Industrialització a Espanya: del segle XIX a principis del XX

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,79 KB

Localització Industrial

Primera Etapa (1830-1860)

Reducció d'impostos. La major part de les indústries se situen a la costa (ports on arribava el carbó).

Segona Etapa (1869)

Es busquen cursos d'aigua per obtenir energia hidràulica i la indústria es desplaça als rius.

Vapors i Colònies

Les vapors eren indústries tèxtils que utilitzaven energia de carbó. Al 1860, les dificultats per obtenir carbó a bon preu van impulsar la creació de colònies: indústries lluny dels nuclis urbans, a prop de rius per obtenir energia hidràulica, que comportaven un conjunt de construccions per allotjar la família i el treballador.

Indústria a Espanya: Siderúrgia

La siderúrgia va ser un sector que a la segona meitat del segle XIX va acompanyar al sector tèxtil en la indústria moderna. Aquest sector estava lligat al desenvolupament de la mineria del ferro i carbó. La producció siderúrgica andalusa va ser important, fet que va provocar que la indústria malaguenya entrés en decadència definitiva. Astúries es va convertir en el centre siderúrgic d'Espanya gràcies als jaciments d'hulla (1864-1879).

Lenta Expansió Minera

Catalunya i el País Basc van desenvolupar una estructura industrial moderna (tèxtil i siderúrgia). El predomini agrícola espanyol va impulsar la indústria agroalimentària. També van destacar les indústries locals i, a Madrid, la creació de la indústria tipogràfica i editorial. Els sectors nous com el metal·lúrgic i químic van començar a emergir. El procés d'urbanització va estar relacionat amb la indústria del gas.

La Producció Minera (1874-1914)

Es va caracteritzar per l'explotació massiva dels jaciments miners del subsol espanyol. Va augmentar la demanda de carbó per la màquina de vapor i el desenvolupament de la siderúrgia. La mineria de ferro va ser el sector en expansió principalment.

Construcció del Ferrocarril (1855)

Es va impulsar amb la Llei de Ferrocarrils. Es van presentar diversos problemes: xarxa radial, amplada de via més gran que a Europa, concessió a companyies estrangeres i exportació de la producció.

Expansió del Mercat Interior

Va augmentar l'intercanvi de béns gràcies al ferrocarril, però la demanda escassa va dificultar la vertebració del mercat nacional.

Mercat Exterior

Va augmentar el comerç internacional i es va recórrer al proteccionisme per protegir la indústria espanyola.

Entradas relacionadas: