L'Imperi Romà: De la República a la Dinastia Júlio-Clàudia

Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,88 KB

La instauració de l’imperi. August

• Havent vençut Marc Antoni, Octavi esdevingué l’únic senyor de Roma.

• Per fi, Pau a Roma, però pagant un preu molt car: perdre l’essència de la República (govern del Senat, de les magistratures i del poble).

NOU SISTEMA?: Règim imperial (govern de caire monàrquic). Les dimensions de l’imperi exigien aquest nou sistema, també.

• Octavi va anar buidant de poder les antigues institucions i va anar acumulant títols i càrrecs.

• Va ser nomenat Augustus -> «venerable», imperator -> «cap permanent dels exèrcits» (sinònims d’emperador, a partir d’ara), princeps senatus (senador més important que gaudia del poder legislatiu, executiu i judicial), tribunus plebis (de caràcter perpetu), pontifex maximus (encarregat de nomenar tots els membres dels col·legis sacerdotals) i pater patriae.

La reforma augusta

• Política urbanística de restauració = grandesa.

• Culte a l’emperador i a la seva família.

• Moralització de la societat, restabliment dels costums antics (mores maiorum).

• Consellers: Agripa, general romà, i Mecenàs, protector de literats.

El territori

• Es van dividir les províncies en dos grans blocs:

  • Províncies de sobirania senatorial: territoris menys conflictius bèl·licament, governats per un procònsol, que depenia del Senat.
  • Províncies de sobirania imperial: províncies frontereres governades per un legatus Augusti, escollit per l’emperador.

Províncies senatorials s. III Províncies imperials s. III

La dinastia Júlio-Clàudia (14-68)

• Eren descendents de la família Júlia (August) o de la família Clàudia (Tiberi) o de les dues (Calígula, Claudi i Neró).

• Problema de successió: August va fer casar els pretendents amb la seva filla, Júlia, o els va adoptar ell, directament.

• Els pretendents van ser els següents:

• Finalment, Tiberi va ser el candidat que el va succeir.

• Era evident que un imperi tan extens s’havia de governar unipersonalment. Així s’introduí a Roma la successió dinàstica (concepte odiat pels republicans).

Característiques generals

• Emperadors controlaven les decisions del Senat.

• Cops d’Estat puntuals de les famílies aristocràtiques per destronar els emperadors, a causa del seu autoritarisme o males decisions.

EXÈRCIT: importància per preservar les fronteres i de la GUÀRDIA PRETORIANA (guàrdia personal de l’emperador), que tindrà molta importància en l’elecció dels emperadors.

Tiberi (14-37)

• Concedeix l'elecció dels magistrats al senat, en comptes dels comicis.

• Es declara emperador vitalici i no renova els seus poders cada cinc anys.

• Augmenta el nombre de funcionaris subordinats a la seva autoritat.

• Governa, al marge del Senat, des del seu retir a la illa de Capri.

• Per succeir a Tiberi, Sejà (en principi amic seu i delegat de l’emperador a Roma) es fet prefecte del Pretori, després de guanyar-se la seva confiança.

• Sejà, que vol succeir a Tiberi, enverina el seu fill, Drus el menor.

• Tiberi, veient les intencions de Sejà, és executat.

Sejà Drus el menor

Calígula (37-41)

Claudi (41-54)

• Després de matar a Calígula, és triat pels pretorians com a emperador i és confirmat pel Senat.

• S'incorpora Britània al territori romà.

• Es casa amb Messal·lina (cosina) i per influència d'aquesta va exiliar a Luci Anneu Sèneca (filòsof).

• Condemnada a mort Messal·lina, per una possible conspiració en contra de l’emperador, Claudi es casa amb Agripina la Menor. Retorn de Sèneca.

• Mor enverinat per disposició d'aquesta.

Neró (54-68)

• Fill d’Agripina la Menor, no de Claudi.

• Sèneca s’encarrega de la seva educació.

• Neró es carrega Agripina i el fill de Claudi, Britànic, perquè diu que conspiren en contra d’ell.

• Neró es casa amb Popea.

• Incendi de Roma, atribuït als cristians. Primera Persecució.

• Conspiració de Pisó. Mort-Suïcidi de Sèneca.

La religió romana

Característiques generals

  • Politeista, on cada activitat de la vida tenia una divinitat diferent.
  • Comunitària: relació de l’individu i la divinitat a partir de la comunitat (família, Estat...).

• El paterfamilias actuava com a sacerdot i oferia sacrificis i libacions als seus avantpassats (Manes), déus que vetllaven pel rebost (Penates) i déus que vetllaven per la casa (Lares).

• El culte estatal era públic i estava en mans dels magistrats assessorats pels sacerdots.

Penates Manes Lares

  • Lligada a la política: convivència a la ciutat de déus i homes.
  • Sense dogmes (tradició) i de lliure interpretació. Totes les divinitats noves eren benvingudes, si no alteraven les bases de la religió.

• Cristianisme = Problemes:

  • Un únic Déu.
  • Negava la divinitat de l’emperador.
  • Defensava la igualtat dels éssers humans.

• Ritualisme: compliment escrupolós de les fórmules establertes.

Col·legis sacerdotals (sacerdots permanents)

CàrrecFuncions
PontificesExperts en dret sagrat, eren els dipositaris de la tradició religiosa i vetllaven per l’acompliment del ritual de tots els cultes romans. Eren presidits pel Pontífex Màxim.
FlaminesCadascun era responsable del culte a una divinitat. Ex: Flamen Dialis (Júpiter).
VestalesEncarregades de mantenir sempre encès el foc de la pàtria, en honor a Vesta. Vivien al fòrum.
AuguresExperts en endevinar i interpretar els auspicis (signes celestes, vol de les aus i comportament dels pollastres sagrats.

Corporacions (sacerdots de cultes puntuals)

CàrrecFuncions
SaliiLligats al culte de Mart, s’ocupaven de les cerimònies bèl·liques que se celebraven al març, en els quals ballaven una dansa guerrera.

Els ritus

• Les pregàries eren les fórmules sagrades que es llegien durant una cerimònia.

• El sacerdot que la presidia les deia amb el cap cobert per una punta de la toga i no podia canviar en cap cas els mots rituals prescrits.

• Els sacrificis consistien en la immolació d’un animal sense cap defecte, normalment un porc, una ovella o un toro –si era un ritual de purificació, se sacrificaven els tres (suouetaurilia), després d’haver donat tres voltes a l’objecte que calia purificar. Per sobre de la víctima s’aspergia vi, mel o llet i s’engrunava una massa feta de farina i sal; a continuació, es matava l’animal d’un sol cop, per evitar que fugís, cosa que s’interpretava com a malastrugança.

• Una vegada mort i esquarterat, se li observaven les entranyes: si tenien un bon aspecte, s’oferien a la divinitat, la carn era cuita o consumida pels assistents; si no tenien bon aspecte, es repetia el sacrifici.

• El més important era l’observació i dir les fórmules correctament.

El culte imperial

• August va permetre, amb fins polítics, al culte al seu geni en vida.

• Les províncies orientals, acostumades a venerar els seus cabdills (faraons egipcis), van ser les primeres a erigir temples a l’emperador, i, després de la seva mort, el Senat en decretà la seva divinització.

Entradas relacionadas: