Industrialització, Comerç i Transport a Espanya: Anàlisi Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 13,17 KB
1. La Industrialització a Espanya
1.1. Els inicis de la industrialització
1.1.1. Desenvolupament fins al 1900
- Tímidament a partir del 1830, inversió estrangera en ferrocarril i mineria. Capitals repatriats de Cuba i Filipines.
- Lleis proteccionistes per assegurar el mercat interior.
1.1.2. La indústria fins al 1939
- S'accelera al primer terç del segle XX, creixement demogràfic (mà d'obra abundant i barata).
- Primera Guerra Mundial, indústria tèxtil i siderúrgia, exportacions als països bel·ligerants.
- Crac del 29, enfonsament de les exportacions i Guerra Civil espanyola.
1.1.3. Estancament de la indústria (1939-59)
- Autarquia, autoabastiment i reducció al mínim dels intercanvis exteriors.
- Mercat interior sense competència, va dificultar importacions de matèries primeres, va impedir la modernització tecnològica. Mercat molt limitat.
- Institut Nacional d'Indústria (INI), intervenció de l'Estat i llicències estrangeres per instal·lar grans indústries (alts forns, siderúrgies, centrals hidroelèctriques, automòbils...).
1.2. Espanya, país industrial (1959-1975)
Pla d'Estabilització (1959), fi de l'autarquia i inici de la liberalització de l'economia. Obertura d'Espanya a l'exterior, amb l'ajuda dels Estats Units, al bloc capitalista, front l'URSS.
1.2.1. Canvi de la política industrial
- Creixement econòmic, gràcies a l'eliminació de barreres aranzelàries, que va permetre la compra de béns d'equip (augment de la productivitat industrial i l'exportació).
- Indústries de béns de consum (calçat, cuir, suro, mobiliari...).
- Indústries bàsiques, com el cautxú (pneumàtics), maquinària, mineria i la indústria naval.
- Gran expansió econòmica mundial, multinacionals en territori espanyol. Mà d'obra abundant i barata, baixa conflictivitat laboral i permissivitat elevada.
- Inversions industrials amb capital exterior: 40% EUA, 30% Comunitat Econòmica Europea i 20% capital suís (indústria química, electromagnètica, fabricació de cotxes i refineries de petroli).
1.3. Distribució territorial fins al 1975
Nuclis poc connectats: Catalunya, País Basc, Astúries i Madrid.
- Catalunya: Classe burgesa empresarial. Indústria lleugera (filats, teixits de llana i cotó) i més tard fabricació de maquinària, productes químics i automòbils. Concentració a prop dels ports.
- País Basc: Extracció del mineral de ferro que s'exportava a Anglaterra. Indústria siderúrgica del Nervión, Bilbao. Important indústria mecànica.
- Astúries: Jaciments minerals pròxims als ports. Siderúrgia de capital francès. La seva qualitat va limitar el creixement.
- Madrid: Afavorida per la capital de l'Estat, pròxima als llocs de presa de decisions. Mercat urbà important i mà d'obra abundant i barata.
No es va aconseguir atreure la indústria a cap de les regions mancades d'aquesta. Acusat desequilibri.
4. Sectors Industrials i Construcció
4.1. Els sectors industrials a Espanya
- Madurs: d'intensitat tecnològica baixa i demanda escassa.
- Dinàmics: tecnologia mitjana i bones expectatives de mercat.
- Tecnologia punta: demanda creixent.
4.1.1. Els sectors industrials madurs
- Metal·lúrgia, productes minerals no metàl·lics i productes metàl·lics. 20% del volum de negoci industrial.
- País Basc i Astúries, 25% de l'activitat industrial.
4.1.2. Els sectors dinàmics
- Elevada demanda, major productivitat i tecnologia. Automòbils.
- El sector químic, petroli, productes plàstics, pasta de fusta i cautxú. Catalunya.
4.1.3. Els sectors de tecnologia punta
- Molt localitzat: Madrid, Catalunya, Andalusia i País Basc.
- Tecnologies de la informació, automatització, biotecnologia, etc.
- Es va desenvolupar a Espanya després d'entrar a la UE. Forta dependència de l'exterior.
- Insuficient nivell d'inversions R+D.
- França representa el 35%, Regne Unit el 30%, aquí 2,5%.
4.2. El sector de la construcció
La construcció està relacionada amb el sector immobiliari, per tant, amb activitats de serveis.
4.2.1. Importància en l'economia espanyola
- 1998 fins 2007, fort creixement. 18% del PIB, si sumem els sectors associats arriba al 30%.
- Van apujar els preus dels habitatges, la població activa al sector de la construcció va augmentar.
- Causes de la crisi:
- Expectatives irreals, el preu de l'habitatge seguia creixent indefinidament.
- Els enormes guanys per l'especulació immobiliària.
- Els subsidis públics.
- Fàcil accés al crèdit amb interessos molt baixos.
- Zones turístiques les més afectades, on ha causat greus danys ambientals.
4.2.2. La crisi de la construcció
- 2007: Crisi financera mundial, bombolla immobiliària.
- Augment de l'atur, al sector de la construcció i relacionats (fusta, pintura, mobles, fontaneria...). Fins al 2014.
- L'atur i l'endeutament va suposar la disminució del consum, del comerç i l'augment de morositat.
6. Integració a la UE i Globalització
6.1. Integració d'Espanya a la CEE
- 1985. Notable falta de modernització.
- Espanya es va convertir en receptor de recursos procedents del pressupost comunitari. Invertir en la millora d'infraestructures bàsiques.
- Augmentar la competitivitat industrial.
- Progressiva privatització de les empreses públiques creades per l'INI.
6.1.1. Polítiques ambientals i indústria
- La UE exigeix als Estats membres que controlin la contaminació i les emissions de CO2.
- Espanya es troba entre els països amb emissions elevades de CO2. A causa de les plantes siderúrgiques i termoelèctriques.
6.2. Directrius de la UE actualment
- La CEE havia focalitzat la seva política amb els problemes que plantejava la indústria siderúrgica, la construcció naval i el tèxtil. Havia fomentat el suport a les petites i mitjanes empreses (PIME).
- La indústria europea té greus problemes:
- Desacceleració productiva.
- Deslocalització.
- Plantejaments de la UE:
- Augment continuat i sostenible de la productivitat.
- Professionals millor preparats.
- Inversió en I+D.
- Cooperació tecnològica.
6.3. Espais industrials en el món global
- Xarxa de producció a escala mundial.
- Concentració de capital en poques empreses multinacionals. Les decisions es prenen fora d'Espanya. Poques seus de grans empreses al territori.
- Espanya no té cap paper rellevant en l'economia mundial.
6.3.1. Globalització i deslocalització
- Les fàbriques tèxtils espanyoles han desplaçat al nord d'Àfrica o al sud i sud-est asiàtic els processos que exigeixen mà d'obra abundant. Els dissenys dels teixits es fan a Espanya.
- Les conseqüències de la deslocalització són l'augment de l'atur.
3. Comerç Interior a Espanya
Nombroses empreses petites distribuïdes de manera desigual.
3.1. Els canals de comercialització
Generalment el 10% del valor afegit total i el 16% de l'ocupació.
3.1.1. Distribució de béns d'equipament
- Leasing: llogar la maquinària i pagar-ne una renda amb possibilitat de compra.
- Renting: manteniment i assegurança de possibles sinistres, sense possibilitat de compra.
3.1.2. Distribució de béns de consum
- Els aliments frescos exigeixen una comercialització ràpida.
- La comercialització de béns de consum duradors (aliments enllaunats i conserves, confecció, electrodomèstics, mobles, etc.) continua molt atomitzada en petits comerços. Van guanyant terreny les grans superfícies comercials.
- Sovint la implantació d'una gran superfície ha comportat el tancament de petits comerços.
3.2. Distribució del comerç interior
- Depèn del grau de desenvolupament econòmic, un mercat amb un poder adquisitiu suficient i de la disponibilitat d'una xarxa de transport eficient.
- Les Comunitats amb més renda per capita: Comunitat de Madrid, Catalunya, Navarra i el País Basc.
3.3. Jerarquies urbanes i àrees comercials
La jerarquia més alta: Madrid, Barcelona, València, Sevilla, Saragossa o Bilbao.
5. Transport a Espanya
5.1. El transport terrestre
- Alta congestió de la circulació a les zones més poblades (Madrid, Barcelona, València...).
- Demanda constant de noves vies.
- Gran impacte ambiental.
- La xarxa estatal de carreteres ha estat bàsicament radial per permetre una connexió fàcil de la perifèria a Madrid, però s'ha anat corregint progressivament amb la introducció d'una millor connectivitat entre els radis.
5.1.1. La xarxa d'alta capacitat
- Connecta els fluxos de tràfic interregionals, internacionals i els ports i els aeroports de gran circulació. Comunica en totes les capitals de província.
- És el país europeu amb més longitud d'autopistes. Permeten més vehicles i permeten trajectes més ràpids i més segurs.
5.1.2. La xarxa ferroviària
- No va ser tan radial i va constituir la xarxa bàsica de comunicacions fins la Guerra Civil.
- El 1941 es van nacionalitzar la majoria de les empreses ferroviàries existents i va crear la Red Nacional de Ferrocarriles Españoles (Renfe).
- Diferents problemes:
- Amplada de la via, transbords costosos a les fronteres.
- Molts trams són de via única, això redueix la velocitat i la freqüència dels trens.
- Mal estat d'algunes infraestructures, molts trams antics estan infrautilitzats.
5.1.3. Xarxa d'alta velocitat
Faciliten l'accés dels viatgers al centre de la ciutat estalviant-se els desplaçaments a l'aeroport.
5.2. El transport aeri
- Expansió gràcies a les companyies de baix cost (low cost), però necessita unes instal·lacions adients i unes mesures exigents de seguretat i control.
- El transport aeri és bàsicament de passatgers, però hi ha una demanda creixent per al transport de mercaderies.
5.2.1. La xarxa d'aeroports espanyola
- La construcció d'aeroports ha facilitat l'increment del turisme, 70% els darrers 20 anys.
- El 6% del PIB ha generat 1,3 milions de llocs de treball, molt per damunt de la majoria dels països europeus.
- Adolfo Suárez Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat tenen vols directes cap a altres aeroports nacionals, continentals i transoceànics.
5.3. El transport marítim
- Grans volums de càrrega a llarga distància.
- Zones d'activitat logística (ZAL). A Espanya els centres portuaris són escassos i de nivell mitjà a escala europea.
5.3.1 El model portuari espanyol
- El volum més important són productes petroliers en ports propers a refineries o centrals tèrmiques (Algesires, Bilbao o Tarragona), gas natural, olis, productes químics...
- Sòlids a granel (carbó, minerals, ciment...).
- Mercaderia general (automòbils, fusta, paper...).
- Contenidors.
6. Logística i Transport Intermodal
Les activitats logístiques fan d'enllaç entre la producció i els mercats i asseguren la distribució correcta dels productes i els serveis.
6.1. La gestió logística
Abastament-producció-distribució de béns.
6.2. El transport intermodal
- Un sistema de transport més equilibrat, eficient, sostenible i competitiu.
- Està format per les diferents xarxes de transport que conflueixen en punts o nodes.
- Evita la duplicitat d'infraestructures.
6.2.1. El transport intermodal a Espanya
Integrar el ferrocarril en les cadenes logístiques combinat tant amb el transport per carreteres com amb el transport marítim.
9. Mitjans de Comunicació i Internet
9.1. Els mitjans de comunicació
- Premsa, ràdio i televisió. Afecten un gran nombre de persones. La TV continua sent el mitjà d'informació i entreteniment de masses.
- Molts mitjans de comunicació estan dominats per interessos particulars o són partidistes.
- Hi ha diaris i programes amb unes exigències de veracitat o rigor i ètiques més exigents que d'altres. N'hi ha de sensacionalistes, que persegueixen la imatge o la notícia més sorprenent i escandalosa. És molt important seleccionar la informació que rebem.
9.2. La xarxa d'Internet
- Conjunt descentralitzat de xarxes de comunicació interconnectades.
- World Wide Web (WWW o web).
- Correu electrònic, la transmissió d'arxius, les converses en línia, la missatgeria instantània, la transmissió de continguts i de la comunicació multimèdia.