Indumentària a través de la història
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,55 KB
Edat Mitjana
Dones: Camisola (interior), Cota (túnica exterior), Cotardía (vestit amb coll obert), Hopalanda: túnica amb manigues amples, Sobrevesta: Peto. Cabell llarg, poc maquillatge, celles poc marcades, pell pàl·lida, Polaines o botins. Pot semblar modesta: peça transparent al coll.
Homes: Calçes, Hopalanda: abric amb manigues amples, Cotardia, Gipo: peça interior amb sensació de volum. Polaines o botins. Apareix pentinat curt amb rodona a la banda superior. Casquetes, tocats amb mocador (chaperone).
Renaixement
Dones: S'assembla a l'ecotardi, diversitat de manigues. Vestit llarg amb cintura alta. Pitrera per emplenar pit. Tipus cotilla, per ajustar al cos o no. Mirinyac estructurat i molta tipologia de gorgueres. Tacons amb plataforma i cordons. Joieria discreta com a molt collaret. Pentinat: ferroniere o llarg amb trenes recollit. Maquillatge: Emblanquir la pell i colorete per ressaltar els perfums.
Homes: Gipo per agrandar part superior. Camisa interior, Jubon cos, Justillo (jaqueta), Calçons i calces, Bragueta i lligacama. Pentinat curt i gorra amb ala estreta decorada.
Barroc
Cort Espanyola
Dones: Cos que s'allarga i falderi per sobre la faldilla, escot en forma de barca, manigues que poden formar part o no. Estructura: Guardainfante (volum màxim als costats) + faldilles pel volum (enagues). Homes: Color negre molt prestigiós, difícil de conseguir i com més negre més prestigi. Valona (cos rígid amb ales fora). Joies que marquen el seu estatus, capa (ferreruelo). Cabell llarg, bigoti, barba. Pocs ornaments. Cort Francesa: Apareixen sastres o dissenyadors, Lestage (sabater tothom volia les seves sabates de moll), sorgeixen les temporades i nines pandora. Dones: Cotilla amb balenes. Part superior ajustada amb colls oberts, escots pronunciats, acompanyats de puntes i guants llargs. Mirinyac. S'acostuma faldilla oberta i cua penjant. Ús del taló i pentinades amb rinxols. Homes: La moda la marca Lluís XIV. Porten calces i cassaca. Mitges i sabates igual que a la cort espanyola.
Neoclassic
"Robe en chemise": Vestit de sola peça, desapareix tota estructura, llarg amb cintura alta (sota pit). Escot més tancat. Al estil anglès en colors. Diversitat de mànigues. De darrere és una mica més llarg i dóna sensació de capa. L'estil francès igual, però en colors neutres. Fets de lli i cotó. La cintura sota el pit es pot marcar amb una cinta. Teixit transparent o un folre rosa. Mullaven la roba per donar l'efecte de l'escultura. Sense mànigues, màniga curta transparent, mitja màniga... diferents escots. Roba interior: calces blanques o sense. Xals de pashmina com a abric. Pentinats naturals i sense joies, els ornen com a molt amb una cinta. Sabates sense talons com ara ballarines o sandàlies i complement ridícul.
Sans Culottes: Pantaló llarg, poden portar armilla o no. Camisa, mocador al coll. A sobre portaven "Carmagnole" (jaqueta). Porten sabates molt senzilles o esclops (zuecos). Al cap el barret "frigi" com un tipus de barretina. Cabells llargs, curts, patilles, etc. Desapareix com a barret el tricorni i comencen a portar barrets de copa no molt alts.
Romàntica
Dona: Faldilla conca o acampanada, comença a agafar volum. La cintura es marca amb una cinta una mica més baixa i porten cotilla. No porten cua i pot portar volants. Porta capes d'enagos per donar volum. Escots: o molt oberts o barca amb màniga jamón o globo. Les espatlles tenien més volum perquè la cintura semblés més petita. El vestit de dia era més tapat amb teixit més senzill. El de nit més escotat amb teixits luxosos. A partir dels 30 i pico, més discreta i recatada i menys ornamentada. Ballarines amb una mica de punta, vanos, sombrilles, guants i ridícul. Maneguí: accessoris per posar les mans a dins. Torna l'ostentació amb guardapelos, anells... Homes: Comencen a portar tots pantalons. Colors sobris. Camisa blanca amb coll rígid i mocador. Comencen a introduir-se les corbates de llaç. Pantalons blancs de cashmere (llana), redingot. Cabell curt amb patilles amb rinxols. Barret de copa (chistera). Els homes portaran molt poques joies (anell segell, rellotge, etc.).
Victoriana
1-Introducció crinolina. 2-Crinolina desplaçada. 3-Polissó.
Primera fase: S'introdueix la crinolina, treient els enagos. S'introdueixen els pololos (pantalons interiors) ja que la crinolina s'aixecava i es veia tot. Les crinolines es cremaven (germanes d'Oscar Wilde), no eren cares i totes les dones hi tenien accés. Podien fer que se les treiessin en el transport.
Vestit de dues peces coordinades. Cintura molt estreta i baixa. Cos molt ajustat. Cotilles interiors. Varietat de mànigues. Vestit de dia no gaire escotat, estampats. Els vestits de nit molt voluminosos i amb escots que es vegi molt la zona superior. Els vestits de cort eren patrons similars als vestits de nit, amb cua. Ridículs, parasols, sabata plana, ballerines, més tard botins. Barrets de copa.
Segona fase: Crinolina desplaçada. Pesant poc i donant moviment. Més cues. Diversitat de mànigues. Cotilles molt estretes i segueixen pantalons, es veuria tot. També poden portar enaguos. La crinolina desplaçada té moviment/balanç. Pel que fa als vestits, no canvien gaire la tipologia; cintura molt estreta, escotar zona espatlles.
Tercera fase: Polissó. Dues peces separades però s'han de conjuntar totes, no es poden separar. Apareix el vestit princesa, vestit d'una sola peça, no hi ha costures o no es marquen la cintura. Novetat: l'anilina, tints químics. Perkin descobreix el primer tint de color porpra.
Chanel
Inspirada en la moda masculina. Models utilitaris però luxosos. Escorçar la faldilla, recta una mica evasé (sota genoll) d'un sol color i la combina amb una brusa o un jersei. Generalitza el teixit de punt. Ratlles marineres. Colls caixa, rodons i en V (havien estat relacionats amb classes baixes). Crea el barret d'olla. Es generalitzen les mitges de color carn. Suprimeix molts complements i és de moda estar bronzejat. Introdueix el pantaló per a la dona, els quals es porten només a la classe burgesa. Posa de moda la sabata Mary Jane, la majoria de dos colors. Introdueix lux de perles i diamants entre les classes altes. El Little Black Dress. Vestit curt, recte però estret i evasé, no té solapes i pot variar igual que les mànigues. Apareixen complements com l'abric negre que segueix la línia o vestits blanc trencat. El combina amb perles i barrets petits, donant una visió molt sobria i elegant. Es talla els cabells i causa furor. Crea un perfum el 1921: Chanel Nº5.