Implementació, Seguiment i Avaluació del Procés d'Inserció Laboral
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,82 KB
NF 3 – Implementació, Seguiment i Avaluació del Procés d'Inserció Laboral
3.2 Fase 1: Entrevista Inicial Diagnòstica
- L'entrevista inicial diagnòstica és per conèixer el grau d'assoliment dels objectius i metes del pla d'acció.
3.2.1 L'Entrevista Inicial
- Objectiu doble:
- Establir un vincle adequat entre el demandant i el professional.
- Obtenir prou informació sobre els factors que poden influir en l'empleabilitat.
- Les sessions seran d'una hora màxim. Si s'ha de fer en dos dies, intentar que el segon no tingui lloc més d'una setmana després.
Acolliment o Prea de Contacte
- Clima cordial i afectuós.
- Presentació del professional i del servei que representa.
- Coneixement de les expectatives de l'usuari/a per evitar idees errònies sobre el servei.
- Informació sobre el procés.
La Recollida d'Informació
- Es recollirà la informació estrictament necessària sobre l'empleabilitat i l'ocupabilitat, però tanta com sigui possible.
- Haurà de ser molt respectuosa (preguntar amb tacte possibles preguntes incòmodes, respectar si no vol respondre alguna pregunta...).
- Detectar i remarcar els interessos i valors professionals de la persona.
- Si es creu que la informació sobre algunes aptituds no és suficient, es pot recórrer a proves psicotècniques (que haurien d'aplicar especialistes).
3.2.2 Detecció de Necessitats
- A partir de la informació recollida, el professional ha de detectar les potencialitats i limitacions que afecten l'empleabilitat.
- Quan torni a veure l'usuari/a en la següent sessió, ho comentaran junts.
3.3 Fase 2: Pla d'Acció de l'Itinerari Personalitzat
- El pla d'acció d'itinerari personalitzat: relacionar els interessos, competències, habilitats i formació amb els requisits del mercat laboral.
3.3.1 Requisits del Pla d'Acció
- El professional ha de relacionar tota la informació recollida en el diagnòstic d'empleabilitat amb la que ha obtingut sobre l'oferta i la prospecció laboral.
- Definirà:
- Exigències del mercat laboral.
- Recursos (informatius, de recerca de feina...).
3.3.2 Els Objectius del Pla d'Acció
- Determinar conjuntament amb la persona demandant els objectius professionals a curt, mitjà i llarg termini.
- Elaborar un pla d'actuació personalitzat per assolir aquests objectius.
- Negociar i acceptar els acords pertinents.
3.3.4 Estratègies d'Intervenció
- A més de les accions individuals i grupals, també podem recórrer a la derivació, que podrà ser:
- Temporal: quan l'usuari necessiti una acció o recurs puntual. Després torna al servei.
- Definitiva: la problemàtica de l'usuari supera els recursos del servei d'inserció.
3.3.5 Diferents Itineraris d'un Pla d'Acció
Itinerari per a la Reinserció Social (Derivació)
- Per a persones que necessiten abans una cobertura de necessitats bàsiques i cal que les derivem a un altre servei.
- A les persones sense documentació les derivem a orientació jurídica.
Itinerari per a l'Orientació i la Informació Sociolaboral
- Per a persones que només necessiten informació o assessorament per aconseguir una feina.
- Després d'una o dues entrevistes individuals, poden estar preparades per a la inserció laboral.
Itinerari per al Desenvolupament de l'Empleabilitat i l'Ocupabilitat
- Per a persones a les quals els hi faltaria millorar les competències, la formació o l'experiència laboral. És a dir, les persones a les quals faríem un pla personalitzat.
- Segons les seves necessitats, planificaríem:
- Accions per al desenvolupament de les competències personals i professionals.
- Accions formatives i pràctiques laborals.
- Segons si l'usuari/a presenta una necessitat de formació més bàsica, més aviat professional o bé d'experiència laboral i hàbits de treball.
- Accions per a la recerca activa de feina.
Itinerari per Motivar i Formar en l'Autoocupació
- Es centra en millorar la motivació i preparació de l'usuari/a per a fomentar l'autoocupació i l'emprenedoria.
- El professional ha de conèixer:
- Els aspectes importants a tenir en compte en aquest tipus d'accés al mercat laboral.
- Els organismes, serveis i entitats relacionats.
3.4 Fase 3: Seguiment del Pla d'Acció
- Com es duu a terme el seguiment?
- Amb la tutorització: acompanyament de l'usuari mitjançant una sèrie d'entrevistes individuals.
- Per a què serveix?
- Per saber:
- Si s'està complint el cronograma, els objectius i els acords.
- Si el pla va bé o si s'ha de canviar.
- Com l'usuari està vivint el procés.
- També per:
- Dur a terme accions d'aprenentatge, orientació, assessorament...