Implementació, Seguiment i Avaluació del Procés d'Inserció Laboral

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,82 KB

NF 3 – Implementació, Seguiment i Avaluació del Procés d'Inserció Laboral

3.2 Fase 1: Entrevista Inicial Diagnòstica

  • L'entrevista inicial diagnòstica és per conèixer el grau d'assoliment dels objectius i metes del pla d'acció.

3.2.1 L'Entrevista Inicial

  • Objectiu doble:
  • Establir un vincle adequat entre el demandant i el professional.
  • Obtenir prou informació sobre els factors que poden influir en l'empleabilitat.
  • Les sessions seran d'una hora màxim. Si s'ha de fer en dos dies, intentar que el segon no tingui lloc més d'una setmana després.

Acolliment o Prea de Contacte

  • Clima cordial i afectuós.
  • Presentació del professional i del servei que representa.
  • Coneixement de les expectatives de l'usuari/a per evitar idees errònies sobre el servei.
  • Informació sobre el procés.

La Recollida d'Informació

  • Es recollirà la informació estrictament necessària sobre l'empleabilitat i l'ocupabilitat, però tanta com sigui possible.
  • Haurà de ser molt respectuosa (preguntar amb tacte possibles preguntes incòmodes, respectar si no vol respondre alguna pregunta...).
  • Detectar i remarcar els interessos i valors professionals de la persona.
  • Si es creu que la informació sobre algunes aptituds no és suficient, es pot recórrer a proves psicotècniques (que haurien d'aplicar especialistes).

3.2.2 Detecció de Necessitats

  • A partir de la informació recollida, el professional ha de detectar les potencialitats i limitacions que afecten l'empleabilitat.
  • Quan torni a veure l'usuari/a en la següent sessió, ho comentaran junts.

3.3 Fase 2: Pla d'Acció de l'Itinerari Personalitzat

  • El pla d'acció d'itinerari personalitzat: relacionar els interessos, competències, habilitats i formació amb els requisits del mercat laboral.

3.3.1 Requisits del Pla d'Acció

  • El professional ha de relacionar tota la informació recollida en el diagnòstic d'empleabilitat amb la que ha obtingut sobre l'oferta i la prospecció laboral.
  • Definirà:
  • Exigències del mercat laboral.
  • Recursos (informatius, de recerca de feina...).

3.3.2 Els Objectius del Pla d'Acció

  • Determinar conjuntament amb la persona demandant els objectius professionals a curt, mitjà i llarg termini.
  • Elaborar un pla d'actuació personalitzat per assolir aquests objectius.
  • Negociar i acceptar els acords pertinents.

3.3.4 Estratègies d'Intervenció

  • A més de les accions individuals i grupals, també podem recórrer a la derivació, que podrà ser:
  • Temporal: quan l'usuari necessiti una acció o recurs puntual. Després torna al servei.
  • Definitiva: la problemàtica de l'usuari supera els recursos del servei d'inserció.

3.3.5 Diferents Itineraris d'un Pla d'Acció

Itinerari per a la Reinserció Social (Derivació)
  • Per a persones que necessiten abans una cobertura de necessitats bàsiques i cal que les derivem a un altre servei.
  • A les persones sense documentació les derivem a orientació jurídica.
Itinerari per a l'Orientació i la Informació Sociolaboral
  • Per a persones que només necessiten informació o assessorament per aconseguir una feina.
  • Després d'una o dues entrevistes individuals, poden estar preparades per a la inserció laboral.
Itinerari per al Desenvolupament de l'Empleabilitat i l'Ocupabilitat
  • Per a persones a les quals els hi faltaria millorar les competències, la formació o l'experiència laboral. És a dir, les persones a les quals faríem un pla personalitzat.
  • Segons les seves necessitats, planificaríem:
  • Accions per al desenvolupament de les competències personals i professionals.
  • Accions formatives i pràctiques laborals.
  • Segons si l'usuari/a presenta una necessitat de formació més bàsica, més aviat professional o bé d'experiència laboral i hàbits de treball.
  • Accions per a la recerca activa de feina.
Itinerari per Motivar i Formar en l'Autoocupació
  • Es centra en millorar la motivació i preparació de l'usuari/a per a fomentar l'autoocupació i l'emprenedoria.
  • El professional ha de conèixer:
  • Els aspectes importants a tenir en compte en aquest tipus d'accés al mercat laboral.
  • Els organismes, serveis i entitats relacionats.

3.4 Fase 3: Seguiment del Pla d'Acció

  • Com es duu a terme el seguiment?
  • Amb la tutorització: acompanyament de l'usuari mitjançant una sèrie d'entrevistes individuals.
  • Per a què serveix?
  • Per saber:
  • Si s'està complint el cronograma, els objectius i els acords.
  • Si el pla va bé o si s'ha de canviar.
  • Com l'usuari està vivint el procés.
  • També per:
  • Dur a terme accions d'aprenentatge, orientació, assessorament...

Entradas relacionadas: