La Importància de la Comunicació a l'Escola
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,3 KB
Els Mitjans de Comunicació
Des de finals del segle XX, les regles del joc han experimentat canvis substancials, de manera que haurem de revisar quins són els sistemes de comunicació a l’escola, quines són les nostres competències en educació mediàtica i fins i tot, quina és la funció de l’escola en aquest context. Tal com indica Albra Ambrós (2016), hem de parar atenció a dos aspectes:
- a) Que el nostre alumnat ja forma part d’aquesta revolució comunicativa: arriben a l’escola amb una experiència comunicativa i receptora, ja que reben una gran quantitat d’estímuls audiovisuals en ser consumidors de múltiples pantalles.
- b) En l’aspecte cognitiu, les possibilitats d’aprenentatge s’han ampliat enormement: ja no aprenen com abans per contacte directe amb la realitat, sinó amb la realitat mediada que els ofereixen els mitjans de comunicació. Això és un avantatge, però no hem d’oblidar que els posa també en una situació de vulnerabilitat (igual que als adults) davant d’aquests mitjans i les seves influències.
Tanmateix, des de l’escola hem de potenciar el desenvolupament de les competències simbòliques i comunicatives que ja posseeixen (per exemple, quan alguns familiars viuen lluny i es comuniquen a través de correus electrònics, missatges de text a través de WhatsApp, fotografies, vídeos, missatges de veu...).
Des de la perspectiva de la didàctica de la llengua, es tracta d’aspectes molt vinculats a la nostra àrea de coneixement: l’alfabetització dels infants inclou la comprensió dels estímuls icònics, visuals, verbals i audiovisuals, fent servir les habilitats de recepció i producció que corresponguin a cada moment i a cada context. L’educació ha de fomentar l’aprenentatge comunicatiu i el desenvolupament de destreses que els permetin comprendre els mitjans audiovisuals (amb el seu component estètic i també ètic).
La parla dels xiquets apareix aproximadament dels 12 als 18 mesos, però evidentment si l’infant està envoltat per un entorn favorable, on els familiars tenen molt d’interès en interaccionar amb ell i on l’exposen a una gran quantitat d’estímuls cada dia, el xiquet començarà a parlar abans i potser amb una evolució més ràpida que altres xiquets o xiquetes en entorns diferents. Ja trobem aquí, en primera instància, la importància de la família, del seu paper fonamental per a desenvolupar la parla i les capacitats i habilitats comunicatives del xiquet. Així doncs, gràcies a l’afavoriment, en aquesta etapa, de la parla i el llenguatge oral, després es podrà intervenir de manera efectiva en altres processos, com ara la lectura i l’escriptura.
- Situació comunicativa: El procés s’inicia en una situació comunicativa en què és determinant el paper dels interlocutors i en què hi ha una articulació amb el context extralingüístic.
- Objectiu comunicatiu: La necessitat de dir o escriure alguna cosa.
- Acció verbal: L’emissor haurà de triar unes idees i un tipus de discurs adequats a l’objectiu comunicatiu, al context i a l’interlocutor i, alhora, haurà d’escollir unes unitats lingüístiques apropiades al tipus de discurs utilitzat.
- L’oral i l’escrit tenen unitats d’anàlisi diferents, per exemple, la puntuació escrita.
- L’actitud en l’escrit és de més conformitat i en l’oral és de més llibertat en tant que escapa al control del registre per escrit.
- En l’escrit hi ha possibilitat d’esborranys i en l’oral, no.
- En les produccions escrites sol haver una planificació prèvia.
- El paper de la prosòdia, especialment de l’entonació, és determinant en l’oral.