La importància dels serveis públics i altres serveis
Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,12 KB
La importància dels serveis públics
Els serveis públics són el conjunt d’activitats que tenen com a finalitat satisfer necessitats d'interès general, prestar un servei considerat essencial i imprescindible per al bé comú.
L’estat ha de garantir el proveïment d’aquests serveis.
Als països desenvolupats l’estat es fa càrrec de gran part d’aquests serveis mentre que en els en vies de desenvolupament els serveis públics són deficients i no arriben a tota la població.
Serveis educatius
L’educació és un dret fonamental, que afavoreix l’autonomia i el desenvolupament de les persones. Actualment l’educació bàsica obligatòria s’ha estès en gairebé tothom, encara que hi ha grans desigualtats entre països.
Serveis sanitaris
Qualsevol persona, sense distinció de raça, religió, nivell econòmic o lloc de residència, hauria de tenir accés a l'assistència sanitària. La salut és un dret fonamental.
Defensa i seguretat
L’estat ha de desenvolupar sistemes de protecció per salvaguardar els seus ciutadans i el seu benestar, protegir la sobirania territorial i assegurar la pau i l’ordre al país; per això disposen de forces armades i cossos de policia.
Serveis culturals
Els poders públics han d’afavorir i garantir als ciutadans l’accés als serveis culturals, com les biblioteques i els arxius, els museus, els centres cívics i les causes de cultura. Altres serveis com el cinema, el teatre o l'òpera solen estar en mans d’empreses privades.
Altres serveis
Els serveis públics de subministrament d’aigua, electricitat i gas són fonamentals per al desenvolupament social i econòmic. Altres serveis públics són la recollida d’escombraries, la pavimentació dels carrers, la neteja urbana, el servei de correus...
Els serveis financers
Els serveis financers són un conjunt d’activitats i negocis que serveixen per gestionar els diners: la inversió, el préstec o l’estalvi. El sistema financer d’un país està format per les institucions i els mitjans que posen en contacte les entitats que ofereixen el capital amb les persones o entitats que el necessiten.
Els intermediaris financers
- Bancs o caixes d’estalvis: s’encarreguen de captar els diners dels estalviadors per presentar-los a canvi del pagament d’un interès.
- Fons d’inversió: les persones reuneixen diners a un fons i una societat gestora administra el fons i l’inverteix per obtenir beneficis.
- Companyies d’assegurances: són empreses que cobreixen els riscos per danys que poden sufrir persones o béns a canvi del pagament d’una prima.
Per controlar l’activitat d’aquestes institucions cada país disposa d’uns organismes supervisors.
El mercat financer de la borsa
Un mercat financer és un lloc real o virtual on es venen i compren productes anomenats actius financers. Quan una empresa necessita fons pot anar a la borsa a vendre accions, obligacions o altres tipus de productes.
El turisme
El turisme és el moviment de les persones a indrets que no són el seu lloc de residència habitual per motius d’oci, personals i de negocis o professionals.
El turisme presenta efectes positius com:
- Crea oportunitats de negoci i ocupació.
- Aporta valor econòmic al patrimoni natural i cultural i contribueix a conservar-lo.
- Fomenta el coneixement a altres cultures.
Però també en pot tenir de negatius com:
- Té un impacte molt important en el medi ambient (requereix construccions d’edificis i incrementa la població que suporta un lloc).
- Té un impacte molt fort en les societats tradicionals, els costums i usos típics de les quals poden desaparèixer.
Tipus de turisme
Les motivacions que tenen els turistes per desplaçar-se d’un lloc a un altre són molt diverses:
- Turisme d’oci: descans, cultura, rural, esportiu, de joc…
- Turisme per motius personals: visita, salut, religiós, per anar a comprar.
- Turisme professional: comercial o de negocis, congressos o convencions i formatiu o educatiu.
La comunicació, la informació i altres serveis
Serveis de mitjans de comunicació
- Comunicació interpersonal: en la qual una persona es comunica amb una altra (telèfon).
- Comunicació social: en els quals s’informa al públic en general (premsa).
L’internet és un mitjà de comunicació tant social com interpersonal.
Vivim en una societat de la informació en la qual les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) provoquen una autèntica revolució.
El TIC ha fet possible la globalització.
Aquestes tecnologies tenen un creixement continu al món.
Cal destacar la ràpida popularització de la telefonia mòbil.
Serveis a altres empreses
Aquests serveis consisteixen en activitats que satisfan necessitats requerides per d’altres empreses. Segons els serveis que ofereixen en podem distingir dos tipus:
- Serveis intensius en coneixement (com ara màrqueting, disseny, formació, gestió o serveis informàtics).
- Serveis operatius o tradicionals (com serveis de neteja, seguretat, comerç, transport o comptabilitat).
Aquestes activitats de serveis faciliten el funcionament de les empreses, contribueixen al creixement econòmic general i milloren la competitivitat.
Serveis personals
Són els serveis que s’ofereixen directament a una persona o un grup reduït, que és el destinatari final del servei. Inclou:
- Servei domèstic.
- Assistència a la tercera edat.
- Llars d’infants.
- Activitats de manteniment i reparació.
- Serveis professionals independents (artistes, advocats, decoradors...).
- Perruqueries, floristeries, balnearis, funeràries...
Impacte mediambiental dels serveis
Als països desenvolupats el sector de serveis ocupa un percentatge molt alt de la població activa (sector terciari i turisme).
La repercussió mediambiental del turisme
L’activitat turística causa diversos impactes sobre el medi ambient:
- L’impacte dels transports (contaminació).
- Les necessitats d’energia (l’arribada de persones augmenta el consum d’energia).
- La contaminació de l’aigua (consum d’aigua potable).
- L’alteració dels espais naturals (la natura és sovint el motiu de l’atracció de viatgers).
- El perill per a les cultures (canvien formes de vida tradicionals).
El turisme i la sostenibilitat
Cal trobar un equilibri entre gaudir de viatges i activitats turístiques i la reducció de l’impacte sobre el medi natural i cultural. Mesures que es recomanen:
- Limitació de l’oferta turística.
- Introducció de nous models de turisme.
- Ús de formes d’energia eficient (energies renovables).
- Reciclatge d’aigua i de residus sòlids.
- Limitació de la construcció (hotels...).
- Oferta d’informació i introducció de pautes de comportament social (respectar la llengua, costums, paisatges...).