetako eta hirietako egiturak bilzearen proiektua egin zen. Integrazio soziala, funtzionala eta Are ekologikoa lortzeko asmoz egindako hirigintza-
Saio bat: ArturoSoriaren Hiri lineala Madrilen (1882).Madrileko ipar-ekialdean dago 7 kmra. Hirigile Honek komunikabidebakarrean Zehar egituraturiko hiria planifikatu zuen; albo bietara familia bakarreko etxebizitza baratza txikibanarekin, Hiriko eta nekazal munduen arteko siintesia lortu asmoz, eta komunikabide Honetatik ez oso urrun,erabilpen Publikorako eraikinak kokatuko ziren. Hiri Linealaren kontzptzioa hirigintza Utopikoaren ideien ildotikzihoan; Ideia horiek, geroago, Howardek garatu zituen hiri lorategi eredu ingelesean. XX. Mendearen hasieraneraiki Ziren hiri lorategi batzuk (Malagan, Gasteizen, Bartzelonan eta Bilbon)/ Hiriko Biztanleriaren hazkunde handiak, garraioen garapenak eta zabalguneek arazoa Konpontzeko balio ezizanak, Aldirietan beste auzune batzuk sorrarazi zituen, maiz guztiz inprobisatuak. Gehienetan ez zen inolako plangintzarik XX. Mendean zehar, hirien pisua bikoiztu egin zen. Gerraondoan, 1939an Instituto Nacional de la Vivienda sortu zen.Ereakunde Honen lehen egitekoetako bat etxebizitza babestuak edo “Etxe Merkeak” Eraikitzea izan zen.1939-45 Artean, eskualde pplanak (Bilbon eta Valentzian), probintziaplanak (Gipuzkoakoa) eta aurrerago planorokorrak (Madrilen, Malagan eta Cadizen)1956an egin zuen estatuak lehen urbanizatze Legea. Handik urte batzuetara Etxebizitzako Ministerioa sortu zen. “Desarrollismo”aren garaia (1959-75) hiri Eta ekonomia hazkunderik Handieneko garaia izan zen Espainiaren historian.Garapen planak eta ondoriozko Hazkundebegetatiboak hirietako biztanleria %30 Hazarazi zuten.Hollea, Hainbeste hazi zen inmigraziogune jakin batzuetan langile biztaleriaren Etxebizitza-eskaria, non txabolismoaren Fenomenoa ere agertu baitzen. Egoera hori konpontzeko, etxebizitzzak Eraikitzeko planak garatuziren “Gizarte Premiazko” zeritzenak. Baina hiri-bazterretan auzoak sortzea Etengabeko kontua izan zendesarrollismoaren Garaian. Hala ere, hiriak modu nahasian haztea eragin zuena ez zen “baserriaren Exodoa”bakarri. Garai horretan turismoak izandako kontrolik gabeko garapenaren ondorio Hondagarriak aipatu behar Dira, Batez ere Mediterraneoko itsasbasterrean, hirigintza planik batere gabe gertatu Baitzen.60ko hamarkadan, Lurralde Antolamendurako Plan Orokorrak jarri ziren indarrean.1973an hasi zen mundu-krisiak eraikuntza Sektoreari ere eragin zion. Hemendik aurrera, 1975ko Lur Lege Berriaren ondorioz kalitatea bultzatu en Kantitatearen gainetik: azpiegiturak prestatzea,eraikuntza-dentsitateak gutxitzea Eta oro-har bizi-kalitateaz eta ingurumenaz gehiago arduratzea.Aldaketa Hauek berandu iritsi ziren, beste herrialde batzuekin alderatuta. 80Ko Hamarkadan hasi ziren hirigintza kudeatzen Eta 90eko hamarkadan, hiriak zerbitzuguneak bihurtu ziren eta aisia gero eta Leku handiagoa hartuz joan Zen, baita etekinak sortzeko baliabide isa ere.Tertziarizazioak Ere garrantzia hartu du hirigintzaren faktore gisa, funtsean. Gero eta urrunago Gaude hiriakindustriagune Ziren garaitik, eta portu edo tren jarduera handiak zituzten hiri haietatik. Iraganean industriagune izan Ziren eta gaur egun oso hondatuta dauden alde horietan guztietan, hiria Berritzeko eta birgaitzeko ekintzaestrategikoak Bideratu dira eta zerbitzugune modernoak bihur daitezen urratsak egiten ari Dira. Nolanahi ere,hirigintzak Eta tertziarizazioak ez dute oraindik industriak eragin zuen hirigintzaren Bultzada erdietsi.
Prozesuak (Europa osoan zehar hirien benetako Garapena orduan ematen da,bai Industriaren kokapenagatik eta bai jendetza handiak iritsi zirelako lan eta Bizibide bila) herrietako biztanleak erakarri Zituen hiri nagusietara eta hiriak ordura arte inguruan zituzten ertaroko Harresietatik kanporantz zabalduziren. Industrializazioarekin, hiriaren eta landaren arteko bereizketa lausotzen hasi Zen, ez bakarrik espazioare aldetik, Baita kulturaren, gizartearen eta ekonomiaren aldetik ere. Espazioaren aldetik, Faktore erabakigarri bat garraioen Eta bide-
Sareen garapena izan zen, bai azpiegitura berriek (errepideek, tren-geltokiek, Aireportuek,aparkalekuek) Hartzen zuten espazio fisikoagatik, bai barrutien arteko lotura errazak Espezializazio funtzionala ekarri Zuelako./Alde Zaharra gainditu zuten hirietan, klase ertainen nahiz burgesentzako zabalguneak (hauek bi ezaugarri zituzten: Bide trazaduraren erregulartasuna eta etxadien antolamendua)
sortu ziren Batetik eta bestetik, kanpoaldean, Industriaguneak eta langileentzako auzoak (gehienetak inolako antolakuntzarik Eraikiak, kalitate eta Zerbitzu apalekoak) Industrializazio aren hedapen bizkorrak eta hirien Hazkundeak ganorazko plangintza baten Premia ekarri zioten estatuari. Plangintza horren lehenengo emaitzak trena Hiriguneetara iristea eta zabalgune Proiektuak izan ziren. Horretarako, harresiak bota eta sektore berriak planifikatu Behar ziren hirigune historikoen Inguruan edota besterik gabe auzo historikoei erantsita.Hauen ezaugarririk Inportanteenak bide planoaren Erregulartasuna eta etxe sailkako antolamendua izango ziren, etxe sailak Irekiak eta lorategiz hornituak ziren,geo ixtean barne patioak geratu ziren./Ekimen Hauen ondorio dira Bartzelonako Cerdá Zabalgunea (1860), Donostiako Cortazar Zabalgunea (1863-64) edo Madrileko Salamanca auzoa (Carlos Maria de Castro, 1860) , nahiz eta hiri Gehienak badituzten egitura honetako zonaldeak. Bilbokoa 1876an onartu Zen.Hamarkada hauetako hiri hazkundearen Ondorioz, nekazal inguruetako eta hirietako egiturak bilzearen proiektua egin zen. Integrazio soziala, funtzionala eta Are ekologikoa lortzeko asmoz egindako hirigintza-
Saio bat: ArturoSoriaren Hiri lineala Madrilen (1882).Madrileko ipar-ekialdean dago 7 kmra. Hirigile Honek komunikabidebakarrean Zehar egituraturiko hiria planifikatu zuen; albo bietara familia bakarreko etxebizitza baratza txikibanarekin, Hiriko eta nekazal munduen arteko siintesia lortu asmoz, eta komunikabide Honetatik ez oso urrun,erabilpen Publikorako eraikinak kokatuko ziren. Hiri Linealaren kontzptzioa hirigintza Utopikoaren ideien ildotikzihoan; Ideia horiek, geroago, Howardek garatu zituen hiri lorategi eredu ingelesean. XX. Mendearen hasieraneraiki Ziren hiri lorategi batzuk (Malagan, Gasteizen, Bartzelonan eta Bilbon)/ Hiriko Biztanleriaren hazkunde handiak, garraioen garapenak eta zabalguneek arazoa Konpontzeko balio ezizanak, Aldirietan beste auzune batzuk sorrarazi zituen, maiz guztiz inprobisatuak. Gehienetan ez zen inolako plangintzarik XX. Mendean zehar, hirien pisua bikoiztu egin zen. Gerraondoan, 1939an Instituto Nacional de la Vivienda sortu zen.Ereakunde Honen lehen egitekoetako bat etxebizitza babestuak edo “Etxe Merkeak” Eraikitzea izan zen.1939-45 Artean, eskualde pplanak (Bilbon eta Valentzian), probintziaplanak (Gipuzkoakoa) eta aurrerago planorokorrak (Madrilen, Malagan eta Cadizen)1956an egin zuen estatuak lehen urbanizatze Legea. Handik urte batzuetara Etxebizitzako Ministerioa sortu zen. “Desarrollismo”aren garaia (1959-75) hiri Eta ekonomia hazkunderik Handieneko garaia izan zen Espainiaren historian.Garapen planak eta ondoriozko Hazkundebegetatiboak hirietako biztanleria %30 Hazarazi zuten.Hollea, Hainbeste hazi zen inmigraziogune jakin batzuetan langile biztaleriaren Etxebizitza-eskaria, non txabolismoaren Fenomenoa ere agertu baitzen. Egoera hori konpontzeko, etxebizitzzak Eraikitzeko planak garatuziren “Gizarte Premiazko” zeritzenak. Baina hiri-bazterretan auzoak sortzea Etengabeko kontua izan zendesarrollismoaren Garaian. Hala ere, hiriak modu nahasian haztea eragin zuena ez zen “baserriaren Exodoa”bakarri. Garai horretan turismoak izandako kontrolik gabeko garapenaren ondorio Hondagarriak aipatu behar Dira, Batez ere Mediterraneoko itsasbasterrean, hirigintza planik batere gabe gertatu Baitzen.60ko hamarkadan, Lurralde Antolamendurako Plan Orokorrak jarri ziren indarrean.1973an hasi zen mundu-krisiak eraikuntza Sektoreari ere eragin zion. Hemendik aurrera, 1975ko Lur Lege Berriaren ondorioz kalitatea bultzatu en Kantitatearen gainetik: azpiegiturak prestatzea,eraikuntza-dentsitateak gutxitzea Eta oro-har bizi-kalitateaz eta ingurumenaz gehiago arduratzea.Aldaketa Hauek berandu iritsi ziren, beste herrialde batzuekin alderatuta. 80Ko Hamarkadan hasi ziren hirigintza kudeatzen Eta 90eko hamarkadan, hiriak zerbitzuguneak bihurtu ziren eta aisia gero eta Leku handiagoa hartuz joan Zen, baita etekinak sortzeko baliabide isa ere.Tertziarizazioak Ere garrantzia hartu du hirigintzaren faktore gisa, funtsean. Gero eta urrunago Gaude hiriakindustriagune Ziren garaitik, eta portu edo tren jarduera handiak zituzten hiri haietatik. Iraganean industriagune izan Ziren eta gaur egun oso hondatuta dauden alde horietan guztietan, hiria Berritzeko eta birgaitzeko ekintzaestrategikoak Bideratu dira eta zerbitzugune modernoak bihur daitezen urratsak egiten ari Dira. Nolanahi ere,hirigintzak Eta tertziarizazioak ez dute oraindik industriak eragin zuen hirigintzaren Bultzada erdietsi.