Impression, Sunrise de Monet: Anàlisi i Significat de l'Obra Clau de l'Impressionisme
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,42 KB
Fitxa Tècnica: Impression, Sunrise
- Cronologia:
- 1872
- Estil:
- Impressionista
- Tècnica:
- Oli
- Suport:
- Tela
- Localització:
- Museu Marmottan (París)
Context Històric i Cultural
París, segona meitat del segle XIX, va ser escenari de diverses revolucions: la de 1848, el Segon Imperi, la Comuna de 1871 i la Tercera República. El baró Haussmann va dirigir importants canvis urbanístics, creant bulevards i monuments emblemàtics.
A nivell cultural, París es va consolidar com a centre artístic. El món artístic girava al voltant dels salons, grans exposicions anuals organitzades per acadèmies sota el patrocini del govern, on s'exposaven les obres que havien passat una selecció oficial. Va prendre força la figura del marxant, que aconsellava i dirigia artistes i clients. Va créixer l'interès per l'art i la crítica d'obres d'art va aparèixer a la premsa, on una crítica adversa era preferible al silenci, que condemnava l'artista a l'oblit.
Descripció de l'Obra
Impression, Sunrise (Sol Ixent) mostra tres barques de rem navegant pel port de Le Havre, mentre que al fons surt el sol entre l'espessor de la boira i el fum de les fàbriques.
Composició i Elements Destacats
- La composició es divideix en tres parts: la inferior, formada pel mar, on destaquen les tres barques de rem i el reflex del sol a l'aigua; la central, amb el port de Le Havre, on sobresurten el fum de la xemeneia juntament amb un vaixell atracat a l'esquerra i, a la dreta, un conjunt de grues de càrrega i descàrrega; i la superior, on destaca el sol.
- L'escena està envoltada d'una gran boira matinal que dificulta distingir les formes.
- La part del mar es pot dividir en dues, prenent com a referència el reflex del sol: la part esquerra del mar és més dinàmica per les zones i línies diagonals que formen les barques, més que la part dreta.
Moviment i Perspectiva
- Moviment: Es percep a través de les línies diagonals, tant a les barques com al fum de les xemeneies, i amb el recurs de pintar amb pinzellades més fosques les zones del mar.
- Perspectiva: Es crea situant en primer terme les tres barques, en un segon pla el port i en un tercer pla el cel i els núvols. També s'utilitza el recurs de delimitar millor les formes com més a prop estiguin de l'espectador (especialment en les barques).
Ús de la Llum i el Color
- Llum: És primera hora del matí, amb un sol baix i poca intensitat de llum. Per accentuar aquest ambient matinal, s'utilitza una gamma cromàtica reduïda (taronja, gris i blau marí).
- Destaca la rodona de color taronja intens que representa el sol i el seu reflex al mar, on com més s'allunya, més distància hi ha entre les pinzellades.
Temporalitat en la Pintura
- Temporalitat: El sol anirà pujant al llarg de les zones i les barques s'acostaran cada cop més a l'espectador, suggerint un moment transitori.
L'Estil Impressionista
L'Impressionisme s'inicia l'any 1874, quan el periodista i crític d'art Louis Leroy, en veure aquest quadre a la galeria Nadar, es va burlar anomenant les pintures d'aquest grup d'artistes 'impressionistes'. Aquest moviment es va caracteritzar per:
- El coneixement de la teoria de Chevreul: els colors formen part de l'univers de la llum i no són immutables, sinó que depenen de la nostra percepció. Classificació dels colors en primaris (groc, blau i magenta) i secundaris (verd, taronja i violeta).
- La influència de Constable: segons ell, els objectes només es veuen en la mesura que la llum incideix sobre ells. El pintor disposa d'una paleta de pigments (colors) que són una divisió de la llum, i considerava que els colors s'havien d'estudiar com una modalitat de la llum.
- La tendència a pintar un mateix tema repetides vegades, amb l'únic canvi de la il·luminació: Dos invents van possibilitar aquesta pràctica: el ferrocarril (la successió d'imatges des del tren en moviment demostra la subjectivitat del que veiem) i la fotografia (la còpia de la realitat deixa de ser l'objectiu de la pintura).
- La coloració de les ombres: no s'utilitza el color negre per a les ombres, sinó que els espais s'acoloreixen amb diferents tonalitats.
- L'aparició dels tubs de pintura i els maletins portàtils: els pintors ja no volen treballar als tallers i prefereixen pintar a l'aire lliure (en plein air).
Significat i Funció de l'Obra
Significat: Segons Monet, l'obra no és una representació fidel del port de Le Havre, sinó la impressió que li va causar la sortida del sol al matí. Inicialment, va titular el quadre Impressió, però finalment el van convèncer perquè canviés el títol i va afegir Sol Ixent. El nom d'Impressionisme prové d'aquest quadre i va agrupar un conjunt de pintors que, tot i no tenir un estil en comú, sí que sentien rebuig cap a l'art oficial. D'aquí es va agafar el nom d'aquella burla que va fer Louis Leroy.
Funció: L'obra pretenia captar la llum i l'atmosfera a diferents hores del dia, un tret distintiu de l'Impressionisme.