Importància del Departament de Recursos Humans

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,67 KB

El departament de recursos humans

  1. Importància de l'element humà dins de l'empresa

L'element humà és el fet diferenciador de les empreses, és l'element únic i irrepetible de l'organització.

Els recursos humans són la força de treball de l'empresa, les persones que formen l'organització i les competències professionals que poden desenvolupar. És molt important gestionar aquest capital humà. Aquesta tasca correspon al departament de recursos humans que té 3 objectius:

  1. Seleccionar i formar les persones que l'empresa necessita de manera que s'adaptin de la millor manera al seu lloc de treball i als canvis que es puguin produir a l'empresa.
  1. Proporcionar als treballadors els mitjans necessaris perquè puguin exercir la seva feina, així com definir els canals de comunicació més adequats.
  1. El departament de recursos humans

És aquell que s'encarrega de tot el que té a veure amb l'element humà de l'empresa, independentment del departament en què es trobin.

  • Funcions que realitza:

    • Organització i planificació del personal:
      • Consisteix a planificar les plantilles en funció de l'organització.
      • Dissenyar llocs de treball, definir les funcions i responsabilitats.
      • Preveure les necessitats del personal a mitjà i llarg termini.
      • Analitzar els sistemes retributius i de promoció interna.
  • Selecció i contractació del personal:
    • El departament de recursos humans s'encarrega del reclutament, selecció i recollida dels nous treballadors.
    • Reclutament: conjunt de procediments encaminats a atreure candidats competents per un lloc de treball de l'empresa (reclutament electrònic, xarxes socials professionals, portals d'ocupació).
    • Selecció: consisteix a escollir un candidat entre els reclutats mitjançant una sèrie de proves de selecció (entrevista de treball, test psicotècnic o de personalitat, proves de grup).
    • Acollida: conjunt d'actuacions encaminades a afavorir la integració del candidat seleccionat a l'empresa i fer-lo participar dels valors i dels objectius de l'organització.
  • Formació de recursos humans

Permet que el personal de l'empresa pugui adaptar-se als canvis que es produeixen en la societat, així com als avanços tecnològics. Una bona formació del personal implica un cost. L'empresa ha de buscar l'equilibri entre el cost de la formació i les expectatives dels resultats econòmics.

  • Administració del personal

Aquesta funció consisteix a gestionar tots els tràmits jurídico-administratius que comporta el personal:

  • Selecció i formalització de contractes.
  • Tramitació de nòmines i assegurances socials.
  • Control de drets i deures dels treballadors.
  • Relacions laborals

Són les activitats que relacionen les empreses amb els treballadors a través dels seus representants, com els comitès d'empresa o els delegats de personal.

  • Salut laboral

Té per objecte la promoció de la millora de les condicions de treball per augmentar el nivell de protecció de la salut i la seguretat dels treballadors.

  • Control del personal

El departament de recursos humans controla les activitats que es fan, gestiona la motivació del personal i avalua els resultats obtinguts. En el control de personal es tenen en compte les absències, les hores extraordinàries, el moviment de les plantilles, la piràmide d'edat, etc.

Entradas relacionadas: