L'Imperi Romà: De la República a la Dinastia Júlio-Clàudia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,88 KB
La instauració de l’imperi. August
• Havent vençut Marc Antoni, Octavi esdevingué l’únic senyor de Roma.
• Per fi, Pau a Roma, però pagant un preu molt car: perdre l’essència de la República (govern del Senat, de les magistratures i del poble).
• NOU SISTEMA?: Règim imperial (govern de caire monàrquic). Les dimensions de l’imperi exigien aquest nou sistema, també.
• Octavi va anar buidant de poder les antigues institucions i va anar acumulant títols i càrrecs.
• Va ser nomenat Augustus -> «venerable», imperator -> «cap permanent dels exèrcits» (sinònims d’emperador, a partir d’ara), princeps senatus (senador més important que gaudia del poder legislatiu, executiu i judicial), tribunus plebis (de caràcter perpetu), pontifex maximus (encarregat de nomenar tots els membres dels col·legis sacerdotals) i pater patriae.
La reforma augusta
• Política urbanística de restauració = grandesa.
• Culte a l’emperador i a la seva família.
• Moralització de la societat, restabliment dels costums antics (mores maiorum).
• Consellers: Agripa, general romà, i Mecenàs, protector de literats.
El territori
• Es van dividir les províncies en dos grans blocs:
- Províncies de sobirania senatorial: territoris menys conflictius bèl·licament, governats per un procònsol, que depenia del Senat.
- Províncies de sobirania imperial: províncies frontereres governades per un legatus Augusti, escollit per l’emperador.
Províncies senatorials s. III Províncies imperials s. III
La dinastia Júlio-Clàudia (14-68)
• Eren descendents de la família Júlia (August) o de la família Clàudia (Tiberi) o de les dues (Calígula, Claudi i Neró).
• Problema de successió: August va fer casar els pretendents amb la seva filla, Júlia, o els va adoptar ell, directament.
• Els pretendents van ser els següents:
• Finalment, Tiberi va ser el candidat que el va succeir.
• Era evident que un imperi tan extens s’havia de governar unipersonalment. Així s’introduí a Roma la successió dinàstica (concepte odiat pels republicans).
Característiques generals
• Emperadors controlaven les decisions del Senat.
• Cops d’Estat puntuals de les famílies aristocràtiques per destronar els emperadors, a causa del seu autoritarisme o males decisions.
• EXÈRCIT: importància per preservar les fronteres i de la GUÀRDIA PRETORIANA (guàrdia personal de l’emperador), que tindrà molta importància en l’elecció dels emperadors.
Tiberi (14-37)
• Concedeix l'elecció dels magistrats al senat, en comptes dels comicis.
• Es declara emperador vitalici i no renova els seus poders cada cinc anys.
• Augmenta el nombre de funcionaris subordinats a la seva autoritat.
• Governa, al marge del Senat, des del seu retir a la illa de Capri.
• Per succeir a Tiberi, Sejà (en principi amic seu i delegat de l’emperador a Roma) es fet prefecte del Pretori, després de guanyar-se la seva confiança.
• Sejà, que vol succeir a Tiberi, enverina el seu fill, Drus el menor.
• Tiberi, veient les intencions de Sejà, és executat.
Sejà Drus el menor
Calígula (37-41)
Claudi (41-54)
• Després de matar a Calígula, és triat pels pretorians com a emperador i és confirmat pel Senat.
• S'incorpora Britània al territori romà.
• Es casa amb Messal·lina (cosina) i per influència d'aquesta va exiliar a Luci Anneu Sèneca (filòsof).
• Condemnada a mort Messal·lina, per una possible conspiració en contra de l’emperador, Claudi es casa amb Agripina la Menor. Retorn de Sèneca.
• Mor enverinat per disposició d'aquesta.
Neró (54-68)
• Fill d’Agripina la Menor, no de Claudi.
• Sèneca s’encarrega de la seva educació.
• Neró es carrega Agripina i el fill de Claudi, Britànic, perquè diu que conspiren en contra d’ell.
• Neró es casa amb Popea.
• Incendi de Roma, atribuït als cristians. Primera Persecució.
• Conspiració de Pisó. Mort-Suïcidi de Sèneca.
La religió romana
Característiques generals
- Politeista, on cada activitat de la vida tenia una divinitat diferent.
- Comunitària: relació de l’individu i la divinitat a partir de la comunitat (família, Estat...).
• El paterfamilias actuava com a sacerdot i oferia sacrificis i libacions als seus avantpassats (Manes), déus que vetllaven pel rebost (Penates) i déus que vetllaven per la casa (Lares).
• El culte estatal era públic i estava en mans dels magistrats assessorats pels sacerdots.
Penates Manes Lares
- Lligada a la política: convivència a la ciutat de déus i homes.
- Sense dogmes (tradició) i de lliure interpretació. Totes les divinitats noves eren benvingudes, si no alteraven les bases de la religió.
• Cristianisme = Problemes:
- Un únic Déu.
- Negava la divinitat de l’emperador.
- Defensava la igualtat dels éssers humans.
• Ritualisme: compliment escrupolós de les fórmules establertes.
Col·legis sacerdotals (sacerdots permanents)
Càrrec | Funcions |
---|---|
Pontifices | Experts en dret sagrat, eren els dipositaris de la tradició religiosa i vetllaven per l’acompliment del ritual de tots els cultes romans. Eren presidits pel Pontífex Màxim. |
Flamines | Cadascun era responsable del culte a una divinitat. Ex: Flamen Dialis (Júpiter). |
Vestales | Encarregades de mantenir sempre encès el foc de la pàtria, en honor a Vesta. Vivien al fòrum. |
Augures | Experts en endevinar i interpretar els auspicis (signes celestes, vol de les aus i comportament dels pollastres sagrats. |
Corporacions (sacerdots de cultes puntuals)
Càrrec | Funcions |
---|---|
Salii | Lligats al culte de Mart, s’ocupaven de les cerimònies bèl·liques que se celebraven al març, en els quals ballaven una dansa guerrera. |
Els ritus
• Les pregàries eren les fórmules sagrades que es llegien durant una cerimònia.
• El sacerdot que la presidia les deia amb el cap cobert per una punta de la toga i no podia canviar en cap cas els mots rituals prescrits.
• Els sacrificis consistien en la immolació d’un animal sense cap defecte, normalment un porc, una ovella o un toro –si era un ritual de purificació, se sacrificaven els tres (suouetaurilia), després d’haver donat tres voltes a l’objecte que calia purificar. Per sobre de la víctima s’aspergia vi, mel o llet i s’engrunava una massa feta de farina i sal; a continuació, es matava l’animal d’un sol cop, per evitar que fugís, cosa que s’interpretava com a malastrugança.
• Una vegada mort i esquarterat, se li observaven les entranyes: si tenien un bon aspecte, s’oferien a la divinitat, la carn era cuita o consumida pels assistents; si no tenien bon aspecte, es repetia el sacrifici.
• El més important era l’observació i dir les fórmules correctament.
El culte imperial
• August va permetre, amb fins polítics, al culte al seu geni en vida.
• Les províncies orientals, acostumades a venerar els seus cabdills (faraons egipcis), van ser les primeres a erigir temples a l’emperador, i, després de la seva mort, el Senat en decretà la seva divinització.