Inclusió Educativa i Diversitat: Estratègies i Rol del Mestre

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,26 KB

La Inclusió Educativa: Un Dret, No un Privilegi

La inclusió no és un privilegi, és un dret.

La Diversitat com a Qualitat Intrínseca de l'Ésser Humà

Tots som diversos, ja sigui per diferents estils i ritmes, interessos, cultures o situacions socials. Per tant, la diversitat és una qualitat intrínseca de l’ésser humà que tenim molt present a l’aula, ja que no tots els alumnes són iguals. Considerem que la diversitat que trobem a l’escola és un reflex del que trobem dins la nostra societat.

Dimensions de la Diversitat

Hi ha diferents punts de vista de la diversitat:

  • Socioeconòmic, cultural i d’entorn.
  • Personal i psicològic.
  • Aprenentatge.

Estratègies per Treballar la Inclusió a l'Escola

Per treballar la diversitat a les escoles, podem fer-ho a partir de la inclusió (grups, co-docència, etc.). Aquest sistema inclusiu permet trobar tres línies de treball per fer possible que els alumnes, amb les seves diferències, aprenguin junts a l’aula:

  1. L’Ensenyament Personalitzat: Ajustar-se a les característiques de cadascun.
  2. L’Autonomia dels Estudiants: Aprendre de manera autònoma.
  3. L’Estructura Cooperativa de l’Aprenentatge: Els estudiants s’ajuden mútuament.

Cal evitar que les diferències produeixin connotacions negatives per a l'infant i, al contrari, hem de potenciar les oportunitats que sorgeixen de la diversitat.

El Rol del Mestre en l'Educació Inclusiva

Com a mestres, hem de tenir clar el que volem treballar en tot moment i tenir present que, tot i haver-hi dificultats, hem de disposar de certs suports per si hem de recórrer-hi en cas que la dificultat sigui molt elevada.

Jean Greco, autor d'Escoles Inclusives, Escoles de Futur, deia que el més important, a part de treballar molts aspectes a l’aula, és el sentit de la pertinença al grup i les característiques del grup. No hem de minimitzar les diferències, sinó potenciar-les. No tots els nens tenen el mateix ritme d’aprenentatge; hem de buscar alternatives per satisfer l’infant. Per molt que l’infant no faci bé les coses, no hem de buscar la frustració, sinó la resiliència.

També és bo parlar amb mestres que ja han tingut aquests infants per poder establir un vincle inicial amb ells. Els mestres ens hem de formar contínuament, tant educativament com personalment. Hem de tenir aquella inquietud per formar-nos tota la vida.

Definicions i Perspectives de l'Escola Inclusiva

L’escola inclusiva, tot i tenir la seva complexitat, és un procés pel qual s’ofereix educació a tots els nens sense distinció, ja sigui per cultura o qualsevol altra diferència.

  • Stainback deia que som capaços d’aprendre tots junts, tinguem les diferències que tinguem.
  • Ainscow deia que el sistema inclusiu és un camí que mai pot arribar al 100%.
  • Pere Pujolàs deia que l’escola inclusiva és aquella on podem aprendre junts diferents alumnes, malgrat siguem molt diferents, fins i tot si tenen una discapacitat més o menys greu i necessiten recursos especials.

Atenció a les Necessitats Educatives Especials (NEE)

Quan ens trobem amb nens amb necessitats educatives especials (NEE), hem de tenir en compte que l’educació especial està considerada com un suport dins l’escola ordinària per a aquelles persones que requereixen NEE per arribar al màxim del seu desenvolupament. El món no està adaptat a les NEE que un ésser humà pot tenir.

Per dur a terme tot això, podem fer ús de les mesures i suports que ens presenta el decret a l’atenció educativa de l’alumnat.

Identificació i Reducció de Barreres

Per tant, és imprescindible que, com a mestre, puguem identificar i reduir les barreres que s’imposen, ja siguin intrínseques, ambientals o interactives.

Les mesures universals (per a tots els alumnes, entorns i accions) inclouen el DUA (Disseny Universal d’Aprenentatge), on trobarem pautes que ens ajuden a tenir en compte la variabilitat dels alumnes i donar resposta a això.

Entradas relacionadas: