Industrialització, Comerç i Transport a Espanya: Anàlisi Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 13,17 KB

1. La Industrialització a Espanya

1.1. Els inicis de la industrialització

1.1.1. Desenvolupament fins al 1900

  • Tímidament a partir del 1830, inversió estrangera en ferrocarril i mineria. Capitals repatriats de Cuba i Filipines.
  • Lleis proteccionistes per assegurar el mercat interior.

1.1.2. La indústria fins al 1939

  • S'accelera al primer terç del segle XX, creixement demogràfic (mà d'obra abundant i barata).
  • Primera Guerra Mundial, indústria tèxtil i siderúrgia, exportacions als països bel·ligerants.
  • Crac del 29, enfonsament de les exportacions i Guerra Civil espanyola.

1.1.3. Estancament de la indústria (1939-59)

  • Autarquia, autoabastiment i reducció al mínim dels intercanvis exteriors.
  • Mercat interior sense competència, va dificultar importacions de matèries primeres, va impedir la modernització tecnològica. Mercat molt limitat.
  • Institut Nacional d'Indústria (INI), intervenció de l'Estat i llicències estrangeres per instal·lar grans indústries (alts forns, siderúrgies, centrals hidroelèctriques, automòbils...).

1.2. Espanya, país industrial (1959-1975)

Pla d'Estabilització (1959), fi de l'autarquia i inici de la liberalització de l'economia. Obertura d'Espanya a l'exterior, amb l'ajuda dels Estats Units, al bloc capitalista, front l'URSS.

1.2.1. Canvi de la política industrial

  • Creixement econòmic, gràcies a l'eliminació de barreres aranzelàries, que va permetre la compra de béns d'equip (augment de la productivitat industrial i l'exportació).
  • Indústries de béns de consum (calçat, cuir, suro, mobiliari...).
  • Indústries bàsiques, com el cautxú (pneumàtics), maquinària, mineria i la indústria naval.
  • Gran expansió econòmica mundial, multinacionals en territori espanyol. Mà d'obra abundant i barata, baixa conflictivitat laboral i permissivitat elevada.
  • Inversions industrials amb capital exterior: 40% EUA, 30% Comunitat Econòmica Europea i 20% capital suís (indústria química, electromagnètica, fabricació de cotxes i refineries de petroli).

1.3. Distribució territorial fins al 1975

Nuclis poc connectats: Catalunya, País Basc, Astúries i Madrid.

  • Catalunya: Classe burgesa empresarial. Indústria lleugera (filats, teixits de llana i cotó) i més tard fabricació de maquinària, productes químics i automòbils. Concentració a prop dels ports.
  • País Basc: Extracció del mineral de ferro que s'exportava a Anglaterra. Indústria siderúrgica del Nervión, Bilbao. Important indústria mecànica.
  • Astúries: Jaciments minerals pròxims als ports. Siderúrgia de capital francès. La seva qualitat va limitar el creixement.
  • Madrid: Afavorida per la capital de l'Estat, pròxima als llocs de presa de decisions. Mercat urbà important i mà d'obra abundant i barata.

No es va aconseguir atreure la indústria a cap de les regions mancades d'aquesta. Acusat desequilibri.

4. Sectors Industrials i Construcció

4.1. Els sectors industrials a Espanya

  • Madurs: d'intensitat tecnològica baixa i demanda escassa.
  • Dinàmics: tecnologia mitjana i bones expectatives de mercat.
  • Tecnologia punta: demanda creixent.

4.1.1. Els sectors industrials madurs

  • Metal·lúrgia, productes minerals no metàl·lics i productes metàl·lics. 20% del volum de negoci industrial.
  • País Basc i Astúries, 25% de l'activitat industrial.

4.1.2. Els sectors dinàmics

  • Elevada demanda, major productivitat i tecnologia. Automòbils.
  • El sector químic, petroli, productes plàstics, pasta de fusta i cautxú. Catalunya.

4.1.3. Els sectors de tecnologia punta

  • Molt localitzat: Madrid, Catalunya, Andalusia i País Basc.
  • Tecnologies de la informació, automatització, biotecnologia, etc.
  • Es va desenvolupar a Espanya després d'entrar a la UE. Forta dependència de l'exterior.
  • Insuficient nivell d'inversions R+D.
  • França representa el 35%, Regne Unit el 30%, aquí 2,5%.

4.2. El sector de la construcció

La construcció està relacionada amb el sector immobiliari, per tant, amb activitats de serveis.

4.2.1. Importància en l'economia espanyola

  • 1998 fins 2007, fort creixement. 18% del PIB, si sumem els sectors associats arriba al 30%.
  • Van apujar els preus dels habitatges, la població activa al sector de la construcció va augmentar.
  • Causes de la crisi:
    • Expectatives irreals, el preu de l'habitatge seguia creixent indefinidament.
    • Els enormes guanys per l'especulació immobiliària.
    • Els subsidis públics.
    • Fàcil accés al crèdit amb interessos molt baixos.
  • Zones turístiques les més afectades, on ha causat greus danys ambientals.

4.2.2. La crisi de la construcció

  • 2007: Crisi financera mundial, bombolla immobiliària.
  • Augment de l'atur, al sector de la construcció i relacionats (fusta, pintura, mobles, fontaneria...). Fins al 2014.
  • L'atur i l'endeutament va suposar la disminució del consum, del comerç i l'augment de morositat.

6. Integració a la UE i Globalització

6.1. Integració d'Espanya a la CEE

  • 1985. Notable falta de modernització.
  • Espanya es va convertir en receptor de recursos procedents del pressupost comunitari. Invertir en la millora d'infraestructures bàsiques.
  • Augmentar la competitivitat industrial.
  • Progressiva privatització de les empreses públiques creades per l'INI.

6.1.1. Polítiques ambientals i indústria

  • La UE exigeix als Estats membres que controlin la contaminació i les emissions de CO2.
  • Espanya es troba entre els països amb emissions elevades de CO2. A causa de les plantes siderúrgiques i termoelèctriques.

6.2. Directrius de la UE actualment

  • La CEE havia focalitzat la seva política amb els problemes que plantejava la indústria siderúrgica, la construcció naval i el tèxtil. Havia fomentat el suport a les petites i mitjanes empreses (PIME).
  • La indústria europea té greus problemes:
    • Desacceleració productiva.
    • Deslocalització.
  • Plantejaments de la UE:
    • Augment continuat i sostenible de la productivitat.
    • Professionals millor preparats.
    • Inversió en I+D.
    • Cooperació tecnològica.

6.3. Espais industrials en el món global

  • Xarxa de producció a escala mundial.
  • Concentració de capital en poques empreses multinacionals. Les decisions es prenen fora d'Espanya. Poques seus de grans empreses al territori.
  • Espanya no té cap paper rellevant en l'economia mundial.

6.3.1. Globalització i deslocalització

  • Les fàbriques tèxtils espanyoles han desplaçat al nord d'Àfrica o al sud i sud-est asiàtic els processos que exigeixen mà d'obra abundant. Els dissenys dels teixits es fan a Espanya.
  • Les conseqüències de la deslocalització són l'augment de l'atur.

3. Comerç Interior a Espanya

Nombroses empreses petites distribuïdes de manera desigual.

3.1. Els canals de comercialització

Generalment el 10% del valor afegit total i el 16% de l'ocupació.

3.1.1. Distribució de béns d'equipament

  • Leasing: llogar la maquinària i pagar-ne una renda amb possibilitat de compra.
  • Renting: manteniment i assegurança de possibles sinistres, sense possibilitat de compra.

3.1.2. Distribució de béns de consum

  • Els aliments frescos exigeixen una comercialització ràpida.
  • La comercialització de béns de consum duradors (aliments enllaunats i conserves, confecció, electrodomèstics, mobles, etc.) continua molt atomitzada en petits comerços. Van guanyant terreny les grans superfícies comercials.
  • Sovint la implantació d'una gran superfície ha comportat el tancament de petits comerços.

3.2. Distribució del comerç interior

  • Depèn del grau de desenvolupament econòmic, un mercat amb un poder adquisitiu suficient i de la disponibilitat d'una xarxa de transport eficient.
  • Les Comunitats amb més renda per capita: Comunitat de Madrid, Catalunya, Navarra i el País Basc.

3.3. Jerarquies urbanes i àrees comercials

La jerarquia més alta: Madrid, Barcelona, València, Sevilla, Saragossa o Bilbao.

5. Transport a Espanya

5.1. El transport terrestre

  • Alta congestió de la circulació a les zones més poblades (Madrid, Barcelona, València...).
  • Demanda constant de noves vies.
  • Gran impacte ambiental.
  • La xarxa estatal de carreteres ha estat bàsicament radial per permetre una connexió fàcil de la perifèria a Madrid, però s'ha anat corregint progressivament amb la introducció d'una millor connectivitat entre els radis.

5.1.1. La xarxa d'alta capacitat

  • Connecta els fluxos de tràfic interregionals, internacionals i els ports i els aeroports de gran circulació. Comunica en totes les capitals de província.
  • És el país europeu amb més longitud d'autopistes. Permeten més vehicles i permeten trajectes més ràpids i més segurs.

5.1.2. La xarxa ferroviària

  • No va ser tan radial i va constituir la xarxa bàsica de comunicacions fins la Guerra Civil.
  • El 1941 es van nacionalitzar la majoria de les empreses ferroviàries existents i va crear la Red Nacional de Ferrocarriles Españoles (Renfe).
  • Diferents problemes:
    • Amplada de la via, transbords costosos a les fronteres.
    • Molts trams són de via única, això redueix la velocitat i la freqüència dels trens.
    • Mal estat d'algunes infraestructures, molts trams antics estan infrautilitzats.

5.1.3. Xarxa d'alta velocitat

Faciliten l'accés dels viatgers al centre de la ciutat estalviant-se els desplaçaments a l'aeroport.

5.2. El transport aeri

  • Expansió gràcies a les companyies de baix cost (low cost), però necessita unes instal·lacions adients i unes mesures exigents de seguretat i control.
  • El transport aeri és bàsicament de passatgers, però hi ha una demanda creixent per al transport de mercaderies.

5.2.1. La xarxa d'aeroports espanyola

  • La construcció d'aeroports ha facilitat l'increment del turisme, 70% els darrers 20 anys.
  • El 6% del PIB ha generat 1,3 milions de llocs de treball, molt per damunt de la majoria dels països europeus.
  • Adolfo Suárez Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat tenen vols directes cap a altres aeroports nacionals, continentals i transoceànics.

5.3. El transport marítim

  • Grans volums de càrrega a llarga distància.
  • Zones d'activitat logística (ZAL). A Espanya els centres portuaris són escassos i de nivell mitjà a escala europea.

5.3.1 El model portuari espanyol

  • El volum més important són productes petroliers en ports propers a refineries o centrals tèrmiques (Algesires, Bilbao o Tarragona), gas natural, olis, productes químics...
  • Sòlids a granel (carbó, minerals, ciment...).
  • Mercaderia general (automòbils, fusta, paper...).
  • Contenidors.

6. Logística i Transport Intermodal

Les activitats logístiques fan d'enllaç entre la producció i els mercats i asseguren la distribució correcta dels productes i els serveis.

6.1. La gestió logística

Abastament-producció-distribució de béns.

6.2. El transport intermodal

  • Un sistema de transport més equilibrat, eficient, sostenible i competitiu.
  • Està format per les diferents xarxes de transport que conflueixen en punts o nodes.
  • Evita la duplicitat d'infraestructures.

6.2.1. El transport intermodal a Espanya

Integrar el ferrocarril en les cadenes logístiques combinat tant amb el transport per carreteres com amb el transport marítim.

9. Mitjans de Comunicació i Internet

9.1. Els mitjans de comunicació

  • Premsa, ràdio i televisió. Afecten un gran nombre de persones. La TV continua sent el mitjà d'informació i entreteniment de masses.
  • Molts mitjans de comunicació estan dominats per interessos particulars o són partidistes.
  • Hi ha diaris i programes amb unes exigències de veracitat o rigor i ètiques més exigents que d'altres. N'hi ha de sensacionalistes, que persegueixen la imatge o la notícia més sorprenent i escandalosa. És molt important seleccionar la informació que rebem.

9.2. La xarxa d'Internet

  • Conjunt descentralitzat de xarxes de comunicació interconnectades.
  • World Wide Web (WWW o web).
  • Correu electrònic, la transmissió d'arxius, les converses en línia, la missatgeria instantània, la transmissió de continguts i de la comunicació multimèdia.

Entradas relacionadas: