Industrialització a Catalunya i Espanya (S. XIX): Causes i Desenvolupament

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,17 KB

Industrialització a Catalunya i Espanya

La industrialització de Catalunya va ser possible gràcies a les transformacions de la seva agricultura durant els anys en què havien orientat la producció agrària cap al mercat. A Espanya, aquesta transformació va ser més lenta i insuficient, fet que va provocar la marginació d'Espanya en la industrialització europea.

La Reforma Agrària Liberal (Segle XIX)

Al segle XIX, els governs liberals van proclamar una reforma de la propietat amb la necessitat de millorar la producció agrària, amb la qual la terra va passar a ser una mercaderia que es podia vendre i comprar lliurement. Això proporcionava llibertat als propietaris per disposar de les seves terres i els productes que n'obtenien.

Encara que la reforma no va significar la pèrdua de poder dels nobles sobre les terres. Molts pagesos reclamaven la propietat de la terra que conreaven, però la majoria de tribunals es van decantar per la noblesa. Els pagesos van quedar lliures de les rendes senyorials, però el problema dels jornalers va ser més greu. Finalment, les terres van ser comprades pels qui ja en tenien i la desamortització no va comportar una reforma en profunditat.

Impacte de la Reforma Agrària

Els contractes de conreu a llarg termini permetien als pagesos apropiar-se d'una part del producte, la qual cosa va provocar noves propostes de millora de la producció. Gràcies a això, l'evolució de l'agricultura a Catalunya va ser millor que a la resta d'Espanya. El lent augment de la productivitat espanyola es pot atribuir al fet que no es fonamentava en les millors tècniques, amb una producció que només servia per a l'autoconsum.

Catalunya va ressaltar per ser la zona d'Espanya més especialitzada, fet que va provocar l'arrencada del procés d'industrialització.

Evolució Demogràfica i Migracions

A Espanya hi va haver un menor creixement demogràfic que en els països més industrialitzats, amb una natalitat i una mortalitat més elevades. A Catalunya, en canvi, hi va haver un creixement demogràfic molt més gran, també caracteritzat per:

  • Les migracions de l'interior a la costa.
  • Els grans creixements de les ciutats industrials.

A causa de no trobar feina al camp, molts espanyols van haver d'emigrar cap a Amèrica Llatina.

La Indústria Tèxtil Cotonera Catalana

Fins al segle XX, Catalunya va ser la fàbrica d'Espanya, principalment gràcies a la indústria tèxtil cotonera.

L'Impuls de la Màquina de Vapor

El salt cap a una economia industrialitzada es va iniciar amb la màquina de vapor, amb la qual es va mecanitzar el procés productiu. La mecanització va comportar un augment de la producció i una disminució dels costos. L'ascens de la demanda va provocar una fase de creixement.

Models d'Organització Industrial: Vapors i Colònies

A Catalunya van coexistir dos models d'organització de la producció industrial:

  • Els vapors: Eren les indústries tèxtils que utilitzaven el carbó com a energia i estaven situats als barris industrials.
  • Les colònies: A partir de les dificultats de proveir-se de carbó a bon preu, es van crear aquests establiments industrials lluny dels nuclis urbans i a prop dels rius per tal d'aprofitar l'energia hidràulica. Comptaven amb edificacions perquè els treballadors hi poguessin viure amb les seves famílies i tenien l'avantatge d'una mà d'obra més barata.

El Ferrocarril a Espanya (1855)

El ferrocarril a Espanya s'inicia el 1855 amb la Llei de Ferrocarrils. Va comportar diversos problemes, com ara:

  • La xarxa radial.
  • L'ample de via més gran que a Europa.

Expansió del Mercat i Proteccionisme

En l'expansió del mercat dins d'Espanya, hi va haver un augment dels intercanvis gràcies al ferrocarril. No obstant això, hi havia una demanda escassa, amb dificultats per vertebrar el mercat nacional.

A l'exterior, hi va haver un augment del comerç internacional. Espanya va fer ús del recurs del proteccionisme per protegir la indústria espanyola.

Entradas relacionadas: